recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vedr. Opløsning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVedr. Opløsning

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Jilted Ace Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 165
Direkte link til dette indlæg Emne: Vedr. Opløsning
    Sendt: 26-November-2006 kl. 19:18

Hey...

På trods af at jeg har søgt en del efter emnet her på recordere.dk, har jeg stadig ikke fundet ud af hvorfor der er forskel på visse LCD og Plasma skærmes opløsning... De fleste LCD kører 1366x768 hvor imod de flest Plasma kører 1024x768...!??

Og hvad fungere egentlig bedst til HD, eller feks Xbox360...?

:)

Best Regards. Sir Jilted Ace Himself
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12348
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2006 kl. 21:50
Kig på billedkvaliteten i butikkerne og forsøg at glemme opløsning og andre specifikationer lidt. 1366*768 eller 1024*768 gør ikke den store forskel.

Det er lidt svært at sige hvorfor det er som det er. Det har velsagtens noget at gøre med hvad de kan nøjes med i forhold til produktionspris og ydelse. De bedste 42" på markedet i dag har en opløsning på 1024*768, så det må jo være rigeligt

Redigeret af Naiera - 26-November-2006 kl. 22:05
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2006
Point: 842
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2006 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af Jilted Ace Jilted Ace skrev:

Hey...

På trods af at jeg har søgt en del efter emnet her på recordere.dk, har jeg stadig ikke fundet ud af hvorfor der er forskel på visse LCD og Plasma skærmes opløsning... De fleste LCD kører 1366x768 hvor imod de flest Plasma kører 1024x768...!??

Og hvad fungere egentlig bedst til HD, eller feks Xbox360...?

:)

At samligne opløsning aflene, er som at sammenligne HK på køretøjer. En traktor med 120HK er meget langsommere end en bil med 100HK. Her er 1000 andre ting der spiller ind.

Det samme med TV. Hvilket også er grunden til at Plasma med 1024x768 ofte er bedre end en LCD med 1366x720 pixels. (det modsatte kan også være tilfældet, men det er stadig ikke pga opløsningen).

En Core2Duo CPU er f.eks. også langt hurtigere end den gamle P4, trods den køre ved en lang lavere clockfrekvens. Endnu er sted hvor du ikke ud fra umidelbare "specs" kan sige den med det højeste tal er bedst.

Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2006 kl. 23:31
Måske spørgeren undrer sig over hvorfor plasma kører 1024x768 i
opløsning, som er 4:3 ratio på et 16:9 tv.

Det er i hvert fald det jeg undrer mig over...
/zemo/
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2006 kl. 23:58

Det er nu ikke så længe siden, at vi debatterede billedekvalitet, hvor jeg bla. bragte spørgsmålet om opløsning med ind i debatten, da jeg mener opløsningen er en lige så stor vigtighed for en god billedekvalitet.

Et de fleste plasmaskærme kun lige kan snige sig op på 1024x768, det er også mig en gåde, specielt når vi snart kan se frem til en standard opløsning der hedder 1920x1080

Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2006 kl. 09:41

Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

Måske spørgeren undrer sig over hvorfor plasma kører 1024x768 i
opløsning, som er 4:3 ratio på et 16:9 tv.

Det er i hvert fald det jeg undrer mig over...

Fordi de plasmaceller der benyttes ikke er kvardratiske (på 1024x768 panelerne), men er i 16:9 forhold. Derved skal de side i forholdet 4:3 for at give et 16:9 billede.

En LCD benytter normalt kvardratiske pixels. 

Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2006 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er nu ikke så længe siden, at vi debatterede billedekvalitet, hvor jeg bla. bragte spørgsmålet om opløsning med ind i debatten, da jeg mener opløsningen er en lige så stor vigtighed for en god billedekvalitet.

Et de fleste plasmaskærme kun lige kan snige sig op på 1024x768, det er også mig en gåde, specielt når vi snart kan se frem til en standard opløsning der hedder 1920x1080

Og der tager du så fejl.
Opløsningen er blot en af mange parametre, men ikke i nærheden af så vigtig som Elgiganten gerne vil gøre det til, for lettere at kunne sælge et forkert fjernsyn til Fru Olsen.

Som jeg beskriver længere oppe, svare det til at du siger at en traktor med 100HK må være hurtigere end en bil med kun 80HK.

En højre opløsning (flere HK) er selvøflgelig ikke nogen ulempe. Men det er bare ikke i sig selv afgørende for billedkvaliteten. Og nettop dette er grunden til at en Plasma på 1024x768 ofte (ikke nødvendigvis, den diskution gider vi ikke) vil give et bedre billede end en LCD med 1366x768.

Redigeret af ZackGem - 28-November-2006 kl. 09:51
Til top
Jilted Ace Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-Juli-2006
Point: 165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2006 kl. 10:07
Ahaaa... Så blev man da lidt klogere.. Tak!! :D

Så en Xbox360 feks. vil så også kunne være lige så flot og detaljeret på
en Plasmaskærm...?
Best Regards. Sir Jilted Ace Himself
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2006 kl. 11:49

Oprindeligt skrevet af Jilted Ace Jilted Ace skrev:

Ahaaa... Så blev man da lidt klogere.. Tak!! :D

Så en Xbox360 feks. vil så også kunne være lige så flot og detaljeret på
en Plasmaskærm...?

Ja da.
Det er skærmen som en helhed der afgøre om den kan levere et godt billede. Og her kan Pioneer og Panasonic (og nok mange andre), med deres nyere Plasmaskærme levere mindst lige så godt billede som de LCD-skærme der nu er.

Trods problemerne er meget minimale efterhånden (specelt på Panasonic), ville jeg dog nok være forsigte de første uger (ca 100-200 timer) du benytter Plasmaen til spil, pga de statiske områder i billedet der oftest er ved spil. Altså ikke overdriv med ontrast osv, og evt helt undgå spil lige i starten.

Redigeret af ZackGem - 28-November-2006 kl. 11:52
Til top
Mollerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2006
Point: 566
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2006 kl. 12:29
Du kan jo også venter et ½ år til Panasonic kommer med PZ600 i DK opløsning 1920 * 1080, det skal jeg have LINK man kan "desværre" kun få det fra 50"
Til top
O'Brian Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-Oktober-2006
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2006 kl. 15:20

Det hjælper jo ikke hvis det er en traktor....

Sorry, kunne ik la være...

Samsung C46 8705.
Samsung LE46M87B.
Philips BDP7500.
Philips DFR 9000.
Philips SRU 9600.
Canton Surround.
Beosound 3000.
Beolab 8000.
PS3-60 GB.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2006 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

Og der tager du så fejl.

Øhh nej, for jeg skrev: "da jeg mener opløsningen er en lige så stor vigtighed for en god billedekvalitet."

Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

En højre opløsning (flere HK) er selvøflgelig ikke nogen ulempe. Men det er bare ikke i sig selv afgørende for billedkvaliteten. Og nettop dette er grunden til at en Plasma på 1024x768 ofte (ikke nødvendigvis, den diskution gider vi ikke) vil give et bedre billede end en LCD med 1366x768.

Som sagt, jeg skrev: "da jeg mener opløsningen er en lige så stor vigtighed for en god billedekvalitet."
Jeg kan godt understrege det som er afgørende her, og det er ordene: lige så stor vigtighed... Det betyder, at der er andre ting der er mindst lige så vigtige.
Som nævnt i anden tråd, så er der garanterte ingen som ved deres fulde fem vil påstå, at et billede på 6 pixel, hvor farvne rød, grøn og blå er gengivet korrekt, er en god billedekvalitet. Derfor er opløsningen mindst lige så vigtig.
Som jeg også nævnte i anden tråd, så er det nemt at få et dårligt billede til at se acceptabelt ud, når man nedskalere det. Tag f.eks et billede med dit digitale kamera (såfremt du har et). Du har garanteret et som er en lille anelse sløret. Hvis du nedskalere det til f.eks 1024x768, så vil det sløret ikke længere være så synligt, og så vil man pludselig opfatte det som et flot billede. Prøv så at gør det modsatte med det oprindelige billede, altså skalere det op. Og du vil se alting er meget værre.

Derfor er opløsningen mindst lige så vigtig, som tvéts evne til at gengive farver og nuancer korrekt. Og ikke mindst tvéts evne til at skalere op, der er afgørende.

Faktisk vil jeg endda vove den påstand, at en højere opløsning (højere end den oprindelige kilde) i sig selv kan gøre alting meget værre. Selv på et rigtig godt tv.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu