|
DVD mediets historie |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |||||||
MichaelS
-- Tidl. redaktør recordere.dk Oprettet: 11-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2062 |
Emne: DVD mediets historie Sendt: 19-Januar-2007 kl. 01:34 |
||||||
Til diskussion af artiklen "DVD mediets historie" - vær med i debatten og bidrag konstruktivt! /MichaelS Redigeret af MichaelS - 13-Februar-2007 kl. 21:51 |
|||||||
mvh MichaelS
|
|||||||
bitman
Bruger Oprettet: 12-Januar-2007 Status: Offline Point: 60 |
Sendt: 20-Januar-2007 kl. 11:12 | ||||||
Sådan er det vel efterhånden med alt forbrugerelektronik - efter 3-4 år er det forældet? Ser man på den almindelige DVD afspiller, så slog den kommercielt igennem omkring 2000/2001 - og i dag knap 6 år senere er afløserne allerede klar.
|
|||||||
-sg-
Junior bruger Oprettet: 03-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 33 |
Sendt: 25-Januar-2007 kl. 16:42 | ||||||
Hej. God artikel. Især den lille anekdote omkring, at størrelsen på skiven (de 12 cm) var udformet på baggrund af Beethovens 9.symfoni. Er selv gymnasielærer i musik, og det er da en fantastisk anekdote, at et værk fra midten af 1800-tallet er medbestemmende for størrelsen af det mest succesrige format. Alle efterfølgende teknologier som DVD og HD/BD følger jo denne standard for at slå igennem hos forbrugerne. Den røverhistorie vil jeg fortælle videre! Musik <=> Teknologi: 1-0 -sg- |
|||||||
MichaelS
-- Tidl. redaktør recordere.dk Oprettet: 11-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2062 |
Sendt: 25-Januar-2007 kl. 17:23 | ||||||
Tak for tilbagemeldingen. Jo Beethoven var medbestemmende for diameteren på CD'en, DVD'en osv. Det vidste han nok bare ikke selv /MichaelS |
|||||||
mvh MichaelS
|
|||||||
Hapsdog
Super bruger Oprettet: 29-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 318 |
Sendt: 25-Januar-2007 kl. 19:28 | ||||||
Ku´godt være rigtigt at plader bliver udkonkurreret af flash-kort. Men endnu er de for dyre til erstatte engangsplader. Min USB-pen på 1 Gb har helt erstattet den genskivbare plade. Jeg synes nu heller ikke at CD-rom drev, der kunne skrive og ikke kun læse, på arbejde var så udbredt. Og DVD drev heller ikke. Men en USB port er der altid. Og de er jo klippestabile, lette og meget "unisex". Ikke noget med + eller -. Og jeg har fanget at det er DVD og ikke CD, men man kan vel godt sammenligne lidt alligevel!! |
|||||||
musicus
Guld medlem Oprettet: 10-Juli-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 2149 |
Sendt: 25-Januar-2007 kl. 19:49 | ||||||
Eller også har Beethoven været ligeglad med al virakken omkring CD-mediet, og har fra sin lille et-værelses lejlighed i kælderen med lavt til loftet på Wiener Friedhof, blot vend 'det døve øre' til. Høhø ..... Redigeret af musicus - 25-Januar-2007 kl. 19:50 |
|||||||
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930 2x Toshiba HD-XE1, Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500 Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800 2x DVDO Edge |
|||||||
Thorvald
Guld medlem Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7908 |
Sendt: 13-Februar-2007 kl. 07:26 | ||||||
Rigtig god artikel - den var sjov at læse!! Tidspunkterne var overraskende - f.eks. at det først var i '83 at CD'en kom på markedet og at det først var i '95, at man kunne optage på CD - min første bærbare fra '97 havde da CD-brænder så vidt jeg husker. Jeg har for iøvrigt et par Kodak PhotoCD'ere, men jeg vidste nu ikke man skulle have en speciel PhotoCD afspiller for at se billederne og høre musik samtidigt... Er der musik på de CD'ere? VideoCD og CD-G formatet slog måske nok ikke igennem i Vesten - men til gengæld så meget mere i Østen. CD-G til karaoke og VideoCD til film. Vi har da ganske mange VideoCD herhjemme (Filippinske film). Det er faktisk lidt underligt at CD-optagere til musik anlægget aldrig rigtig slog igennem - man skulle ellers tro at folk gerne ville have en erstatning for båndoptageren - men det blev så måske bare på computeren i stedet for. Eller som i mit tilfælde MiniDisc. MiniDisc er i virkeligheden super genialt - det er ærgeligt at det ikke slog mere igennem. At man kunne optage i digital kvalitet på dette lille handy medie og så tilligemed redigere i optagelsen bagefter, skrive titler osv.!!! Det var da en genial afløser for båndoptageren! Jeg siger igen: Synd, at det ikke slog igennem. Med de nye medier med høj kapacitet kan man håbe, der kommer noget lignende i samme format og kassette som MiniDisc til musik. |
|||||||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|||||||
Thorvald
Guld medlem Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7908 |
Sendt: 13-Februar-2007 kl. 13:11 | ||||||
Nu var det jo ikke de Ø12 cm, Beethoven var skyld i, ifølge Michaels flotte artikel - mere det, at der kunne være 74 minutter på CD'en i stedet for de oprindelige 60 minutter. En ting forstår jeg ikke: Hvordan kan der være 7 gange så mange data på en SACD end på en alm. CD, når SACD er en CD og ikke en DVD???? Musik udgivet på DVD, mangler også stadig at få sit gennembrud, folk i almindelighed er åbenbart tilfredse med CD'en. Det eneste der måske kunne give et gennembrud for ny type musikplader, ville være et MiniDisc lignende medie med DVD-audio lydkvalitet og MD'ens redigeringsmuligheder. |
|||||||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|||||||
MichaelS
Sendt: 13-Februar-2007 kl. 20:10 | ||||||
Takker! Rart at se at du stadig har tid til at kikke forbi.
Det misforstår du. Kodak PhotoCD afspilleren kunne (som den eneste på sin tid) vise billeder og den kunne også spille CD'er, men ikke samtidigt.
Ja jeg har også et par amerikanske film fra Østen på VideoCD, så jo det er mere udbredt der og vi var da også nogen stykker der brugte det herhjemme før vi kunne brænde DVD'er. Specielt SuperVideoCD'er havde en god billedkvalitet og nogen videokort understøttede formatet, ligesom man kunne købe plough in til Nero, så det kunne brænde SVCD'er. CD-G er et lille hit i BR legetøj, så det bruges også herhjemme.
Der er unægteligt en del formater der ikke blev til ret meget. MiniDisc har jeg da vist glemt i artiklen.
Ja det er rigtigt. Man besluttede at Beethovens 9'ende skulle kunne være på CD'en og Philips bad deres pladeselskab, Polydor finde den længste udgave og ud fra det udregnede man at diameteren skulle være 12 cm.
Som blank medie er det mere en DVD end en CD. Der er plads til 4,7 GB på SACD laget. Det har bare ikke DVD strukturen. /MichaelS |
|||||||
mvh MichaelS
|
|||||||
Lennon
Guld medlem Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
Sendt: 13-Februar-2007 kl. 21:16 | ||||||
Efter sigende forlangte Sony,at CD´ens fysiske størrelse skulle afpasses,så der kunne implementeres CD-afspillere i autoradioer.Endvidere forlangte man omkring Beethovens, - at den skulle afspilles ud i et, - og at det altså ikke ligesom på vinylplade - skulle være nødvendigt at vende CD´en ! ! Mht den fysiske størrelse har beslutningen tit været kritiseret,da størrelsen sætter nogle kvalitetsbegrænsninger. Mini-disc har faktisk været en stor succes i Japan, - og har haft acceptable salgstal i Europa, - hvorimod USA ikke har taget formatet til sig.Problemet har først og fremmest været dårlig timing,MP3 og PC´en.Mini discens bedre lyd vs Mp3 kunne ikke alene gøre det, - pga kopisikring og manglende mulighed for at kunne uploade. Problemet m CD recordere var,at blanke Cd´er kostede en krig, og så vidt jeg husker kun kunne fås i 60 min, - og ikke var sletbar. |
|||||||
MichaelS
Sendt: 13-Februar-2007 kl. 21:50 | ||||||
Det første har du meget godt ret i, men dette er ikke helt rigtigt.
De kostede en krig, jo så absolut, men der var sletbare og 74 min. Kik fx her. /MichaelS Redigeret af MichaelS - 13-Februar-2007 kl. 21:53 |
|||||||
mvh MichaelS
|
|||||||
Lennon
Guld medlem Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
Sendt: 13-Februar-2007 kl. 22:39 | ||||||
Så måtte jeg jo til,at rode i det gamle lager af "HIFI & ELEKTRONIK" . Her fandt jeg så et nummer fra maj 1996 ! - hvor man under overskriften "CD-optageren er endelig kommet" - tester " Pioneers nye CD-optager "- PDR-05 . Til en pris på kun (det står der sgu) 9995 kr får man optageren "der ligner en almindelig CD-afspiller,og lyder fint. . ." Der står godt nok også "Teknikken er hentet fra computer-verdenen", og der er jo egentlig tale om en CD-ROM brænder i HI-FI indpakning ! I en artikel om selve "CD-R-pladerne" (man siger ikke medier endnu) står der afslutningsvis : " Prisen for en CD-R-plade er i dag ca 90 kr.CD-R-pladerne er identiske med de hastigt mere populære ´brændbare´CD-ROM-plader,og det giver en forventning om priserne vil falde ( !! )Det forventes også,at indspilletiden bliver forøget i forhold til de nuværende 60 min. Indtil dette er på plads,vil CD-R have svært ved at hamle op med de andre digitale optagemetoder " ( her henvises til DAT,DCC og MD - længere oppe i samme artikel) Men det er så godt nok ikke det samme som Philips tiltag i samme retning. |
|||||||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |