recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - iTunes/Sonos/Filformat
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketiTunes/Sonos/Filformat

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Emne: iTunes/Sonos/Filformat
    Sendt: 30-Oktober-2007 kl. 09:00
Ja, jeg er blevet helt skør i knoppen over at få mig et Sonos anlæg nu. Der skal bare lige spares op først...

Anyway, jeg har bestilt min netværksharddisk (Maxtor Shared Storage II 500 GB). Denne skal indholde alle mine billeder, dokumenter, film og selvfølgelig musik.

For ligesom at starte på det fremtidige Sonos anlæg, så vil jeg lige så stille gå i gang med at rippe mine cd'er. Jeg havde egentlig bestemt mig til, at jeg ville rippe i FLAC format, da jeg simpelthen ikke vil miste noget lyd/information fra min musik. Men jeg bruger på alle computere iTunes som lydafspiller. Jeg køber musik på iTunes og downloader podcasts osv. iTunes kan IKKE afspille FLAC. Så hvad skal man så rippe sine cd'er som?

Jeg har overvejet AIFF eller Apple Lossless - hvordan er de i forhold til FLAC?

En anden ting er, at den musik man køber på iTunes jo åbenbart ikke kan afspilles af Sonos, da det er beskyttet med en DRM, som Sonos ikke kan afkode. Er den eneste udvej så at brænde det købte på en cd og så rippe den igen i iTunes i det nye format?
Anders
Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2007 kl. 12:44
Update.

Jeg har besluttet mig for at bruge FLAC. Musik købt på nettet bliver så brændt på en cd-rw og rippet til FLAC - åndsvagt, men nødvendigt.

Jeg har droppet iTunes som computerprogram til Musik, da jeg hellere vil bruge FLAC (fylder mindre) end Apple Lossless. Jeg gik i gang med at bruge Windows Media Player, men det var da et helt igennem umuligt og tåbeligt program til media-styring. Derfor prøvede jeg at gå tilbage til en gammel kending - WinAMP. Det program er da bare blevet alt for lækkert! Det kan tilmed klare alle ens podcasts.

Pt. har jeg fået rippet ca. 60-70 cd'er i FLAC. Det tager tid, men det er alt tiden værd. Indtil jeg får penge til mit Sonos, bruger jeg så min bærbare som afspiller forskellige steder i hytten. Det fungerer bare uden problemer. Genialt!
Anders
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2007 kl. 12:51

Jeg har selv rippet i FLAC til mit system og det fungerer rigtig godt, men jeg hører så også kun musik via Sonos.

I dit tilfælde ville jeg overveje at købe cd'er i stedet for at købe via Itunes. Det kan godt være du ikke får døgnflue-sange, men tilgengæld kan du via cd-wow købe en cd for kun 100 kr. Så kan du også få det i lige de formater du vil.

Ellers er der vel Wav-formatet som også er "lossless" - kan Itunes afspille det? (det mener jeg nok man kan)

Mvh.

Casper
Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2007 kl. 12:59
Ja, men wav fylder bare lidt for meget i forhold til FLAC.

De albums som virkelig er lyd-guf (altså ikke bare åndsvage små døgnfluer) vil jeg altid købe som cd -  med mindre de på et eller andet tidspunkt kan købes online som lossless.

iTunes kan godt spille wav (mener jeg), men wav er store filer og faktisk må jeg sige, at WinAMP virker langt bedre og meget federe end iTunes.

Til sidst vil jeg så lige sige, at jeg ALDRIG sætte mine ben hos cd-wow igen. De er billige osv, men deres service i ikke eksisterende. Nå, det er en anden side.

Jeg plejer egentlig bare at købe mine cd'er hos den lokale cd-pusher.
Anders
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2007 kl. 13:02
Jeps, det kan den. Kan Sonos spille Apple Lossless? Så var det måske formatet alligevel... Forskellen på de to formater må være marginal (!?)

Efter min mening er 'plads' ikke et relevant emne, når man har 500 GB til rådighed alligevel. Især ikke hvis det kun er til musik

Venligst
søren
Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2007 kl. 13:06
Sonos kan godt spille Apple Lossless.

Nu er mine 500GB ikke kun til musik. Jeg har også billeder, dokumenter og video liggende på samme disk. Men jeg har stadig plads nok. Dog vil jeg stadig være så gammeldags at sige, at man behøver ikke bruge alt plads, bare fordi man kan

Og jeg holder stadig på WinAMP. Hvorfor har jeg ikke genopdaget dette program tidligere?
Anders
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2007 kl. 13:10
Ja, WinAMP er en mulighed, det er MediaMonkey også  Den er superhurtig til indeksering, og den kan finde al din album art med et plugin

Venligst
Søren
Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2007 kl. 13:13
Ok, det kunne jeg da også prøve. Men kæresten slår mig ihjel, hvis jeg nu endnu en gang kommer og presser noget nyt "smart" ned over hovedet på hende  Hun er i forvejen ikke meget for, at alt vores musik skal ligge på en harddisk. Det er ligesom lidt for meget fremtidstænkning. Kvinder
Anders
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2007 kl. 13:20
Det er lige indtil hun finder ud af, hvor smart det er

Det er simpelthen så nemt at få den musik, man ønsker. I 'Rabatten' på DR var det hurtigere at finde et nummer eller en skive på Sonos, end det var for en professionel DJ at finde det i en pladesamling, som var væsentlig mindre end den på Sonos'en.

Så må du også sige til hende, at man ikke behøver at have cd'erne til at stå og fylde op. Det må da tage lidt kegler

Venligst
Søren
Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2007 kl. 21:02
Nej desværre. Hun synes bare, det er hyggeligt at have dem hængene. Det er lidt det samme med hendes gamle VHS bånd. Dem er hun heller ikke meget for at få i smidt ud eller bare sat i kælderen 

Men jeg har lovet hende, at jeg ikke rører vores bogreol med en scanner

Jeg så godt det i Rabatten. Det var der, at jeg blev lidt interesseret i systemet, hvorefter jeg gik i gang med at læse noget mere om det og vupti, så er man fanget. Men hun er klar over, at det er super smart osv, hun er bare ikke meget for forandring
Anders
Til top
Stone Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2007 kl. 21:24
Hel alle.

Er det mig, som har overset noget, eller indeholder Sonos-enhederne ikke nogen harddisk? Man kan få et sæt til 8,000 slag hos HiFi-klubben, men så vidt jeg kan se, er der ingen harddiske med.
Kan det virkelig passe?

Mvh. Steen
Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2007 kl. 21:27
Ja!

Du skal selv sætte en harddisk op på dit netværk - enten NAS eller en computer som altid er tæt.
Anders
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu