recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalerstik bag på AV-receiver?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttalerstik bag på AV-receiver?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Højttalerstik bag på AV-receiver?
    Sendt: 05-August-2015 kl. 18:38
Jeg har tit undret mig over, hvorfor højttalerstik er arrangeret "modsat" for en højttaler (f.eks. venstre front)
Dvs. at R vises til venstre og L vises til højre
Hvis du ved, hvad jeg mener...
Så kan man da hurtigt komme galt i byen: Var det ikke mere logisk, hvis R repræsenterede højre og L repræsenterede venstre
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 18:44
Det undrer mig du undrer dig over det. Kablerne skal jo krydses hvis stikkene skulle sidde "korrekt set bagfra"

Du sætter da forhåbentlig højre front til R, og venstre til L

Redigeret af Kampus - 05-August-2015 kl. 18:47
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Jeg har tit undret mig over, hvorfor højttalerstik er arrangeret "modsat" for en højttaler (f.eks. venstre front)
Dvs. at R vises til venstre og L vises til højre
Hvis du ved, hvad jeg mener...
Så kan man da hurtigt komme galt i byen: Var det ikke mere logisk, hvis R repræsenterede højre og L repræsenterede venstre

R repræsenterer forbindelserne til højre højttaler. På de forstærkere jeg har haft fingrene i (både stereo og surround) sidder terminalerne til venstre højttaler (mærket L) til højre for R terminalen (set bagfra). Så passer det med at når forstærkeren bliver sat ind på plads mellem de to højttalere, er ledningen til højre højttaler i højre side af forstærkeren (set forfra) og den til venstre højttaler i venstre side af forstærkeren (igen set forfra). Dermed kommer ledningerne ikke til at krydse hinanden bagved forstærkeren.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 19:32
Jeg har gennemskuet det for længst 😉
Men der er helt sikkert nogle, som har tilsluttet venstre til R... fordi R vises til venstre
Mikael Simpson
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 19:50
Det tror jeg dælme de færreste kommer til. Folk der begiver sig ud i selv at opsætte sit HIFI, plejer trods alt at have bare lidt logisk tankegang.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 20:23

Var det ikke mere logisk, hvis R repræsenterede højre og L repræsenterede venstre

NEJ!
Terminalerne sidder i deres rigtige og logiske side, når du står FORAN forstærkeren og bøjer dig frem så du kan se bagsiden.
Til top
wernermeyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2013
Sted: Aarhus
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wernermeyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 20:34
Forstår godt at folk kan blive forvirrede. Men skal jo vide at venstre og højre er i forhold til lyttepositionen, og ikke set fra forstærkeren og højtalernes "synsvinkel".
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 20:53
Undrede mig bare over det
Man tilslutter da heller ikke kabler forfra, der sidder man ved receiverens bagside
Mikael Simpson
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 21:27

Man tilslutter da heller ikke kabler forfra, der sidder man ved receiverens bagside

Det gør man nødvendigvis ikke altid, det kan være nemmere at montere dem når Reciveren står på sin plads, eller er vippet frem fra f.eks en hylde.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Jwin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2008
Sted: København, DK
Point: 757
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jwin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 22:32

Jeg har gennemskuet det for længst 😉
Men der er helt sikkert nogle, som har tilsluttet venstre til R... fordi R vises til venstre

Jeg må med blusende kinder indrømme, at det har jeg faktisk gjort jeg opdagede det da jeg lod en test tone køre rundt på Receiveren og der stod Left i display og lyden kom ud af højre højtaler. Doh. Jeg kunne dog selv se det morsomme i det...

J

Redigeret af Jwin - 05-August-2015 kl. 22:39
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2015 kl. 09:36
Hvis man kan engelsk, og hvem kan ikke det i mere eller mindre grad. Så ved man at L står for Left = venstre, og R står for Right = højre
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2015 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvis man kan engelsk, og hvem kan ikke det i mere eller mindre grad. Så ved man at L står for Left = venstre, og R står for Right = højre

Og her gik jeg og troede, at det var tysk : L = Links, R = Rechts
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu