|
Projektor og lærred afstand |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
Anders Lund
Junior bruger Oprettet: 18-Februar-2020 Status: Offline Point: 33 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 18-Februar-2020 kl. 20:02 |
Hej
Jeg har været så heldig at kunne få en hjemme bio til billige penge og har et spørgsmål, da jeg skal i gang med at sætte bioen op. Mit lærred er et Optoma DS-9092 i 2030x1145mm/92" diagonal og min projektor er en Optoma EH415ST (tror jeg, men kan ikke se model navn på den). Rummet bioen skal sættes op i er ca. 3.5x3.5 meter.
|
|
Allanbp
Super bruger Oprettet: 09-November-2006 Sted: Holbæk Status: Offline Point: 471 |
Funktioner
Tak(1)
|
Supergris
Guld medlem Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(1)
|
Den har ingen zoom, så den eneste måde, du kan justere størrelsen på det projekterede billede, er ved at ændre afstanden mellem projektoren og lærredet.
Det er også en short throw-projektor, som jeg personligt aldrig har set ideen med, da de skal placeres et sted midt i rummet, for at kunne levere et billede i den ønskede størrelse, så hellere en uden "ST", eller én med "ultra short throw", som er det nye, hvor den kan placeres helt tæt på væggen/lærredet, som så kan give problemer med hensyn til placering af evt. center-højttaler. Ifølge calculatoren, skal linsen være lige godt én meter (1,02 m) fra lærredet, hvis du ønsker et billede på 92", men jeg ville personligt anskaffe et andet lærred eller starte med at vise på væggen, da størrelsen på dit rum lægger op til et billede på over 100". Når du starter på projektet med projektoren :), er det jo nemt selv at prøve sig frem, men nu ved du da ca., hvad du kan forvente...
|
|
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV. |
|
Anders Lund
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for svar. Det er da godt nok tæt på projektoren skal være på lærredet. Ikke helt optimalt ift. mit ledninge setup, men det kan løses.
Hvor stort et lærred mener I vil være ideelt til den projektor og størrelsen på rummet. Er det 108"? Mvh Anders
|
|
Anders Lund
Funktioner
Tak(0)
|
OK - sorry men jeg fandt ud af det er en HD50. Når jeg kigger på det ovenstående link, så skal den så være ca. 3.4 meter fra skærmen. Kan det passe den har zoom? Betyder det så ikke meget om den sidder helt præcist 3.4 meter fra skærmen?
|
|
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4113 |
Funktioner
Tak(1)
|
Det ser du alt sammen på ovenstående link.
Den projektor giver det bedste lys med afstand på mellem 4m og 5.5m. Og ved 4 m vil det 108" lærred. Du skal så huske at projektoren skal monteres 12 cm over overkanten af lærred. |
|
Anders Lund
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg holder mig til mit 92" lærred. Men skal HD50 monteres 12 cm. over overkanten af lærredet. Det kan jeg ikke se på linket og det er et problem da det bliver i kælderen, hvor der ikke er så højt til loftet:
Jeg har en Vogels PPC 1500 til at hænge projektores i og lærredet kommer til at hænge næsten helt oppe ved loftet. Vil det fungere?
|
|
PerW
Funktioner
Tak(1)
|
Så skal du monterer projektoren på et bord.
Med et 92" lærred så skal der være mellem 2,8m og 4,2m mellem lærred og projektor. Og projektoren ved 92" lærred skal være -17cm fra kanten. Projektoren har så lens shift så du kan justerer 10 cm up og 5 cm ned. Og ved lofymontering 10 cm ned og 5 cm up. Dvs at din projektor skal hænge 12 højere end overkanten af lærred (og det er midten af objektiviet vi snakker. Ikke bunden eller toppen af projektoren. Eller du skal monterer projektoren på et bord, så den er 12 under underkanten af læred |
|
Anders Lund
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for svar. Puha - det er godt nok mere besværligt end jeg lige havde regnet med, men godt jeg undersøgte det før jeg begyndte at montere den i loftet :-) Dvs. jeg skal have købt en hylde og sat projektoren op, så midt af objektivet er ca. 126 cm fra loftet (12 under underkanten af lærred) når nu lærredet monteres helt oppe til loftet.
Eller også skal jeg finde en mulighed for at mit lærred kan hænge ca. 40 cm nede fra loftet a la denne løsning, som bare er til loftet. Nogen der kender til en tilsvarende løsning til loft: |
|
Anders Lund
Funktioner
Tak(0)
|
Måske en løsning som denne kunne gøre at projektoren alligevel kan monteres i loftet - det vil måske få lærredet ca. 35cm ned. Det vil jeg foretrække, da den ellers på en hylde kan komme lidt tæt på sofaen:
Hvad siger I kloge hoveder?
|
|
PerW
Funktioner
Tak(0)
|
Afstanden er jo stadig fra loft og ned til lærred. Dvs der hvor det hvide er. Det er ikke ned hvor lærred er monteret.
Over det hvide hvor billedet vises er der noget sort. Du vil nok trække lærred ned. Så du er nødt til at måle alt og planlægge hvordan det monteres mht. afstande |
|
Anders Lund
Funktioner
Tak(0)
|
Nej men det er jo meget godt ift. jeg foretrækker at montere den i loft. Både selve skinne og det mørke område giver mig nogle flere centimer ift at få projektor 12 cm over lærred. Men de 12cm er så +10cm ned og + 5cm op ved loftmontering, så jeg har lidt at gøre godt med.
Hmm ja jeg må hjem og hive lærredet ned og måle hvor mange CM der er over det hvide.
|
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |