recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - nye hardware
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketnye hardware

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Tullan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 26-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Emne: nye hardware
    Sendt: 01-Oktober-2007 kl. 20:15

hej

jeg har det her http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=ConRoe945G-DVI bundkort, så ville jeg hører om hvilket ram, og skærmkort  og cpu i ville anbefale, helst noget rimeligt godt (det hele skal kunne trække de helt store spil)

ey !
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-August-2005
Point: 446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2007 kl. 22:59
Også af hensyn til dit eget udbytte af tråden skulle du nok tilføje en cirka ide om hvad du regner med at bruge på nyt hardware.

Det logiske valg af processor med det bundkort er en Core 2 processor fra Intel. Hvorvidt det skal være en dual core (2 kerner) eller en quad core (4 kerner) kan diskuteres. Hvis du bygger en computer til de helt store spil vil jeg nok foreslå at du fremtidssikrer din investering og vælger en processor med 4 kerner, specifikt vil jeg foreslå en Core 2 Quad Q6600. Du må under ingen omstændigheder købe en Core 2 processor der hedder xx50, de er lavet til nyere generation af bundkort og den vil blive langsommere i dit.

Hvilket mærke RAM afhænger af hvem du spørger, personligt har jeg haft gode erfaringer med Kingston så det vil være min anbefaling. Eftersom bundkortet ikke understøtter RAM der er hurtigere end 667MHz behøver man ikke kigge på hurtigere RAM. Dog kan RAM godt køre langsommere end det er specificeret til men hvorfor skulle man bruge penge på noget der er hurtigere end man kan udnytte. Kingston ValueRAM med produkt koden KVR667D2N5K2/2G er en mulighed. Hvis du vælger et 32 bit operativ system så hold dig til 2GB RAM ellers gå efter 4GB som bundkortet understøtter.

Grafikkort er mere simpelt: GeForce 8800 GTX vil være mit valg til en seriøs spillecomputer. Kortet koster godt fra omkring 3.500 kr og op, men så får du også et kort som kan trække de helt store spil. Du kan vælge at tage et skridt ned af stigen og vælge et andet kort baseret på et GeForce 8 chipset, men GeForce 7 chipsettene giver nok ikke ydelse nok til de helt store spil. Jeg har selv et GeForce 8800 GTX fra Inno3D og det virker upåklageligt så grafikkort fra Inno3D kan anbefales.

En yderligere bemærkning er at du skal overveje om du vil køre Windows Vista af en enkelt grund DirectX 10. DirectX 10 findes ikke til Windows versioner der er ældre end Vista. Jeg kender ikke til spil der kræver DirectX 10 men de kommer sandsynligvis på et tidspunkt.
Til top
Tullan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2007 kl. 10:47

ja det skulle jeg måske lige har gjort !

men den der Core 2 Quad Q6600, er jeg ikke sikker på kan kører i min computer fordi hvis man går ind i linket jeg sendte tidligere og under cpu support list står den ikke (men kan jo også godt være at cpu'en er nyere end listen) men jeg regner med at skal har en core 2 processer.

jeg kan så forstå at jeg underligt/heldigvis har de bedste ram da de er på 667MHz (KVR667D2E5K2/2G) men har kun 2 gb skulle måske købe 2gb mere (hvis jeg kan finde nogen der er magen til) ved så ikke lige med 32 bit operativ
(kan mine ram så godt kører sammen med dem som du kom med KVR667D2N5K2/2G. ?)

og et grafikkort regner jeg med at skulle gi noget imellem 1000-2000  men det skal da være et 8 chipset nok et geforce 8600

jeg kører stadig med xp prof fordi jeg har hørt at der stadig er mange fejl på vista :-(

Redigeret af Tullan - 02-Oktober-2007 kl. 10:51
ey !
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2007 kl. 12:12
Jeg må indrømme at der er smuttet en detalje, det lader ikke til bundkortet understøtter Core 2 Quad så jeg foreslår en Core 2 Duo E6600 som skulle give den bedste ydelse til prisen af de "gamle" (ikke xx50 processorer) Core 2 Duo processorer.

Valget mellem 2GB og 4GB RAM er et spørgsmål om hvad man selv vil, for et 32 bit operativsystem kan sagtens køre med 4GB RAM, dog vil du af tekniske årsager ikke kunne se alle 4GB i Windows.

Hvis du vælger at bruge tæt på 2.000 kr. på et grafikkort kan du få et GeForce 8800 GTS, men ellers er GeForce 8600 GTS til priser fra omkring 1.200 kr. et godt valg.

Nu kører jeg selv Windows Vista Home Premium på den computer som jeg skriver dette indlæg fra. På trods af nogle mindre ting, som sikkert bliver rettet med den kommende Service Pack 1 til Vista, har jeg ingen større problemer med Windows Vista og mistænker at omtalen af problemerne for at være overdrevet.
Til top
Tullan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2007 kl. 13:02

så skal jeg helt klart har sådanne et !

men lige nu har jeg en pentium 4 3,0 cpu siddene i (ved ikke mere om den) hvad svare den der Core 2 Duo E6600 så til i forhold til den anden cpu

hvor kan jeg se om det køre 32 bit. men er det ikke noget om at xp kun kan kører med 3 gb ?

så ville jeg lige høre dig om de her 2/4 ram blocke kan køre sammen KVR667D2N5K2/2G og KVR667D2E5K2/2G eller om det ville være dumt ?

så regner jeg med et 8800 GTS !

måske skulle jeg også gå ud og invistere mig i wondows vista ?

ey !
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2007 kl. 14:57
Nu er der sikkert personer med mere kendskab til Pentium 4 processorer her end mig, og de skal være velkomne til at blande sig, for jeg har aldrig haft ejet en men kun arbejdet ved en.

Din processor har sikkert kun en kerne og kan derfor som udgangspunkt kun foretage en operation ad gangen, dog understøtter Pentium 4 HyperThreading så du har 2 virtuelle kerner der hver kører med halv hastighed af processorens hastighed (2x1,5GHz ved en 3GHz processor). Med en Core 2 Duo har du 2 fysiske kerner der kører med fuld hastighed (2x2,4GHz ved en 2,4GHz processor). Desuden er der tale om en nyere og mere effektiv processor arkitektur end Pentium 4. Kort sagt så er det svært at sige hvad den svarer til andet end den er bedre.

Faktisk kan man bruge Windows XP uden problemer med 4GB RAM men af tekniske årsager kan brugeren ikke se alle 4GB, normalt kan man se 2GB RAM dog kan dette ændres til 3GB. Windows Vista har det samme "problem", faktisk er det et problem i x86 arkitekturen.

KVR667D2N5K2/2G er faktisk en pakke (samlet kapacitet 2GB) med 2 identiske RAM moduler på hver 1GB som er beregnet til at blive bruge sammen. 2 pakker (4GB) vil også virke uden problemer for deres specifikationer er identiske.

Hvorvidt du vil vælge Windows Vista er et personligt valg. Hvis du vil vælge en lidt mere sikker løsning på nuværende tidspunkt kunne du vælge 2GB RAM og Windows XP, og på et senere tidspunkt opgradere til Windows Vista 64 bit og 4GB RAM.
Til top
bulk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2006
Point: 976
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2007 kl. 15:15

ja du skal ikke købe 8800 gtx, det er alt for dyrt !.

Et  8800 gts er rigeligt.. og kan fåes fra 2000,- som en anden skrev.

Et link så du kan se/sammenligne nogle cpu'er mod hinanden  her

her er hvad dit bundkort understøtter  her

Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2007 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af bulk bulk skrev:

Et link så du kan se/sammenligne nogle cpu'er mod hinanden  her

Det er et glimrende link du giver til CPU Charts 2007 hos Tom's Hardware, men oversigten over processorer er meget teknisk eftersom man bør kende kodenavne og en del detaljer om ens processor før man kan finde den.

Tullan: Den er processor jeg foreslår er opført som "Intel Core 2 Duo E6600 Conroe, 2400266, P35, 800" og et bud på din nuværende processor er "Intel Pentium 4 "E" 631 Cedar Mill, 3000/200, P35, 667". Det er et rent gæt men det er nok cirka den ydelse din processor har uanset om det er præcis den processor du har.
Til top
Tullan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2007 kl. 21:14

Zagadka

ja det lyder jo meget rigtigt fordi når man går ind i denne computer og under Ydeevne er der to skemaer til cpu'en så jeg vælge nok en Intel Core 2 Duo E6600 Conroe

men da ram'ene godt kan kører sammen og de er så billige køber jeg nok 2 ekstre (så der kommer 4 gb)

men er stadig ikke hel sikker på om det skal være vista eller xp ?

bulk

det er jo altid dejlig at få en begraftelse på nogen som man ikke er helt sikker på

Zagadka

som sagt køber jeg en Intel Core 2 Duo E6600 Conroe og den er da bedre end min egen ikke ?

Redigeret af Tullan - 02-Oktober-2007 kl. 21:15
ey !
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2007 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af Tullan Tullan skrev:

men da ram'ene godt kan kører sammen og de er så billige køber jeg nok 2 ekstre (så der kommer 4 gb)

Det lyder lidt som mit argument, for jeg købte også 4GB RAM til min nye computer og i fremtiden skal jeg nok kunne udnytte dem fuldt ud.

Oprindeligt skrevet af Tullan Tullan skrev:

som sagt køber jeg en Intel Core 2 Duo E6600 Conroe og den er da bedre end min egen ikke ?

Som jeg læser skemaerne er den på nogle punkter op mod dobbelt så hurtig som en Pentium 4, og på alle punkter væsentligt bedre.
Til top
Tullan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2007 kl. 21:38

jeg skal vel også ud en dag og har vista så hvorfor ikke

jeg skulle bare lige være sikker

men har aldrig tænkt på lydkort er det noget som er specielt vigtigt eller kan man godt bare´nøjes med bundkortes eget ?

ey !
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2007 kl. 22:23
Nu kender jeg ikke Realtek ALC888 lydchippen som du har på bundkortet, faktisk kender jeg ikke Realteks lydchips, men at dømme efter specifikationerne kan du uden problemer klare dig med den og ikke købe et separat lydkort.

Efter hvad jeg har hørt så lader lydchips på bundkortet til at være en smule undervurderede, generelt skulle kvaliteten være så god at den almindelige bruger sjældent har brug for at købe et separat lydkort.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu