recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - BD-afspiller vs. rippe til pc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

BD-afspiller vs. rippe til pc

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-December-2012
Status: Offline
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: BD-afspiller vs. rippe til pc
    Sendt: 21-November-2016 kl. 08:56
Indtil nu har jeg rippet mine Blu-Rays og afspillet dem fra pc'en med ATV.

Det fungerer perfekt, men får man bedre billedekvalitet med en Blu-Ray afspiller til max. 1000 - 1500 kr. ?

Hvis ja, kan man få en 99% lydløs Blu-Ray afspiller? Smile
Jeg er nemlig allergisk overfor pc støj, og vil derfor formentlig også være det mht. "afspilnings-støj" fra en Blu-Ray afspiller.
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 09:32
Det kommer så sandelig an på hvilken kvalitet du ripper i? Hvis du ripper 1:1 så tror jeg ikke du kan se forskel, om der teoretisk er en forskel ved jeg ikke. Jeg har en Oppo103D og bruger den aldrig da mine film ligger på NAS og bliver afspillet af en Shield med SPMC installeret. Jeg har ikke oplevet en forskel i billedkvalitet, men derfor kan der jo godt være en, men for mig er NAS løsningen mere lækker, blandt andet fordi man slipper for at skifte skive hele tiden
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 09:38
ATV har vel sine begrænsninger på lydsiden.
 
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 10:17
Det har du fuldstændig ret i, men nu spurgte trådstarter til billedkvalitet :)
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

ATV har vel sine begrænsninger på lydsiden.
 
Det gør ikke noget, da det lyder som om trådstarter går efter et lydløst setup
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

ATV har vel sine begrænsninger på lydsiden.
 
Det gør ikke noget, da det lyder som om trådstarter går efter et lydløst setup

Skarp iagtagelse! Det står der rent faktisk
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 17:19
En blu-ray afspiller vil af gode grunde være bedre på billedsiden. ATV kan ikke afspille korrekt 23.976fps, hvilket så godt som 90% af alle blu-ray har. ATV kører 50 eller 60hz, alt efter hvad den sættes til.
Spørgsmålet er så om du bemærker det? Nogle er mere følsomme for det end andre. Man oplever det som små hak. Personligt ser jeg det med det samme og netop derfor har jeg altid sværget til HTPC og nu Nvidia Shield, da de netop kan klare det.

Og så er det indlysende, at den kvalitet du ripper i, også har meget at sige.

Jeg vil nu mene, at du kan få masser af BD-afspillere i den prisklasse, som er (så godt som) lydløse under afspilning.
Jeg havde en en kompakt Samsung til omkring 1200kr på et tidspunkt. Den sagde ikke en lyd. Og her snakker vi vist tilbage i 2012. I dag har jeg en XBONE, den siger så heller ikke noget under film, men så skal du i hvert fald købe brugt, hvis du vil have den under 1500kr.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 17:50
teknisk set vil man kunne få det bedste billede på en pc eftersom du her har mulighed for at indstille en masse ting i afspillersoftwaren. på en dedikeret BD afspiller er selve algoritmen til at vise billedet hardcoded ind i en chip, og selvom man vælger en supergod (læs også dermed cpu-intensiv) algoritme som bliver programmeret ind i hardwaren, så vil finjusteringsmulighederne i softwaren altid kunne overtrumfe de hardcodede muligheder. MEN i 99,99% af alle tilfælde, så er det ikke noget den enkelte bruger gør, og derfor vil det være ca. det samme, men en intel nuc med SSD uden blæser siger absolut nada. og du vil kunne høre den svage summen af en disc der roterer i en BD-afspiller. Det er dermed i ligeså høj grad et spm om hvad det er for en computer du bruger til at afspille på som det er hvilken afspiller du vælger.
Til top
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-December-2012
Status: Offline
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2016 kl. 17:03
Tak for svarene Smile

Jeg ved faktisk ikke, hvilken billedkvalitet jeg ripper i.

Først ripper jeg den største fil på BluRay-disken med MakeMKV, og derefter piller jeg dét ud af filen, som jeg ikke behøver med MKVToolNix.

En film som Batman Begins fylder 14,7 GB – det er for selve filmen med lyd i AC3 og med engelske undertekster. Hvilken billedkvalitet er det i så?

Mht. ATVs begrænsninger på lydsiden, så er jeg egentlig fint tilfreds med AC3 etc., men det skyldes muligvis, at jeg aldrig har hørt f.eks. DTS-HD. Og mht. fps på ATV, så oplever jeg heldigvis ikke de små hak, som du beskriver, Nagash. Det er jeg åbenbart ikke følsom overfor.

Det er i øvrigt godt at høre, at man kan få Blu-Ray afspillere, der ikke siger en lyd, men nu hvor jeg har læst din kommentar, claus_jac, tænker jeg, at jeg blot vil bruge min pc som afspiller. Ikke fordi jeg regner med at dykke ned i finjusteringsmulighederne i afspillersoftwaren, men fordi min pc alligevel står her i stuen og er tændt hele dagen, og der er SSD-drev i. Så kan jeg lige så godt bare bruge den. Læste også et sted, at der var en, der skrev, at han brugte sin Logitech Harmony remote til at fjernbetjene sin computer med vha. sådan en fætter her: Flirc USB. Så den skal jeg have bestilt. Det er sgu' smart!

Dejligt med det her forum :)

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2016 kl. 17:34
Min søn købte en Philips BD afspiller til 400 kr og den er også lydløs. Og eftersom at data overføres digitalt fra BD til TV/Projektor, så har jeg ikke kunne se forskel i billedkvaliteten på forskellige afspiller, når det er man afspiller BD. Hvis det er man bruger det til DVD, er det noget andet, for så sker der en opskalering af billedet.
 
Jeg gad ikke at rippe mine film og bruge HD plads på have filmene liggende, så heller bare tage at ligge filmen i afspilleren.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2016 kl. 20:13
-Henrik- - pil da det ud du skal bruge direkte i makemkv. det var virkelig et skidt workflow du har. - du vælger præcis hvilke video og lyddele du vil have direkte i makemkv. Ingen grund overhovedet til at gøre det med andre værktøjer - og jo det er 1:1 og dermed den fulde "kvalitet" du har, men en ting er hvor høj bitraten er, noget helt andet er når man begynder at anvende matematik til at "forfine" behandlingen af de data i forhold til hvad der er muligt på en hardwarebaseret løsning som ikke har muligheden.
Til top
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-December-2012
Status: Offline
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2016 kl. 08:30
claus_jac: Nå ja, jeg kan godt se, tak Smile 

Hvordan forfiner man en film på pc'en? Hvad skal man bruge af software?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu