recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vurdering af HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVurdering af HTPC

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1028
Direkte link til dette indlæg Emne: Vurdering af HTPC
    Sendt: 11-August-2007 kl. 12:33
Jeg har bestilt dele til et mediecenter, der skal erstatte min Sigmatek XS700 dvd/divx/xvid-afspiller og min Sony HX717-HD/DVD recorder. Jeg har gået efter en budget-HTPC med god kvalitet, der skal kobles til min stationære PC med et LAN-kabel.

Hauppauge WinTV PVR-150MCE PCI analog tuner
Microsoft MCE Remote Control m/IR-receiver
AMD Athlon X2 BE-2350 CPU, AM2, 2.1GHz, 45W
Hiper Media Center HMC-1K5C1 med PCI-riser
MSI K9AGM2-FIH - Bundkort, AM2 (HDMI, firewire, 7.1 lyd, etc.)
2x 1GB dualchannel Kingston ValueRAM
NorthQ 3392 FlexQ Copper køler
for ialt 3493,- inkl. levering

Hertil kommer en lydsvag 160GB HD fra Seagate, som jeg havde liggende. Der er intet optisk drev endnu, men det kan jo være, at der om et års tid kommer et slimline HD-DVD drev i maskinen :-) Grafikkort/CPU burde i hvert fald kunne klare 720p HD-DVD uden problemer. 1080p burde også være muligt med senere driver-optimeringer til 690G-chipsettet, hvor X1250'eren udnyttes optimalt. (Mit Tv er alligevel på 720p/1080i og skal ikke udskiftes i de næste par år...)

Det er vel ikke muligt, at lave en bedre maskine til samme pris? (Man kunne selvf. altid lægge 500,- oveni og få en core 2 duo E2160 el. E4300 CPU med et 965G-bundkort med G6150 grafik, men det har jeg vurderet ikke var pengene værd.)

OBS. MSI-kortet er det eneste med onboard HDMI og Firewire - i kabinettet er kun ét udvidelses-slot til enten PCI eller PCI-E. Firewire er f.eks. til fremtidige FireDTV el. lign.

Redigeret af dr_schlemer - 13-August-2007 kl. 02:02
Til top
R3b3L Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 27-Juni-2007
Point: 277
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2007 kl. 10:44
En anden mulighed til MB, kunne være det her:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=373721

Men nu har du bestilt, så er det ikke aktuelt.. Fordelen ved asus' mb, er der er plads til lidt mere ram, hvis man skulle få brug for det :)

Men ellers ser det lækkert ud.. den skal du nok blive glad for :)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2007 kl. 17:18
Ja det er også et lækkert bundkort, men hdmi'en sidder på en bracket - og der er kun én plads til udvidelseskort i kabinettet. Asus'en var ellers mit first choice :-)
Til top
Viktor Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Maj-2006
Point: 131
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2007 kl. 19:43

Jeg syntes du skulle læse dette LINK ang. Kingston Value ram og ud fra den diskussion drage din egen konklusion. Jeg vil ikke rive op i RAM diskussionen igen men ville nok kigge på et alternativ til Kingston Value.

/Viktor

Til top
Helmø Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-August-2004
Point: 303
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 09:18

Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

AMD Athlon X2 BE-2350 CPU, AM2, 2.1GHz, 45W

Hvor hurtig er sådan en fætter?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af Helmø Helmø skrev:

Hvor hurtig er sådan en fætter?

Cirka som en E2160 og en E4300.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

....men jeg og andre bruger Kingston Value RAM uden problemer.
Jeg har i hvert fald kun gode erfaringer med Kingston ram.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 14:27
Dr_Schlemer:

Jeg har det pågældende MSI board du tænker på at købe. Det virker perfekt hos mig. Jeg er ellers typen der eksperimenter med det jeg får. Men det er stabilt og godt.

For at kunne afvikle blu-ray (senere) skal du have mindst en x2 4600+ (i 65nm  - lavere strømforbrug). Og man kan ikke overclocke MSI boardet, så man skal købe den rette CPU med det samme. Men det kunne du ellers sikkert godt med den CPU du overvejer.

Du kan også få et motherboard fra Biostar med et G690chipset og x1250 grafik. Det kan overclockes senere. (det går jeg ikke ind for, men ville selv ikke være bleg for det, hvis jeg skulle bruge det.) Men der er ikke firewire så vidt jeg kan se.  link

Du siger at du måske ville have 965G bundkort, men det har næppe HDCP på HDMI udgangen og det skal man have for HD-DVD og Blu-Ray (regner med at der er en HDMI udgang)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 16:05
Ken_T: Det lyder godt, at kortet fungerer perfekt :-)

BE2350 kører ca. som en X2 4000+ hvilket burde være rigeligt til at afvikle HD-DVD flydende i 720p - noget som sikkert bliver bedre, når bios og drivere til både X2-cpu og 690G-chipset bliver optimeret.

Blueray kræver noget mere power - og min opsætning vil helt sikkert ikke kunne køre 1080p med nuværende drivere/etc.

Overclocking er ikke en option - da mediecenteret skal være lydsvagt - men det ville have været rart med de muligheder for undervolting, som f.eks. asus kortet har.

P.S. Er der mulighed for at vælge f.eks. 720p som skærmopløsning over HDMI eller hvordan virker det?

Redigeret af dr_schlemer - 15-August-2007 kl. 16:06
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 19:48

Ken_T: Det lyder godt, at kortet fungerer perfekt :-)

BE2350 kører ca. som en X2 4000+ hvilket burde være rigeligt til at afvikle HD-DVD flydende i 720p - noget som sikkert bliver bedre, når bios og drivere til både X2-cpu og 690G-chipset bliver optimeret.

Blueray kræver noget mere power - og min opsætning vil helt sikkert ikke kunne køre 1080p med nuværende drivere/etc.

Overclocking er ikke en option - da mediecenteret skal være lydsvagt - men det ville have været rart med de muligheder for undervolting, som f.eks. asus kortet har.

P.S. Er der mulighed for at vælge f.eks. 720p som skærmopløsning over HDMI eller hvordan virker det?

Ja, der er ingen problemer med noget i 720P eller 1080i for mig. Jeg har en x2 3600+ og den kan let klare det. Der er ting i 1080P (trailers) jeg ikke kan klare, men jeg har heller ikke regnet med at det skulle kunne lade sig gøre.  Jeg skal ikke bruge det endnu så det er ok.

Jeg har ikke prøvet HDMI udgangen fra MSI bundkortet, da jeg har en anden tilsluttet denne indgang  og derfor bruger VGA. Men jeg skal have et HDMI kabel inden for 14 dage, så ved jeg mere om det. ( Ja, sorry). Ja, det bliver jeg nødt til at have. Blir nødt til at vide det.

Men jeg har ikke hørt der skulle være problemer, det er som det plejer med det, 720P er ok, kan ikke være andet. Eller måske 1080i, det kunne man også. Men progressive er nok bedst, især ved bevægelser. Hvis der var nogen som helst problemer ville jeg have læst om det. Det er forskelligt hvad et TV vil modtage, men 720P, det kan vist alle  almindelige fladskærms TV over HDMI.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 20:23
Jeg satser i hvert fald på hdmi i stedet for vga...

Jeg vil nok foretrække 720p til actionfilm o.lign. og 1080i til mere stillestående film... Men det skal jeg lige pusle med.

Har du nogen erfaring med ekstra bearbejdsningsfiltre til divx/xvid? Jeg tænker på fddshow med/uden dscaler?

Redigeret af dr_schlemer - 15-August-2007 kl. 20:24
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 22:32

Jeg satser i hvert fald på hdmi i stedet for vga...

Jeg vil nok foretrække 720p til actionfilm o.lign. og 1080i til mere stillestående film... Men det skal jeg lige pusle med.

Har du nogen erfaring med ekstra bearbejdsningsfiltre til divx/xvid? Jeg tænker på fddshow med/uden dscaler?

Det er faktisk et TV der bestemmer hvad det vil modtage  af opløsninger, ikke et grafikkort. Man kan for det meste vælge iblandt flere, men et Tv vil kun acceptere nogle bestemte på HDMI. Man må så forsøge sig frem, er skærmen sort venter man blot til der automatisk skiftes tilbage til det man havde.

Det sidste er ikke lige mig, måske en anden?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu