recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fjernsyn, energiklasse.. hvad er virkeligheden?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fjernsyn, energiklasse.. hvad er virkeligheden?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Danielwj Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Danielwj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fjernsyn, energiklasse.. hvad er virkeligheden?
    Sendt: 04-Januar-2016 kl. 09:14
G'aften til folket.

Vi nyder godt af et dejligt panasonic 50" plasma tv. Men med en arbejds løs kæreste synes jeg at ane at el regningen nu begynder at snige sig lidt op af, og vores elforbrug ligger sig op mod den høje ende, og har bidt mærke i at tvet faktisk kan varme stuen op. Er derfor så småt begyndt at overveje om fjernsynet var den næste energi renovering der skulle køres igennem. 

Men hvad er virkeligheden med energiklasser på fjernsyn, synes at have hørt tale om forskellen fra gamle plasma til nye led, rent faktisk ikke er så stor igen? Ihvertfald ikke hvis fjernsynene var indstillet korrekt.

Nogle der kan kaste et par kloge ord i ryggen af mig, der kunne hjælpe med beslutningen. Det skal siges vi er rigtige glade for fjernsynet, og ikke har planlagt at skifte - med mindre skiftet kan hentes på el regningen. 

Mvh. Daniel
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 09:30
Nu er LED-TV blevet stille og roligt mere og mere energi effektive (selvom Samsung - og sikkert også andre producenter - snyder med deres energiforbrug!), men da du købte dit plasma, var forskellen i strømforbrug mellem plasma og LCD/LED, hvad der svarer til prisen på en isvaffel, hver måned.
Så du/i skal gøre op med jer selv, om i vil hive en større investering op af lommen her og nu (værditab + prisen på det nye tv), eller i vil betale en smule ekstra hver måned, til jeres TV engang går i stykker.
Hvis du kigger på, hvor mange måneder du kan betale det ekstra strømforbrug for det et nyt TV koster, så hænger det slet ikke sammen, at købe et TV! Så strømforbruget skal ikke være en undskyldning, for at skifte. Og da i er glade for TV'et, så behold det, og nyd det gode billede.

M.v.h.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Point: 4283
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 09:31
Kan ikke huske hvordan det er med strømforbug plasma vs led. Men der skal dæleme køres mange timer igennem, før end det nye tv er tjent hjem i strøm.

Så du skal ikke benytte strømforbruget som en undskyldning for at skifte skærm.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Danielwj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 09:44
Nu gjorde jeg det jeg skulle have gjort fra starten, og tog et par beregninger. Mit fjernsyn ligger i den høje ende, med energiklasse c og 185watt i forbrug, tog sammenligningen med et nyere 55" lg, med 96w i brug. 

Det er jo til grin, 800kr om året i strøm på det gamle, 416 på det nye. Kan se jeg skal finde synderen til den høje el regningen andet steds, og være lidt mindre efter damen med hendes fjernsyns kiggeri :) Udskiftningen af fjernsynet er udskudt igen. 

Takker for øjen åbneren ;)
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4059
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 10:21
Er med på en lytter. For vores "gamle LCD" kunne godt skiftes til et mere besparende, men med de nye smart tv synes jeg er svært at finde noget, der ikke "sluger" Strøm
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 10:27
Skift alle halogen, sparepærer, og lysstofrør ud til LED pærer. Her er mere at hente i besparelse.

Og en anden afgiftstung synder som vandhanen, er der sikkert også meget at hente ved at skifte til sensorstyret vandhane.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af Danielwj Danielwj skrev:

Nu gjorde jeg det jeg skulle have gjort fra starten, og tog et par beregninger. Mit fjernsyn ligger i den høje ende, med energiklasse c og 185watt i forbrug, tog sammenligningen med et nyere 55" lg, med 96w i brug. 

Det er jo til grin, 800kr om året i strøm på det gamle, 416 på det nye. Kan se jeg skal finde synderen til den høje el regningen andet steds, og være lidt mindre efter damen med hendes fjernsyns kiggeri :) Udskiftningen af fjernsynet er udskudt igen. 

Takker for øjen åbneren ;)

Hvis de 185 watt, er det som er trykt bagpå, som strømforbrug, så er det det maksimale strømforbrug, og altså slet ikke i nærheden af det reelle forbrug! En plasmaskærm har varierende strømforbrug, alt efter hvor meget lys der er i billedet. Mit gamle Pana plasma stod til 210 watt, som maks. strømforbrug. Med fornuftige indstillinger og en måling af det reelle gennemsnitlige forbrug, var ca. 135 watt.

M.v.h.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 10:58
Der skal en el-måler på før du får det reelle tal ud. Som der skrives, så er std. angivelserne ikke sigende for lige netop dit eksemplar, da du nok kører med andre indstillinger end opgivelsen er lavet for.

Med indtoget af HDR, så vil der også ske lidt af et skred i effektforbruget, da lysstyrken boostes ret kraftigt på dette materiale. På OLED-skærmene så vi en stigning på 30% i effektforbruget når der blev vist HDR-materiale. Så ejer man en HDR-ready skærm, så er der endnu en strømsluger at tage højde for dér.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Danielwj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 17:51
De 185 var hvad jeg kunne findeles Panasonic. Men skidt pyt, jeg ligger tanken i graven, gider ikke gå videre med den når bi snakker så lille en besparelse.

Kampus. Fryser, opvaskemaskine, vaskemaskine, tørretumbler er alle energi a/a+, alle pære og lamper er led eller energi. Vandpumperne er ligeledes a. Tvivler på mit håndvaske amatur kan påvirke min elregningen, men i såfald er jeg heldigvis dækket ind da der allerede er sensor på (og vandspare filter +spare bruser) jeg må nok blot erkende det er dyrt at holde en vis levestandard, og et barn i 2 års alderen nok også giver det ekstra strøm vi ikke er vant til.
(Vinduerne er lav energi, taget isoleret til nutidens krav, hulmurs isoleret og efterisoleret i krybe kælderen, pillefyr med årlig forbrug på 3.5t / 7500kr i varme, inkl opvarmning af brugsvand.... I tilfælde af du var nysgerrig.. Klare mig bedre end gennem snittet på vand/varme, blot el jeg desværre falder igennem på)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19651
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 17:59
Tørretumbler er nok den værste synder.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5339
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af Danielwj Danielwj skrev:

Klare mig bedre end gennem snittet på vand/varme, blot el jeg desværre falder igennem på)
Hvor mange KWh pr. år snakker vi om?

Mvh. JørgenT
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 18:46
Daniel, det var en sidebemærkning at spare på vandet. Her i kommunen koster hver m3 86kr incl spildevandsafgift, så der er noget at spare her også. Et brusebad bruger ca 150-200 liter/10 min. Men det lader til du har styr på det også.

Redigeret af Kampus - 04-Januar-2016 kl. 18:47
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu