recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lav budget - lav energi medie server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLav budget - lav energi medie server

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Schroinx Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Marts-2008
Status: Offline
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Emne: Lav budget - lav energi medie server
    Sendt: 08-August-2008 kl. 16:42

Min gamle pentium 3 synger på sidste vers, så jeg er på udkig efter noget til at udskifte den med. Det skal være så billig så muligt, støjsvag og bruge et minum af strøm. Performance er mindre vigtigt, bare den kan trække noget xp/whs, hvad je nu finder på.

Jeg har kabinet og diske, så skal bruge en cpu, ram og bundkort. Det sidste med SATA, gbit net og vga. Jeg har en zahlman køler liggende et eller andet sted som kan køre 5v. Evt. strømforsyning, hvis der er en billig med høj effektivitet. Søgning i forummet på server og whs afslører ikke det store, så jeg vil høre om der er nogen som har nogle forslag.

Vh Troels

Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2008 kl. 18:55
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2008 kl. 19:07
Det er nok klogt at starte med at definere behovene lidt mere præcist...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2008 kl. 19:39

Jesper, serveren har indtil nu været en 1GHz med 512 RAM, så det meste af det som er på markedet i dag vil være en klar forbedring. Det har været nok til at køre WHS beta på.

Pizza's forslag:
ASUS M3A78-EMH HDMI         &n bsp;       kr. 486
Kingston Value RAM 2x1GB         & nbsp;  kr. 260
Athlon X2 4050e 1MB - TDP45W    kr. 433

Tak, det er noget i den stil og giver lidt retning.

VH Troels

Til top
Kurt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Februar-2004
Sted: Denmark
Point: 222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2008 kl. 10:41

Har du set denne artikel fra PCWORLD: http://www.pcworld.dk/art/9991?a=category&i=246

Lyder spændende efter min mening, lav pris og lavt energiforbrug.

/Kurt

Til top
goAMinD Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-August-2007
Point: 356
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2008 kl. 11:13

Min anbefaling til en medie server som jeg også selv går efter:

Strømforsyning
Enermax PRO82+ EPR425AWT
507,-

Bundkort
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
482,-

CPU
Athlon X2 BE-2350 1 MB (AMD Processor in a Box (PIB)) (Cooler (fansink))
578,-

RAM
Corsair XMS2 Dominator 2 x 1 GB
395,-

Harddisk til Operativsystem (2.5")
Seagate Momentus 7200.2 ST9160823ASG
160 GB

600,-

Harddiske til media (Antal efter behov)
Seagate Barracuda 7200.11 1 TB
964,-

Systemet sættes op med OS på 2.5" disken. X antal 3.5" diske installeres til media og når disse diske ikke bruges kan de evt sættes til at drosle ned eller slukke. Server systemet er ikke fantastisk dyrt, yder godt og kan gøres pænt støjsvagt. Strømforbruget Idle bør ikke overstige 50 watt. Jeg kigger dog efter alternative bundkort med flere SATA tilslutninger og understøttelse af RAID5 til 4 eller 5x 1TB diske.

Nogle af de samme komponenter gør sig også godt i en HTPC.

Til top
goAMinD Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2008 kl. 14:48

Mht. til bundkort, så har AMD det nye 790GX chipset på vej ud. Med den nye SB750 southbridge er RAID5 sikret. Onboard GFX er også blevet væsentlig bedre end på 780G

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2008 kl. 15:51

Atom-bundkortet ser ikke ud til at have udvidelsesmuligheder nok til at fungere i en server konfiguration med 4+ sata diske.

g, Enermax er ikke specielt gode. Du bør se lidt på Seasonic. 300w er fint til en server som dem der er beskrevet her. Jeg kan se at du har valg en større cpu og noget dyrere ram. Hvorfor?

Vh Troels

Til top
hbjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Februar-2004
Sted: Vejle
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2008 kl. 16:11

goAMinD, forklar lige din anbefaling af CPU. Måske er der noget jeg ikke fangede, men Pizzabager's (se ovenfor) anbefalede CPU ser ud til at have bedre performance og samme strømforbrug. Og prisen er lavere.

Til top
goAMinD Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2008 kl. 16:31

Ja, har kigget efter Seasonic's SS-300-SFD, som er absolut et godt valg i en server. Ved 65.6 DC out total er ydelseseffekten på hele 81,1% og ved 38.9 DC out total ligger ydelseseffekten stadig på hele 75,4% (fra silentpcreview), meeeen jeg har ikke haft held med at finde et sted hvor den stadig kan købes.

RAM'ene er valgt alene pga. jeg altid har benyttet Corsair i mine selvbygger projekter og aldrig har haft problemer med dem. Så det er en følelesessag. CPU'en er er kanon lavenergi CPU. Dog læner X2 4850e sig tæt op af BE-2350, men kommer ikke helt så langt ned i strømforbrug.

Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2008 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af goAMinD goAMinD skrev:

Ja, har kigget efter Seasonic's SS-300-SFD, som er absolut et godt valg i en server. Ved 65.6 DC out total er ydelseseffekten på hele 81,1% og ved 38.9 DC out total ligger ydelseseffekten stadig på hele 75,4% (fra silentpcreview), meeeen jeg har ikke haft held med at finde et sted hvor den stadig kan købes.

RAM'ene er valgt alene pga. jeg altid har benyttet Corsair i mine selvbygger projekter og aldrig har haft problemer med dem. Så det er en følelesessag. CPU'en er er kanon lavenergi CPU. Dog læner X2 4850e sig tæt op af BE-2350, men kommer ikke helt så langt ned i strømforbrug.

HEHE den 4050 jeg valgte er faktisk den præcis samme cpu som du har valgt, du har bare taget den med det gamle navn og gamle pris..

Be2350=X24050
be2400=X24450
også den nye X24850

Redigeret af Pizzabager - 10-August-2008 kl. 16:44
Til top
goAMinD Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2008 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af hbjensen hbjensen skrev:

goAMinD, forklar lige din anbefaling af CPU. Måske er der noget jeg ikke fangede, men Pizzabager's (se ovenfor) anbefalede CPU ser ud til at have bedre performance og samme strømforbrug. Og prisen er lavere.

Åh ja, 4050e... og her sidder jeg med 4850e i hovedet. 4050e har jeg da helt overset i denne sammenhæng.

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu