|
Effektforstærker spm. |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
wernermeyer ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-December-2013 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 239 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 28-September-2015 kl. 01:17 |
Hej allesammen.
Jeg har en surround receiver med pre-out, samt en integreret forstærker med HT-input. De har forskellig ydelse, men er det muligt at bruge begge på samme tid alligevel? Altså bruge den integrerede til at trække bassen, mens surround receiveren trækker diskanten? Er der et problem i at prøve, sådan rent teknisk? Mvh Morten |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kan du sagtens bruge sammen. Du skal blot kalibrere dit system igen, så lydniveauerne passer sammen.
Klaus |
|
![]() |
|
Grymok ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-Maj-2013 Sted: Frederikssund Status: Offline Point: 337 |
Er det samme system som der står i din profil?.
Har selv samme setup more or less. Så vil da lige følge med om en effekforstærker kan gøre noget mere for lyden, i forhold til hvad den Anthem kan, den er jo i sig selv rimelig potent :D
|
|
![]() |
|
wernermeyer ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-December-2013 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 239 |
Det er samme setup. Anthem'en, og Creek'en er det jeg bruger, til at "bi-ampe" fronterne. Har lige sat det op så Creek'en står for treble, men regner med at bytte lidt om på det, for at se om der er forskel. Grunden til at jeg gør det, er at jeg ikke tror jeg kan sælge Creek'en til en fornuftig pris, og så kan den ligeså godt komme i brug igen :)
Men bliver nok først i weekenden jeg rigtig kan få lyttet igennem. |
|
![]() |
|
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
Nu vil jeg ikke sige at din måde at bi-ampe på er forkert, men du har en udfordring med at få passende gain (forstærkning) i din Creek, så dens udgangsniveau på højttalerklemmerne passer med din MRX, hvis du bruger både din MRX og Creek til at drive den samme højttaler. Hvis du bruger Creeks AV-direct (HT-Input), kan du ikke justere forstærkerens gain og så vil det være held hvis det passer med din MRX. Redigeret af Trumle - 28-September-2015 kl. 11:49 |
|
![]() |
|
Præcis det jeg er spændt på. Også derfor jeg har skrevet bi-amp i gåseøjne, for det er lidt en speciel løsning. Begge forstærkere leverer jo også fuldt frekvensbånd. Men ved lavt niveau passer det fint sammen, men om det bliver ved, ved højere volumen, finder jeg først ud af i weekenden. Og så er jeg også spændt på hvad det betyder når jeg sætter en film på. Heldigvis ser jeg aldrig film på volumen over -30 til -25, da jeg sidder rimeligt tæt på højtalerne, så er i tvivl om det overhovedet betyder noget. Men det hele må komme an på en prøve :) |
|
![]() |
|
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
Spil en 50Hz prøvetone og mål med et voltmeter om udgangsspændingen er den samme på Creek og MRX. Hvis Creek spiller for højt kan du bruge en linje indgang i stedet og bruge Creeks volumenkontrol til at justere niveauet ned så det passer. Hvis MRX spiller for højt er du nok på den :-)
|
|
![]() |
|
Vil udgangsspænding ændre sig, på samme måde når jeg skruer op? Eller vil den stige hurtigere i det ene eller andet udgangstrin?
Jeg har ikke lige et voltmeter så jeg kan måle, så må bruge mine ører(Ikke til at måle spændingen) :) Hvis jeg får fat i et voltmeter, hvordan præcis skal jeg så måle? |
|
![]() |
|
Hvis ikke udgangsspændingen er ens så vil den ændre sig som et forhold. Altså hvis den ene er eks. 1,41 gange større end den anden, så vil den blive ved med at være 1,41 gange større end den anden uanset hvor meget du skruer op eller ned.
Du skal måle spændingen mellem sort og rød højttaler klemme på hver forstærker. Hver forstærker skal så have samme udgangsspænding eftersom de jo spiller det samme. Hvis du altid spiller så lavt som du skriver, så har jeg vanskeligt ved at se at du opnår noget ved det. -20db er ~1/100 af fuld effekt, hvis vi antager at forstærkeren klipper ved 0db. dvs omkring 1-2 watt. Det behøver du ikke en ekstra forstærker til. |
|
![]() |
|
Jeg spiller skam højere engang i mellem, når jeg hører musik. Har haft MRX'en til at slå fra et par gange, hvilket den gør ved omkring -6. Ved ikke om det skyldes det 4.3 ohms load højtalerne kan dykke til. Så der er 2 grunde til jeg gerne vil bruge creek'en.
1: at jeg ikke vil sælge den for billigt og den ligeså godt kan blive brugt. 2: Hvis den kan give den smule overskud der gør at MRX'en ikke slår fra ved -6, når der festes igennem(hvilket sker en sjælden gang i mellem), så vil det gøre mig glad :) Men jeg må finde mig et voltmeter og prøve at måle. |
|
![]() |
|
Jeg kender ikke lige grunden til at din MRX slår fra, men det kan være simpel overophedning. Jeg har selv haft held med at benytte en en lille rumventilator til at skabe luftcirkulation over en forstærker når der har været fest. Det hjælper ganske gevaldigt på temperaturen.
|
|
![]() |
|
Det er det sikkert. Men kan være jeg kan undgå den overophedning på denne måde. Det må komme an på en prøve. Hvis jeg får målt forskellig udgangsspænding, vil jeg prøve Creek'en af som effekt på centeren.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |