recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Må man downloade tv serier?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMå man downloade tv serier?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
DarkHelmet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 508
Direkte link til dette indlæg Emne: Må man downloade tv serier?
    Sendt: 05-September-2006 kl. 19:02

Hej.

Jeg tænkte om der var nogen der havde sat sig ind i reglerne for netop dette?

Nu er jeg ikke meget for at downloade ulovligheder, men er det lovligt at hende fx Lost serien ned fra nettet? Tænker på om der er copyrigtht på disse serier og derfor er ulovligt. Du må jo gerne optage dem fra tv'et, men er det lovligt at downloade dem?

Mvh Dan

Til top
multix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Marts-2006
Sted: Skive, Danmark
Point: 2264
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2006 kl. 19:23

hej

Der er copyright på serier også, når man optager noget, må det kun bruges til eget forbrug inden for sine 4 vægge..

mvh

multix

Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 01:20

En god tommelfingerregel er:

ALT, som man rigtigt gerne vil downloade, er ulovligt!!

Dvs. populær musik, film, tv-serier...

Til top
Ravee Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-September-2006
Point: 50
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 10:56

Måske en lille smule offtopic?!

Jeg har set at bl.a. Lost tilbydes til streaming fra ABC's side - dog kun for beboere i USA. Jeg ved ikke om det begrænses på IP-nummeret, men det kan man jo nok godt komme uden om hvis man vil  -Men har man en linie der er fornuftig og en HTPC/PC med TV-udgang, er det vel i princippet lige så godt som download...

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 13:51

Oprindeligt skrevet af Ravee Ravee skrev:

Jeg har set at bl.a. Lost tilbydes til streaming fra ABC's side - dog kun for beboere i USA. Jeg ved ikke om det begrænses på IP-nummeret, men det kan man jo nok godt komme uden om hvis man vil  -Men har man en linie der er fornuftig og en HTPC/PC med TV-udgang, er det vel i princippet lige så godt som download...

De streamer helt sikkert kun til amerikanske IPs. Med den rette proxy server kan du dog skifte nationalitet...

Spørgsmålet er hvilken bitrate, som der streames i? Selvfølgelig kan denne bitrate vælges adaptivt ud fra din internetforbindelses hastighed, men der er også grænser for TV stationernes upstream kapacitet (og processorkacacitet til at levere materiale til streaming).

Jeg er i hvert fald helt sikker på at det ikke matcher 720p@23.976fps med H.264 bitrater på 4-5 Mbps...

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 00:37
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

En god tommelfingerregel er:

ALT, som man rigtigt gerne vil downloade, er ulovligt!!

Dvs. populær musik, film, tv-serier...

Det må i det tilfælde så være den tommelfingerregl, som absolut ikke har sat sit aftryk i ophavsretsloven, for det har intet med det at gøre.
Du henviser til en smagssag, og det er mig bekendt absolut under ingen omstændigheder noget som helst kriterie i lovgivningen. Hvem skulle i såfald mene, at det er noget vi "rigtig gerne vil downloade" ?

Ophavsretsloven går i bund og grund ud på, at den person som har ophavsretten, bestemmer ene og alene, hvad vi andre må med det.
Hvis vedkommende, som netop har produceret et mega hit, (hvordan det så end skulle kunne blive det, uden at nogen har kendskab til det, men det er blot en detalje), bestemmer at det skal frigives til fri download. Så er der intet til hindre for det, (udover nogle sure miner hos de forskellige selskaber i musikbranchen, for så går de glip af nogle koda afgifter osv.).

Man skal blot sikre sig, at man har denne "ret" til at downloade det. Det vil oftest være beskrevet på en eller anden facon.
Der findes f.eks rigtig meget gratis musik som man kan downloade, helt lovligt.

Der var en der nævnte, at det må man kun, til eget forbrug inde for hjemmest 4 vægge. Jeg ved ikke hvor disse vægge kommer fra, men det er ikke korrekt. Pointen i det er, at det er til eget forbrug. Om man afspiller hjemme, i bilen eller sin medbragte afspiller, (ala MP3 afspiller), det er ligegyldigt. Men du må ikke kopiere en lånt, lejet eller allerede kopieret CD, heller ikke inde for hjemmets 4 vægge.

Mht. film er det desværre en hel del anderledes. Og vores kære politikere har i den grad forvirret begreberne i en sådan grad, at de åbenbart har svært ved at rette det op igen.
I følge lovgivningen må man nemlig gerne kopiere en film (f.eks en dvd), men man må IKKE bryde kopibeskyttelsen, medmindre det er påkrævet for at kunne afspille filmen. Der er i det tillfælde udlagte eksempler som linux brugere, der er nødtil at bryde kopibeskyttelsen for overhovdet at kunne afspille. (Hvorfor aner jeg ikke, jeg skulle mene det var et spørgsmål om software/kodning).
Rent konkret betyder det så, at hvis du har en original DVD, så må du gerne kopiere den, som en slags backup, eller en kopi du tager med dig i sommerhus eller lign, men du må ikke bryde kopibeskyttelsen, (jeg ved ikke hvad den så er værd bagefter). Kalder du dig så Linux bruger, og kan gøre rede for, at det er nødvendigt for at kunne afspille den, (det vil i såfald også være gældende for originalen), så må du gerne bryde beskyttelsen.
Men du må ikke kopiere (og bryde beskyttelsen) for at f.eks samle dine originale film på en harddisk og afspille dem via en mediacenter pc.

Totalt gakket, efter min mening. Og sidstnævnt er mig bekendt ikke rigtig noget som nogen tager specielt meget seriøst. Heller ikke rettighedsindhaverende, da det bestemt ikke har været i deres hensigt at blokere for muligheden for at kopiere/tage backup/whatever. Rettighedsindhaverende har kun interesse i, at de ikke går glip af noget indtægt pga. uberettiget kopiering. Hvis du een gang har købt og betalt for en film, og du vælger at kopiere og bryde beskyttelsen, for f.eks at lægge dine film på en harddisk til din mediacenter pc, så er det ikke i deres interesse at krølle et hår på dit hoved. Bare du sikre dig, at ikke andre kan få fat i dine kopier, og derved er skyld i at rettighedsindehaveren mister en indtægt, (f.eks ved at lige "komme til" at starte en ftp server, så andre kan hente filmene).
Men det ændre ikke ved, at det er ulovligt jvf. dansk ophavsretslov.

Der er heldigvis politikere derude som godt kan se det f.eks ikke er smart, at man ikke må lave en kopi (som er brugbar) af en original film, når nu man må med musik, og det faktisk kan være en rigtig god ide at have en backup, eller f.eks samle filmene på en harddisk. Men disse politikere arbejder bare ikke særligt hurtigt, så der går nok noget tid før de får det nedfældet på papir.

Der kan læses mere her: http://www.kum.dk/sw5386.asp

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 13:24

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Der er heldigvis politikere derude som godt kan se det f.eks ikke er smart, at man ikke må lave en kopi (som er brugbar) af en original film, når nu man må med musik, og det faktisk kan være en rigtig god ide at have en backup, eller f.eks samle filmene på en harddisk. Men disse politikere arbejder bare ikke særligt hurtigt, så der går nok noget tid før de får det nedfældet på papir.

Jeg tror at de kommer til at arbejde forgæves. Problemet er at forbuddet mod at omgå [effektive] tekniske foranstaltninger (Lov om ophavsret §75c) er implementeret i dansk lov på baggrund af et EU direktiv (Infosoc direktivet). Sålænge dette EU direktiv består, kan Folketinget faktisk ikke lave loven om....

Orden "effektiv" er i øvrigt uden betydning i denne sammenhæng. Jeg har kigget på forarbejderne til loven, og heraf fremgår det klart at der menes enhver foranstaltning som forhindrer kopiering eller andre ophavsretsligt relevante handlinger (effektive tekniske foranstaltninger inkluderer deCSS og givetvis også Macrovison på VHS). Det som "redder" brugen af f.eks. deCSS til DVD afspilning på Linux er at afspilning i dit private hjem ikke er en ophavsretslig relevant handling.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Ulrikwich Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Oktober-2006
Point: 967
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 13:36
De fleste af de amerikanske serier kan downloades lovligt hvis man køber dem. De koster ca. 2$ pr. afsnit over iTunes. Desværre er der ikke åbnet for serier i DK endnu, men det skulle snart komme.

/Ulrik
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 14:40

Oprindeligt skrevet af Ulrikwich Ulrikwich skrev:

De fleste af de amerikanske serier kan downloades lovligt hvis man køber dem. De koster ca. 2$ pr. afsnit over iTunes. Desværre er der ikke åbnet for serier i DK endnu, men det skulle snart komme.

Kan du afspille iTunes download på dit TV?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

De fleste af de amerikanske serier kan downloades lovligt hvis man k�ber dem. De koster ca. 2$ pr. afsnit over iTunes. Desv�rre er der ikke �bnet for serier i DK endnu, men det skulle snart komme.

Kan du afspille iTunes download p� dit TV?

Det kan du sagtens, du skal bare trække hele iTunes over på dit TV, og så starte det derovre...
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 15:04

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Kan du afspille iTunes download på dit TV?

Det kan du sagtens, du skal bare trække hele iTunes over på dit TV, og så starte det derovre...

Jeg læser dette link som
http://www.apple.com/itunes/store/tvshows.html

1) Jeg skal købe en Apple iTunes og et AV Connection kit for at afspille på mit TV
2) Video er 640x480. Fedt med en 4:3 opløsning, når TV serier sendes i 16:9...

Det er ikke godt nok...

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 16:44
Jeg kan i hvert fald sagtens se video podcasts i fuld skærm, og jeg tror ikke på at man vil skulle købe alt muligt udstyr for at kunne det. Apple er ikke dumme. De ved godt hvis man skal invester i alt muligt gejl gider forbrugerne det ikke...
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu