|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |||
NIKKO ![]() Bruger ![]() Oprettet: 24-Oktober-2004 Status: Offline Point: 172 |
![]() Sendt: 17-September-2007 kl. 17:02 |
||
Et undrende spørgsmål brænder sig på mine læber: Hvorfor vælger nogle forbrugere at købe f. eks Philips LCD TV til ca 33000,- kr, når de kan få en Pioneer plasma til ca. 17.000,- kr? - eller er der noget jeg slet ikke har forstået?
|
|||
![]() |
|||
spicky ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-Marts-2007 Status: Offline Point: 94 |
![]() |
||
Manglende viden fra forbrugernes side, for ukompetent rådgivning og en manglende indsigt i fladskærmsmarkedet i det hele taget.
Ps Hvad er det for et Phillips til 33.00?? |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Der er nu engang fordele og ulemper mellem forskellige tv. Jeg er personligt enig i dén undren, og den eneste forklaring jeg kan give er at folk vægter "kvalitet" på andet end at gengive det bedst mulige billede, alternativt at det sker i manglende forståelse for hvad kvalitet er (og det er så nu jeg bliver slagtet af en flok LCD-tilhængere...). Jeg synes vi har diskuteret LCD vs plasma rigeligt, så jeg synes vi skal tage diskussionen på et lidt højere niveau (for det ER en interessant diskussion): Der er masser af eksempler på at man kan få to tv med samme grundlæggende teknologi og kvalitet, men til to meget forskellige priser. Hvad er det så der gør at nogle køber den dyre, når den billige er nøjagtigt lige så god? Det drejer sig om følelser: Nogle foretrækker bare mærkevare-chokolademælken, selv om de udmærket godt ved at noname-chokolademælken er præcist den samme, fordi det giver dem en følelse af sikkerhed for at det er kvalitet. Jeg har tit oplevet at folk har nægtet at købe et produkt de ellers har været dybt forelsket i, med dét specifikke argument at det er for billigt! Om jeg da ikke kan levere en dyrere udgave? Derudover, så er der det simple faktum som de færreste har lyst til at høre: Vi forføres af markedsføring. Producenterne er _vanvittigt_ dygtige til at markedsføre det sidste nye som noget vi bare overhovedet ikke kan undvære, til en grad hvor det kan lade sig gøre at sælge folk et _dårligere_ produkt end de har i forvejen, og stadig gøre folk glade. Se bare fokuseringen på opløsning: Uanset hvor meget folk står og nikker og giver én medhold i at billedet på et Pioneer tv er det bedste de nogensinde har set, så undlader mange af dem at handle, fordi det ikke er 1080P opløsning. Når alle tv så har 1080P opløsning, så køber folk det dyreste fordi de vil have x.v.Color. Når alle så har dét, så kommer der noget nyt og lige så ligegyldigt, som de kan kaste sin kærlighed på. Kort sagt: Folk køber ikke det de kan se er bedst. De køber det de TROR er bedst. Og ja, det er en generalisering, men det kan nu engang ikke være andet hvis man skal diskutere "folks" generelle handlemåde. |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Simpelt, men dybest set rigtigt. Det store spørgsmål er så: Hvad kan man gøre ved det? Manglende viden fra forbrugernes side: Ja, men dén viden skal jo komme et sted fra. Så længe forbrugerne gerne vil betale ekstra for de sidste nye detaljer i tv'ene, men ikke betale ekstra for viden (hvor meget vil folk her på siden eksempelvis betale mig for et 3 timers foredrag om hvad man skal købe?). De butikker der gør noget reelt for at uddanne sine kunder, i stedet for at være rygklappere når folk kommer ind og siger at de vil have 1080P, dør ud i priskonkurrencen. Ukompetent rådgivning: Se ovenfor. Hvis forbrugerne ikke vil betale for at en butik ansætter kompetent personale, og at personalet bruger dén tid det tager at rådgive og demonstrere ordentligt, så findes de butikker ikke. Manglende indsigt: Ja - indsigten i at hvis det samme tv har to forskellige priser i to forskellige butikker, så er det ikke sikkert at det er dén butik med den laveste pris der giver mest for pengene! Indsigten i at dét at levere et godt billede kræver mere end at bestille en kasse billigst muligt, pakke tv'et ud af kassen, og sætte strøm til. Og pudsigt nok indsigten i at en højere pris og et nyere apparat ikke per definition medfører bedre billede. Eller bedre service for den sags skyld. Det hele bunder kort sagt i at forbrugerne generelt enten ikke er kræsne nok, især i deres valg af købssted, eller også vil de ikke betale dét det koster ekstra når de løber ind i nogen der rent faktisk tilbyder disse ting. Og det er hér det pudsige kommer ind: Hvis vi nu glemmer mærker, LCD vs plasma, og antager at produkt A koster 33.000,- billigste sted, mens produkt B koster 17.000,- billigste sted, men produkt B er bedst. Dit budget er max 40.000,-. Uden en ordentlig rådgivning, køber du naturligvis produkt A, for til dobbelt pris er den selvfølgelig bedst. Din nabo går ind i byens dyreste butik, og ser produkt A til 33.000,-, og produkt B til 27.000,-. Den ærlige og kompetente sælger fortæller dig at det billigste produkt er det bedste, og han går glad hjem med sit 27.000,-s tv - hvorefter du griner din røv i laser, fordi han kunne have sparet 10.000,- ved at købe dét tv hos "din" forhandler. Men hvem er det egentlig der burde grine ad hvem, når han har fået et tv der er bedre, for 6.000,- mindre end du har givet? Eksemplet er opdigtet, men på ingen måde urealistisk. Håber I kan følge med i hvad jeg mener... |
|||
![]() |
|||
PPD77 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 31-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 257 |
![]() |
||
Mit bud er at Pioneer simpelthen ikke er et "household name" som f.eks. Philips. Størstedelen af dem som går ud og køber tv idag, har et forholdsvis begrænset bekendtskab til fladskærmsmarkedet og går derefter de sikre mærker. Fra CRT tiden kunne man jo næppe gå helt galt i byen hvis man købte Philips eller Sony, mens der i dag jo til gengæld er langt flere gode mærker at vælge imellem. Igen er jeg dog ret overbevist om at størstedelen af de danske tv-købere ikke ser Pioneer som et sikkert kvalitetsbevidst valg. Jeg må erkende at jeg havde det lidt på samme måde, da jeg først begyndte at finde ud af hvilken fladskærm jeg skulle have. Jeg startede jo også helt naturligt med at kigge på Philips og Sony, men via nettet og andre medier, fandt jeg jo så hurtig ud af at der var mange flere kompetente spillere på markedet. Alligevel endte jeg dog alligevel med at købe Sony, ikke fordi jeg tvivler på Pioneers kvalitet, men fordi de store modeller simpelthen overskrider mit budget..:-) |
|||
![]() |
|||
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9461 |
![]() |
||
Hej Synes det er en lidt sort hvid måde at se tingene på. Philips til 33k og Pioneer til 17k. Først bør man lige kikke i hvad man får med når man køber i de 2 tv, før man sammenligner priserne på den måde. Det er muligt at Pioneer kan fås til 17k, men skal skal man huske merprisen til højttalere, vægbeslag m.m. som følger med den dyre philips. Så er prisforskellen pludselig ikke så stor mere. Husk også at udover selve billedet, får du en del ekstra med på philips tv'et.(dobbelt tuner, kortlæser, wifi) Derfor er prisen også højere. Om man så ønsker at betale for disse ting er så en anden sag. Selvfølgeligt vægter folk kvalitet forskelligt. Otto vælger det altid ud fra bedst muligt scenarie, det synes jeg bare ikke altid er brugbart. Selvfølgeligt er f.x. 24p, godt men hvis man alligevel ikke har en HD afspiller så er det ikke særligt brugbart. Det er også muligt at de nye Pio giver absolut bedste billede kvalitet, ved optimale forhold. Men for os der ikke lige har de optimale Pio forhold, er det ikke noget specielt godt tv. Derfor kan det være bedre for os at købe et LCD hvis det giver et bedre billede. Så vi vægter derfor kvalitet anderledes end at gengive det bedst mulige billede.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Det nye Philips 42PFL9900D//10 til ca 32-33000,- kr. Prisen i Norge er i hvert fald 38.000 N.Kr. Redigeret af NIKKO - 17-September-2007 kl. 17:54 |
|||
![]() |
|||
Lennon ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
![]() |
||
Ja, nogen er villig til at betale meget for livsstil.Det hedder også ejerbegær. B&O sælger ofte skræddersyede AV anlæg til over en million ! ! : http://epn.dk/teknologi/article1091447.ece Tror sgu ikke denne kundegruppe kan spises af med nogle Samsung og LG logoer. . . |
|||
![]() |
|||
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9461 |
![]() |
||
Der er jo ingen som betaler vejl priser. |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Okay, men så for retfærdighedens skyld så kan vi da godt sige ca. 18000 for Pioneer plasma og så ca. 30.000 for det ny 42" Philips TV. Forskellen er alligevel ENORM når vi ser sammenligner 2 stk 42" fladskærmstv.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Hvor kan du få pio for 18k i dk, incl vægbeslag/fod ?
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Det groteske er jo at de efter min mening netop kunne få nogle væsentligt federe løsninger til de samme penge end lige netop B&O. B&O henvender sig til en lidt speciel del af liebhaver-markedet: Diskret blærerøvs-stil. Hvis man reelt ville have en diskret AV-løsning, hvor stuen stadig ligner en stue, så kan man for de penge gemme AV-løsningen _helt_ væk, og stadig levere meget federe ydelse. Af én eller anden grund er "diskret blærerøvs-stil" så særdeles populært i Danmark... Det må helst ikke ses, men skal alligevel være lige præcist synligt nok til at naboen kan se at det kostede penge... |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |