Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Hans-Henrik
Ny bruger
Oprettet: 30-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
|
Emne: Receiver til simpel surround Sendt: 03-December-2007 kl. 13:39 |
Jeg har netop fundet mine gamle surround højttalere frem fra kælderen og skal nu bruge en receiver til dem (den gamle er gået tabt). Jeg ved ikke frygtelig meget om emnet og håber at nogen vil give et råd med på vejen.
Jeg har følgende udstyr: TV: Toshiba 32 WL66Z Front: B&W CDM1 SE Center: Dali SC7 Bag: Dali SS5 Afspiller: Playstation 3
Jeg skal hovedsagligt se DVD og Blueray
Jeg har planer om at købe en subwoofer senere, men har ikke nogle planer om at køre mere en 5.1.
Jeg er nu i tvivl om, hvad jeg har behov for. Som jeg har forstået det, kan PS3 afkode de fleste lydformater (med undtagelse af DTS HD) Er der nogen grund til at købe en receiver der kan det samme? Jeg synes PS3 opscaler fint nok, så med mindre der er andre fordele ved det, som jeg ikke er klar over, så har jeg ikke noget behov for at køre video gennem reciveren.
Jeg leder efter noget der passer i kvalitet til mit resterende udstyr og budgettet er omkring kr. 3.000, men selvfølgelig gerne mindre. Hvad vil I anbefale? Er der nogen problemstillinger i ovenstående setup, som jeg skal være opmærksom på?
På forhånd tak for hjælpen
Redigeret af Hans-Henrik - 03-December-2007 kl. 13:41
|
 |
detlef
Guld medlem
Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: Kolding
Point: 1390
|
Sendt: 03-December-2007 kl. 14:21 |
Der er nogle gode forslag i 3000,- klassen i denne tråd:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31472& PN=1
...Dog baseret på jeg ønskede en med HDMI... hvilket kan være en fordel hvis du har mere HDMI udstyr end dit tv har indgange til, fx sat box og PS3, så slipper du for yderlige switch boxe...
Redigeret af detlef - 03-December-2007 kl. 14:24
|
 |
Hans-Henrik
Ny bruger
|
Sendt: 03-December-2007 kl. 14:35 |
detlef skrev:
Der er nogle gode forslag i 3000,- klassen i denne tråd:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31472& PN=1
|
Ja og jeg har også læst den. Jeg var faktisk lige ved at smutte ned til TP og købe en SR4001, man er lidt i tvivl om det er overkill. Som jeg umiddelbart kan se det, så har jeg egentlig ikke behov for HDMI. Ville jeg få noget ud af af køre video gennem recieveren frem for bare at køre video direkte til tv og så bruge den optiske udgang på PS3 til at sende lyd til receiveren? Det lader til at alle mærkerne markedsfører sig på at de understøtter HDMI og de nye HD-formater, men siden PS3 (som jeg har forstået det) kan afkode langt hovedparten af de formater og jeg i øvrigt kun kører 5.1 tænkte jeg at jeg måske kunne få lige så god en forstærker til færre penge, ved at vælge en uden hdmi/HD-formater. Som sagt er jeg dog ret uvidende på området og tager måske fuldstændig fejl
|
 |
Ullum
Guld medlem
Oprettet: 06-Juli-2006
Point: 1004
|
Sendt: 03-December-2007 kl. 14:41 |
Problemet er, at du ikke kan sende de nye HD lydformater igennem den optiske udgang, men kun igennem HDMI. Det er derfor at det er vigtigt (såfremt man ønsker at udnytte den bedre lyd) at man har en reciever som enten kan decode HD lyden selv eller som kan modtage og videresende den som PCM igennem HDMI.
|
 |
detlef
Guld medlem
|
Sendt: 03-December-2007 kl. 14:42 |
umiddelbart vil jeg gi' dig ret, du får nok mere pr krone, så simplere en forstærker du vælger...men tænk 2-3 år frem, måske får du brug for mere end du har nu.....
|
 |
detlef
Guld medlem
|
Sendt: 03-December-2007 kl. 14:42 |
Ullum skrev:
Problemet er, at du ikke kan sende de nye HD lydformater igennem den optiske udgang, men kun igennem HDMI. Det er derfor at det er vigtigt (såfremt man ønsker at udnytte den bedre lyd) at man har en reciever som enten kan decode HD lyden selv eller som kan modtage og videresende den som PCM igennem HDMI. |
Et godt argument, sku' jeg mene...
|
 |
Hans-Henrik
Ny bruger
|
Sendt: 03-December-2007 kl. 15:57 |
detlef skrev:
Ullum skrev:
Problemet er, at du ikke kan sende de nye HD lydformater igennem den optiske udgang, men kun igennem HDMI. Det er derfor at det er vigtigt (såfremt man ønsker at udnytte den bedre lyd) at man har en reciever som enten kan decode HD lyden selv eller som kan modtage og videresende den som PCM igennem HDMI. |
Et godt argument, sku' jeg mene...
|
Hehe - ja det kan jeg da kun give dig ret i  Lad mig spørge på en anden måde: Så længe jeg kun kører 5.1 på nogle relativt middelmådige højttalere giver det så mening at bekymre mig om HD lyd? Vil man ikke altid kunne få et AC3/DTS signal fra PS3'eren ligegyldigt hvilket HD format en film har?
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 03-December-2007 kl. 16:06 |
Hans-Henrik skrev:
Hehe - ja det kan jeg da kun give dig ret i 
Lad mig spørge på en anden måde: Så længe jeg kun kører 5.1 på nogle relativt middelmådige højttalere giver det så mening at bekymre mig om HD lyd?
|
Nej - du vil ikke kunne høre forskel uden at have væsentligt bedre og dyrere højttalere, og en væsentligt dyrere receiver end dit budget er på nu.
Så medmindre du er parat til at udvide dit budget fra 3k til 13k eller endnu mere - så glem det i denne omgang og vent til du får behov - derved vil der til den tid også være kommet langt flere receivere med bedre understøttelse af HD lyd til en billigere pris. Køb efter nutidig behov, ikke efter fremtidig, det er der aldrig god økonomi i.
Hans-Henrik skrev:
Vil man ikke altid kunne få et AC3/DTS signal fra PS3'eren ligegyldigt hvilket HD format en film har?
|
Jo - det er en del af HD standarden at det skal indeholde et almindeligt DD eller DTS track også.
Redigeret af spawn - 03-December-2007 kl. 16:06
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
Hans-Henrik
Ny bruger
|
Sendt: 03-December-2007 kl. 16:39 |
spawn skrev:
Nej - du vil ikke kunne høre forskel uden at have væsentligt bedre og dyrere højttalere, og en væsentligt dyrere receiver end dit budget er på nu. |
Super! - eller....det var også min oprindelige antagelse  Med det i mente, er der så nogen der har et bud på en god receiver jeg skal kigge mere på? Måske en klassiker der har et par år på bagen e.lign.?
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12429
|
Sendt: 03-December-2007 kl. 16:56 |
spawn skrev:
Nej - du vil ikke kunne høre forskel uden at have væsentligt bedre og dyrere højttalere, og en væsentligt dyrere receiver end dit budget er på nu. |
Det er jeg lodret uenig i. De nye lydformater giver en hørbar forskel på selv de billigste setups!
Ja, der er andre måder hvorpå man kan få bedre lyd, men man kan ligeså godt opgradere ved at udnytte HD-lyden fra starten, når man alligevel skal bruge penge på Blu-ray afspiller, osv.
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12429
|
Sendt: 03-December-2007 kl. 17:00 |
spawn skrev:
Så medmindre du er parat til at udvide dit budget fra 3k til 13k eller endnu mere - så glem det i denne omgang og vent til du får behov - derved vil der til den tid også være kommet langt flere receivere med bedre understøttelse af HD lyd til en billigere pris. Køb efter nutidig behov, ikke efter fremtidig, det er der aldrig god økonomi i. |
Jeg ved ikke hvad du baserer dine antagelser om krav til budget på, men de er helt ude af proportioner. En receiver til 13k er på ingen måde nødvendigt for at kunne drage nytte af de nye lydformater, og desuden kommer der ikke bedre understøttelse af HD-lyd end der findes nu; det eneste der kræves er PCM understøttelse via HDMI, og så en afspiller der kan dekode HD-lyden til PCM. Der er på nuværende tidspunkt ingen afspillere der kan dekode DTS HD, men det kommer, og det foregår stadig udenfor receiveren.
Redigeret af Naiera - 03-December-2007 kl. 17:00
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 03-December-2007 kl. 18:03 |
Jeg taler jo ikke om en receiver til 13k - men et system til 13k - pointen var at Hans-Henrik som han selv skriver det kun har nogle middelmådige højttalere - at købe en receiver til disse der kan gengive de nye HD formater vil imho ikke give noget løft i lydkvaliteten, det sætter højttalerne begrænsning for, så skal han få noget ud af HD audioen skal han sikkert også købe bedre højttalere, hvilket jeg også skrev.
Derudover er min pointe at Hans-Henrik specifikt spørger efter en receiver til 3.000,- og gerne under som skal parres med disse middel mådige højttalere, det siger mig at selvom han godt vil have noget der er fornuftigt, og derfor spørger her, så er han ikke lige parat til de store entusiast udskrivninger nu og her. Det er muligt jeg tager fejl i den bedømmelse, men så er hele tråden jo irrellevant, for så kan han bare købe et komplet nyt system.
Han skal jo ikke bruge andre penge på bluray afspiller osv. - han har allerede en PS3 han vil benytte, og nogle højttalere og vil bare gerne supplere det udstyr han har idag med en fornuftig surround receiver i prisklassen 3000,-
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |