Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Nino
Ny bruger
Oprettet: 06-December-2006
Status: Offline
Point: 4
|
Emne: 1080p Vs 720p? Sendt: 08-December-2006 kl. 20:27 |
Hvad skal man vælge 720p eller 1080p?
I første omgang troede jeg det var et nemt valg, men nu har jeg været rundt og høre på bla. Sony og Philips 40" LCD Tv, hos diverse Radio Tv forhandlere og her for man meget forskillige svar. Nogen mener at 720p er bedst, andre mener 1080p er det.
Hvad mener I??? Håber I kan hjælpe, har meget svært ved at finde ud af hvad jeg skal vælge.
Jeg kan lige nævne nogle af de svar jeg har fået.
Xbox360: En siger den vil se godt ud på et 1080p. En anden siger den vil begynde at hakke i grafikken hvis den kører højrere end 720p, fordi grafikken processeren i xbox'en ikke er kraftig nok.
DVD film ser bedst ud på 720p, fordi DVD film ikke indenholder så mange linier. Det vil derfor være en for høj opskalering, at skalere op til 1080i eller p. da det vil forringe billed kvaliteten.
Så er der dem der siger at en 1080p skærm, kan vise alt lige så flot som en 720p kan.
|
 |
kkandler
Bruger
Oprettet: 07-November-2006
Sted: Denmark
Point: 85
|
Sendt: 08-December-2006 kl. 22:52 |
Nino skrev:
Så er der dem der siger at en 1080p skærm, kan vise alt lige så flot
som en 720p kan.
|
Og så er der dem der siger at et digitalkamera af mærket Thrust, med 11
Megapixel, kan tage lige så gode billeder som et digitalt
spejlreflekskamera med 11 MP.
Opløsningen er ligemeget, hvis det andet ikke er i orden. Det der tæller er
hvad der sker med signalet fra kilden til skærmen (ved et digitalkamera
modsvarer dette jo linserne og komprimeringen af billedet).
Der er ingen tvivl om at 1080P vil blive standarden om en årrække.
Problemet er at teknologien ikke er moden nok endnu. Derfor vil mange
mene at du får et bedre billede på et godt 720P fjernsyn end på et
umodent 1080P.
Du vil helt sikkert kunne se en forskel hvis vi er oppe i de store skærme,
50" og derover, mellem 1080P og 720P. Spørgsmålet er bare om du vil
kunne lide det du ser. Det er muligt at der er kommet nogle gode 1080P
fjernsyn, det kender jeg ikke noget til.
Til 42" og derunder er det dog mere end nok med et 720P af GOD
kvalitet.
Men som sædvanlig er der ikke så meget andet at gøre end at tage ud og
kigge på sagerne og danne din egen mening. Min holdning er dog at jeg
hellere køber det sidste nye i 720P, end det første 1080P fjernsyn
|
Samsung ES7005 46"
|
 |
Sloth
Ny bruger
Oprettet: 22-November-2004
Point: 7
|
Sendt: 08-December-2006 kl. 23:19 |
Nino skrev:
Hvad skal man vælge 720p eller 1080p?
Vælg en skærm der kan vise 1080P, som levere billedet som du kan lide.
I første omgang troede jeg det var et nemt valg, men nu har jeg været rundt og høre på bla. Sony og Philips 40" LCD Tv, hos diverse Radio Tv forhandlere og her for man meget forskillige svar. Nogen mener at 720p er bedst, andre mener 1080p er det.
1080P er bedst men der findes ikke meget materiale i 1080P, men der findes meget i 1080i og 720P
Hvad mener I??? Håber I kan hjælpe, har meget svært ved at finde ud af hvad jeg skal vælge.
Vælg en skærm der har det billede som du syntes står godt.
Jeg kan lige nævne nogle af de svar jeg har fået.
Xbox360: En siger den vil se godt ud på et 1080p. En anden siger den vil begynde at hakke i grafikken hvis den kører højrere end 720p, fordi grafikken processeren i xbox'en ikke er kraftig nok.
Nu kender jeg ikke X-box360 og dens kræfter men der er ingen tvivl om at 1080P kræver mange kræfter, rigtig mange!!
DVD film ser bedst ud på 720p, fordi DVD film ikke indenholder så mange linier. Det vil derfor være en for høj opskalering, at skalere op til 1080i eller p. da det vil forringe billed kvaliteten.
Det kommer nok an på skærmen og det hardware som skal klare den proces
Så er der dem der siger at en 1080p skærm, kan vise alt lige så flot som en 720p kan.
Det kommer altså an på skærmen, og ikke hvad den kan vise af opløsning, hvis det er en dårlig skærm der kan vise 1080P og en super skærm der kun viser 720P eller 1080i så stror jeg du bliver mere tilfreds med det i den sidste ende frem for den med den store opløsning.
Men find en skærm der kan vise 1080P som levere et billede som du er tilfreds med, så er alt vel godt. Du skal nok ikke regne med at finde en skærm som rent faktisk er i 1920x1080 de er som regel i en lavere opløsningen alle sammen, og er derfor mere afhængige af det hardware som skal scalere det til skærmen.
|
|
 |
Lennon
Guld medlem
Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
|
Sendt: 08-December-2006 kl. 23:42 |
På Hifi4all.dk har OttoTC lagt dette indlæg :
Det er sværere at producere et panel hvor hver pixel skal være mindre, hvis kvaliteten generelt skal være det samme. Eksempelvis Samsung og Toshiba har modeller med 100 HZ paneler, men deres 1080P paneler har så ikke 100 Hz. Derudover er der selve signalbehandlingen, der stilles væsentligt større krav til processor-kraften hvis signalet skal behandles som ægte 1080P internt i apparatet. Alt dét lagt sammen, gør at hvis du kigger på forskellige apparater til en given pris, så vil 720P/768P modeller have et naturligt forspring i forhold til 1080P modeller, bortset fra opløsningen. Sammenholdt med at forskellen i opløsning for det første kun er relevant på større billeder, samt at det teoretiske forspring ved at gå op i 1080P kun er til stede hvis signalbehandling osv. rent faktisk kan klare opgaven, så ender det oftest med at 1080P modellerne ikke er dem der leverer mest for pengene. Udviklingen vil naturligvis gøre at 1080P modellerne med tiden bliver mere og mere konkurrencedygtige, i hvert fald i den bedre ende af skalaen, men her og nu er der bare ikke den store idé i at gå målrettet efter 1080P, slet ikke på fladskærme på 42" og ned.
|
 |
BrianJVC
--
Brian er stoppet hos JVC
Oprettet: 26-Maj-2004
Point: 1188
|
Sendt: 10-December-2006 kl. 20:46 |
En anden væsentlig ting er at med et 1080P panel med 1080P input bør man gå efter et produkt med HDMI version 1,3, da denne HDMI type er den nyeste og ekstra forarbejdet til at udnytte de høje data fra 1080P signalet. Og der er endnu ikke en skærm på markedet med HDMI version 1,3.
|
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize
|
 |
nextgeneration
Pause fra forummet
Oprettet: 16-September-2006
Point: 1052
|
Sendt: 10-December-2006 kl. 21:02 |
kkandler skrev:
Nino skrev:
Så er der dem der siger at en 1080p skærm, kan vise alt lige så flot
som en 720p kan.
|
Og så er der dem der siger at et digitalkamera af mærket Thrust, med 11
Megapixel, kan tage lige så gode billeder som et digitalt
spejlreflekskamera med 11 MP.
Opløsningen er ligemeget, hvis det andet ikke er i orden. Det der tæller er
hvad der sker med signalet fra kilden til skærmen (ved et digitalkamera
modsvarer dette jo linserne og komprimeringen af billedet).
Der er ingen tvivl om at 1080P vil blive standarden om en årrække.
Problemet er at teknologien ikke er moden nok endnu. Derfor vil mange
mene at du får et bedre billede på et godt 720P fjernsyn end på et
umodent 1080P.
Du vil helt sikkert kunne se en forskel hvis vi er oppe i de store skærme,
50" og derover, mellem 1080P og 720P. Spørgsmålet er bare om du vil
kunne lide det du ser. Det er muligt at der er kommet nogle gode 1080P
fjernsyn, det kender jeg ikke noget til.
Til 42" og derunder er det dog mere end nok med et 720P af GOD
kvalitet.
Men som sædvanlig er der ikke så meget andet at gøre end at tage ud og
kigge på sagerne og danne din egen mening. Min holdning er dog at jeg
hellere køber det sidste nye i 720P, end det første 1080P fjernsyn  |
Faktisk kan øjet ikke se den extra 1080p opløsning på afstand. I en tidligere tråd om dette emne er der link til nogle kurver med afstand kontra opløsning. På en 50" er grænsen 10 fod = 3 meter. Da de fleste sidder længere væk end 3 meter fra en 50", vil man ikke kunne se forskel på 720P og 1080P. Så som du siger, det afhænger 99.9% af hvad der sker fra ind til ud - dvs hvad det pågældende TV er "tunet" til at vise bedst, og ikke af om skærmen har 720 eller 1080 linjer. Klart at native format som eksempelvis 1080P signal med 1080 skærm er det optimale. Så hvad ser man mest på, SD, 720p, 1080i eller 1080p ? Det bestemmer nok hvilken skærm der er optimal.
Redigeret af nextgeneration - 10-December-2006 kl. 21:06
|
 |
Tape Connection
Branche Medlem
Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
|
Sendt: 10-December-2006 kl. 21:31 |
nextgeneration skrev:
Faktisk kan øjet ikke se den extra 1080p opløsning på afstand. I en tidligere tråd om dette emne er der link til nogle kurver med afstand kontra opløsning.
|
Denne her måske?
http://www.carltonbale.com/blog/2006/11/1080p-does-matter/
|
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12437
|
Sendt: 10-December-2006 kl. 22:04 |
Spændende link, dér. Men jeg tror stadigvæk ikke at LCD-fanatikerne accepterer at deres 37" 1080p TV, som de sidder fire meter fra, ikke giver dem nogen væsentlig fordel
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 11-December-2006 kl. 01:18 |
Opløsning højere end 720p er en abstrakt debat på nuværende tidspunkt, i og med vi ikke rigtig har et ordentligt kildemateriale, ihvertfald ikke udbredt. Så det handler på ingen som helst måde om, hvorvidt man er til de højere opløsnings paneler i LCD klassen eller de mindre i plasma klassen.
Det er et faktum, at uanset hvilken skærm man har, så bliver det et spørgsmål om at gå på kompromis med billedekvaliteten, når/hvis man nedskalere et billede, uanset om man synes man kan se det eller ej, for forskellen vil være synlig, når vi engang får ordentlig eller måske rettere, et bredt omfang af full-hd kildemateriale.
At vurdere opløsning i dag, så skal man først om fremmest gøre op med sig selv, hvad man vil bruge tvét til. Er det til almindelig tv-kiggeri og evt. dvd/hd-dvd engang imellem, så er tiden bestemt ikke til at gå efter et 1080 panel nu, (medmindre der følger andre fordele med). Er det primært til film, og man derfor formoder at man vil investere i hd-dvd/blue-ray, så bør man helt klart overveje et panel med høj opløsning, hvis det altså virker. Men der er et helt trejde punkt, som er langt mere interessant, hvis vi skal snakke opløsning på dette tidspunkt i udviklingen, og det er panelet brugt som computerskærm. For hvis det er et tungt vejende punkt, så bør man helt klar gå efter den højeste opløsning. Det er grotesk i mine øre, at investere i en 42" skærm, for at benytte den til computer, og det så viser sig at opløsningen kun er 1024x768. Rigtig mange sidder i dag med en 17" computerskærm og kører 1024x768 eller højere. Jeg arbejder selv på en 19 og 21 tommer i 1280x1024. At forestille sig en dobbelt så stor skærm med samme opløsning eller mindre, det kræver vist en rimelig fantasi. Dog er det ikke helt samlignlig sådan umiddelbart, for man må samtidig formode, at man sidder væsentlig længere væk fra skærmen, hvis man bruger plasma eller lcd, så derfor må opløsningen heller ikke være for høj. Heldigvis er det dog en faktor man selv kan ændre på, hvis man altså har en høj opløsning som udgangspunkt.
|
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12437
|
Sendt: 11-December-2006 kl. 07:50 |
Kandersen skrev:
Opløsning højere end 720p er en abstrakt debat på nuværende tidspunkt, i og med vi ikke rigtig har et ordentligt kildemateriale, ihvertfald ikke udbredt. Så det handler på ingen som helst måde om, hvorvidt man er til de højere opløsnings paneler i LCD klassen eller de mindre i plasma klassen. |
Det er altså lidt noget vås. Der findes masser af HD-DVD og Blu-Ray film med 'fuld HD' opløsning. Om det er udbredt eller ej er irrelevant; hvis man kan bruge det og har pengene er det der. Men der er gode grunde til at det ikke nødvendigvis SKAL vises på et 1080p display...
Kandersen skrev:
Det er grotesk i mine øre, at investere i en 42"
skærm, for at benytte den til computer, og det så viser sig at
opløsningen kun er 1024x768. |
Man køber forhåbentlig heller ikke et plasma TV for at benytte det til computer...
Redigeret af Naiera - 11-December-2006 kl. 08:09
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 11-December-2006 kl. 09:36 |
Naiera skrev:
Kandersen skrev:
Opløsning højere end 720p er en abstrakt debat på nuværende tidspunkt, i og med vi ikke rigtig har et ordentligt kildemateriale, ihvertfald ikke udbredt. Så det handler på ingen som helst måde om, hvorvidt man er til de højere opløsnings paneler i LCD klassen eller de mindre i plasma klassen.
|
Det er altså lidt noget vås. Der findes masser af HD-DVD og Blu-Ray film med 'fuld HD' opløsning. Om det er udbredt eller ej er irrelevant; hvis man kan bruge det og har pengene er det der. Men der er gode grunde til at det ikke nødvendigvis SKAL vises på et 1080p display... |
Det eneste der gør det til noget vås, det er fordi du ikke læser hvad jeg skriver, påtrods af du endda selv quoter det med. Jeg skrev:
"i og med vi ikke rigtig har et ordentligt kildemateriale, ihvertfald ikke udbredt." Hverken blue-ray eller hd-dvd er udbredt på nogen som helst måde. Alene prisen på de forholdvis få drev der er, er i sig selv i allerhøjeste grad grund til at påstå dette.
Men som jeg også indtil flere gange har givet udtryk for i andre debatter, så er udbredelsen, (eller når den kommer) i aller højeste grad grund til at overveje en højere opløsning, når man eksempelvis ser film fra hd-dvd eller blue-ray afspillere. Og der er nok ingen tvivl om, at vi skal ikke meget mere end halvvejs igennem 2007, så begynder rigtig mange at have afspillere med disse formater.
Hvad angår tv-kigning, der tror jeg til gengæld der går enddog rigtig mange år endnu, før vi har HD materiale som standard, (og endnu flere før vi får full-hd (altså 1920x1080). Det kræver enorme mængder plads i de forskellige net. Mit bud er et godt stykke på den anden side af 2010.
Naiera skrev:
Man køber forhåbentlig heller ikke et plasma TV for at benytte det til computer...
|
Aner det ikke. Men jeg synes da tit der er nogle der siger, at deres skærm står perfekt med en computer tilsluttet. Bevars, det behøver ikke derfor at betyde, at tvét er købt med det som det primære formål.
|
|
 |
cloudy
Super bruger
Oprettet: 03-April-2006
Point: 359
|
Sendt: 11-December-2006 kl. 14:14 |
Kandersen skrev:
Hvad angår tv-kigning, der tror jeg til gengæld der går enddog rigtig mange år endnu, før vi har HD materiale som standard, (og endnu flere før vi får full-hd (altså 1920x1080). Det kræver enorme mængder plads i de forskellige net. Mit bud er et godt stykke på den anden side af 2010. |
Ja, det fylder (med mpeg2) 5 gange så meget som en SD kanal. Idag sender CanalHD 1920x1080 interlaced og rundt om i europa er der efterhånden et dusin kanaler som bruger denne opløsning. I sommers blev VM fodbold først sendt i 1920x1080 (men der kom for meget pixelering), så det blev det reduceret til 1368x1080 (jeg mener ikke de brugte 720 linier!).
|
 |