recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS eller cloud lager
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS eller cloud lager

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2047
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAS eller cloud lager
    Sendt: 03-November-2014 kl. 12:24
tænker at "nedlægge" min windows server da jeg ikke længere ser de film eller høre musikken fra den længere.. .benytter Netflix og spotify nu.

Så eneste grund til den er tændt er nu kun mine billeder og hjemmevideoer.

Så ville derfor gerne nedgradere.

Så enten hedder det en billig NAS, f.eks Synology DS115j eller også en cloudbaseret service eks. dropbox.

mht filformater handler det om jpg, mov, mts. Umiddelbart håndtere dropbox fint de formater. dog ikke 1080p som videoerne er optaget i men de kan ses under buffering og det er det vigtigste. Kender ikke til dropbox transcoding eller hvordan det fungere.

Spørgsmålet er om jeg løber ind i transcode problemer eller lign med NASén. Iflg Synology`s hjemmeside kan den intet mht transcode.
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/577

Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2014 kl. 12:54
Dropbox er jo bare en dum disk i skyen den opbevare bare dit indhold så hvad du så gør med filerne er op til dig.

Hvis du bare vil opbevare dine billeder og hjemmevideo så er en cloud løsning da ikke en dum ide. Hvis du fx har en Office 365 konto til familien giver du en pris på 80 kr pr måned. for den pris for du 5 licenser til Office på pc eller Mac plus 5 licenser til Office på tablet/telefon OG 1 tb disk plads i skyen pr licens. Altså op til 5 tb 

til sammenligning koster Google Drive 10$ for 1 tb.

En Nas koster xx antal kroner i strøm plus 1-2000 kr i indkøb.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2014 kl. 12:57
den nye entry model fra Synologi DS115j koster kun små 800 kr.. selve harddisken har jeg i forvejen.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2014 kl. 13:23
Jeg har en DS 213j og tro mig, du bliver mere glad for en større model. Jeg fortryder at jeg ikke købte en DS214 eller noget endnu større.
Mest på grund af hastigheden. disse "j" modeller er ikke just hurtige.. :-/ og du kan glemme ALT og transcoding.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2014 kl. 13:26
Husk også på at du ikke har backup af dine billeder på en DS 115j
Så hvis disken ryger mister du alt.
Du bør kende en du kan dele backup med. noget familie evt.
Brænder dit hus ned er alt tabt, bliver din NAS stjålet står du også uden alle dine minder.
Disse 2 sidste eksempler er du sikret imod hvis du har backup et andet sted også.

Jeg køre backup til en kollega og han køre backup til mig hver nat. så en gang i døgnet bliver der gemt ændringer i vores fotos og hvad vi ellers vil gemme ved hinanden. Det kræver selfølgelig at man har tillid til hinanden og ikke roder rundt i hinandens private sager :)

Alt dette undgår du også med Cloud, der skal du kun bekymre dig om hackere (hvilket du også skal med en NAS hvis du vil tage fuldt udbytte af den.)

Min lillebror viste mig lige hans WD My Cloud
Den var godt nok imponerende kørte rigtig hurtigt. havde gode og brugbare apps til ens tablet og smartphone, simpel og bruge...
http://www.proshop.dk/Netvaerksharddisk-NAS-server/WD-My-Cloud-NAS-System-4TB-2424344.html

Her gælder dog det samme som ved en hver anden nas.

Redigeret af kenneth85 - 03-November-2014 kl. 13:40
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2014 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Jeg har en DS 213j og tro mig, du bliver mere glad for en større model. Jeg fortryder at jeg ikke købte en DS214 eller noget endnu større.
Mest på grund af hastigheden. disse "j" modeller er ikke just hurtige.. :-/ og du kan glemme ALT og transcoding.

Ok men er i tvivl omkring mit behov for transcoding fremover når jeg ikke længere skal afspille 1080p MKvér.

Som skrevet kan dropbox godt afspille mine hjemmevideoer (MOV og MTS). Så hvordan klarer Synologyen det?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2014 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Ok men er i tvivl omkring mit behov for transcoding fremover når jeg ikke længere skal afspille 1080p MKvér.

Som skrevet kan dropbox godt afspille mine hjemmevideoer (MOV og MTS). Så hvordan klarer Synologyen det?

Hvordan afspiller dropbox disse filer? via dropboxes egen app?
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2014 kl. 13:45

Hvordan afspiller dropbox disse filer? via dropboxes egen app?

ja altså dropbox er jo tilgængeligt til alle platforme.. så det er både via web til pc, men også apps til ios osv.

Så hvad mon Synology DS115j kan tilbyde som dropbox ikke har?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2014 kl. 14:06

ja altså dropbox er jo tilgængeligt til alle platforme.. så det er både via web til pc, men også apps til ios osv.

Så hvad mon Synology DS115j kan tilbyde som dropbox ikke har?

Dropbox er en tjeneste som giver dig xx antal gb online. På en pc når du installere Dropbox vil pcen automatisk hente ALT hvad du ligger i dropbox og gemme lokalt.
På en mobil enhed vil dropbox KUN hente det du har sat som favorit filer/mapper ikke alt det andet.

Dette vil sige at på din pc SKAL du afsætte plads til ALLE dine filer som du har i dropbox. Og på din mobile enhed (Tablet/Smartphone) skal du ikke gøre dette.
Når du afspiller noget fra Dropbox streames det fra internettet (Hvis det er en mobil enhed du streamer til.)

Synology/QNAP/WD mf: 
Er netværksharddiske som alle tilbyder forskellige tjenester.
Fælles for dem alle er dog at de som regel tilbyder diverse apps til at se dile billeder og videoer (Over alt i verden) Men da det bliver streamet fra din NAS som står hjemme hos dig selv skal den jo være tændt 24 timer i døgnet.
Personligt har jeg musik , photo , fil, media og backup server + VPN aktiveret i på min NAS.

Men du kan også opsætte følgende med en NAS:
Print server (Sæt en printer til NAS og brug den trådløst fra alle enheder)
Mail server
Hjemmeside server
P2P manager (Hente filer automatisk fra nettet)
iTunes server

Og alt muligt andet.

Kort summeret op: 
En cloud service ala Dropbox er til opbevaring af dine filer online. 
En NAS kan gøre det samme og et hav af andre ting som du måske, måske ikke har brug for.
Fordelen ved Cloud løsningen er også at rigtig mange andre apps supportere at gemme filer i fx dropbox stort set ingen tilbyder at gemme på din private NAS...
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2014 kl. 14:17
ja jeg tror sku jeg hopper på dropbox og dropper NASén..

Forstår ikke at du siger en pc vil hente ALT fra dropbox og gemme lokalt?
Altså jeg uploader jo til skyén, så forventer da ikke at det så bliver downloadet igen!
Kan se når jeg streamer fra dopbox til pc, at jeg får muligheden for at gemme det lokalt hvis jeg ønsker. Men det er da ikke noget der sker automatisk.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2014 kl. 15:56

Altså jeg uploader jo til skyén, så forventer da ikke at det så bliver downloadet igen!
Kan se når jeg streamer fra dopbox til pc, at jeg får muligheden for at gemme det lokalt hvis jeg ønsker. Men det er da ikke noget der sker automatisk.

Okay prøv at se denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=OFb0NaeRmdg

Jeg kan ikke forklare det bedre.

Til top
Pongman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Juni-2007
Sted: Denmark
Point: 259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pongman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2014 kl. 23:23

Okay prøv at se denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=OFb0NaeRmdg

Jeg kan ikke forklare det bedre.

Jeg tror mbm1 mener at han uploader det via web interfacet og når han vil se et billede eller video åbner han dropbox.com?
Eller via appen på sin tablet/tlf, hvor den kun henter det den skal bruge.
Så det er uden brug af PC app'en.

Redigeret af Pongman - 03-November-2014 kl. 23:24
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu