recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køling af CPU
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKøling af CPU

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 494
Direkte link til dette indlæg Emne: Køling af CPU
    Sendt: 10-September-2008 kl. 22:52

Jeg har brug for nogle af jer " eksperter" til det der..

Jeg har længe siddet og læst og søgt og har efterhånden fundet frem til et setup, som hænger sammen med min pengepung og en fornuftigt performance....

Bundkort:
Gigabyte GA-MA78GM-S2H   
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=433057&am p;Specs=true

CPU:
AMD Athlon X2 4850e 2.5 GHz 
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=440229&am p;Specs=true

CPU køler:
SST-NT07-AM2 
http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=p roduct_info&cPath=321&products_id=23447

Kabinet:
Antec New Solution NSK2480 -EC  
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=392419&am p;searchArea=products&Soegeord=antec

HDD:
Seagate Momentus 7200.3 320Gb 
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=466099&am p;Specs=true#

problemet er CPU køler...

Som i ser har jeg fundet en, som jeg mener er pænt støjsvag, men jeg vil jo helst have en passiv-kølet, som jo er helt og andeles lydløs, men jeg aner overhovedet ikke hvad faen jeg skal kigge på. Har set på nogle men jeg kan ikke hitte ud af om de er passive eller ej, og om de overhovedet passer til det setup jeg har.

Så er der nogen af jer som kender til/har passiv kølere sm kan passe til mit setup? og kan i et smide nogle links?

Til top
allannissen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Oktober-2004
Sted: Denmark
Point: 145
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2008 kl. 23:18

Kender ikke selv noget til passive kølere men det kræver vel et anseligt luftflow i kabinettet, og den støj du får fra kabinet blæserne i dit valgte kabinet hvis du skruer dem op i hastighed er højere end støjen fra bokskøleren der følger med din cpu.

Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2008 kl. 00:00

I et kabinet som det du har valgt som ikke er specielt lavt, er det bedre og vælge en ordenlig kobberklods af en køler med en 120mm blæser på 5 volt, end at vælge en lavprofil køler, som ganske naturligt ikke kan køle ligeså godt med lave omdreninger som en stor kan.

har selv en NorthQ 3312 i mit ene mediecenter, den er stor men kan være der, og den larmer meget mindre end de medfølgende kabinetblæsere selvom de er sat på lav..

skal sige jeg har en fanmate på cpu køleren, så den er nede på 5 volt, kan ikke huske om den fulgte med, eller jeg havde den liggende.. men så er den også næsten lydløs..

Derudover kan det anbefales at man skifter de 2 120mm kabinetblæsere der følger med alle antecs kabinetter, de er okay, men der er mange 120mm blæsere på marked som er langt mere effektive og larmer mindre.

Redigeret af Pizzabager - 11-September-2008 kl. 00:03
Til top
finnogangela Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-September-2004
Point: 62
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2008 kl. 00:19
Dit kabinet er et rigtig godt valg, da de 2 120mm blæsere giver mulighed for et godt airflow. Dog er Antecs som regel ikke de mest støjsvage, men kan ofte reguleres i 3 trin (?) (Ser ud til det i denne test (godt nok et 2400, men interiøret er formentlig det samme som 2480)):http://www.silentpcreview.com/article591-page1.html

Mht. passiv køler er du formentlig begrænset i højden;
Scythe Ninja eller Thermalright er gode "tower" køleprofiler, som er de mest anvendelige til et sideværts airflow - men check, om de kan være der i højden (Scythe laver vist en lavere version af Ninja (Mini)).

check evt. anbefalede kølere her: http://www.silentpcreview.com/article30-page1.html

Skulle jeg lave det, ville jeg imidlertid vælge en "Blow down" køleprofil a la Thermalright XP-120, Zaman/North-Q 7700 eller dette bæst: http://www.silentpcreview.com/article846-page2.html - for også at få køling på bundkortkomponenter - og så anvende den bedste value-for-money 120mm blæser:Yate Loon D12SL
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=369072&am p;am p;am p;searchArea=&Soegeord=

(Kan også lade sig gøre at montere i stedet for original Zalman blæser - med lidt snilde ..)

(køb 3 og udskift samme omgang Antec blæserne).

Herfra er det kun at experimentere med blæserhastighed vs. køling. Understøtter dit MB Speedfan gør det tingene nemmere -især hvis du kan regulere 2 blæserstik; så kan de 2 kabinetblæsere sammenkøres på et med et y-stik - ellers findes der manuelle regulatorer.

Redigeret af finnogangela - 11-September-2008 kl. 00:28
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2008 kl. 10:23

Jeg bruger en Scythe Ninja i mit OrigenAE X11 kabinet. Der følger en blæser med til den, men det er slet ikke nødvendigt. Det hele køles via kabinettet´s interne blæsere, (som godt kunne være lidt mere lydløse, men de køler fint).

Scythe Ninja er efter min mening noget af det bedste man kan få, når man altså har et rimeligt airflow igennem kabinettet.

Til top
Habanero Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Februar-2008
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2008 kl. 10:46

Hvis du mener passivt kølet - altså fuldstændig uden støj skal du have et andet kabinet. Prisen bliver også anderledes.

Til min HTPC køber jeg samme bundkort og CPU som dig, men sætter det i et HFX-mini kabinet der er 100% passivt kølet = 0 støj overhovedet.

Kabinettet gav jeg 1200 for og der ud over så vidt jeg husker 7-800 for CPU køleren samt nogle 100 kr for indpakning+køling af harddiske.

Se fx. mcubed-store.com for mere nøjagtige priser.

Om man reelt kan gøre kabineter med blæsere støjfri ved jeg ikke. Jeg har i hvertfald opgivet. Har snart prøvet alt i støjsvage blæsere, PSU'er, måtter på siderne af kabinettet og elastikophæng til harddiskene. Jeg synes ikke jeg har opnået noget jeg vil kalde seriøst støjsvag. Men jeg har muligvis bare ikke gjort det godt nok.

Har iøvrigt fået brændt 2 WD raptor diske af pga. elastikophænget (tror jeg), da de bliver for varme fordi de ikke kan aflede varmen via kabinettet. Men jeg har så heller ikke haft kabinetblæsere.

Hvis HTPC'en kommer til at fungere som jeg tror, investerer jeg en gang for alle i tilsvarende løsninger på resten af husets PC'ere.

Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2008 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af Habanero Habanero skrev:

Hvis du mener passivt kølet - altså fuldstændig uden støj skal du have et andet kabinet. Prisen bliver også anderledes.

Til min HTPC køber jeg samme bundkort og CPU som dig, men sætter det i et HFX-mini kabinet der er 100% passivt kølet = 0 støj overhovedet.

Kabinettet gav jeg 1200 for og der ud over så vidt jeg husker 7-800 for CPU køleren samt nogle 100 kr for indpakning+køling af harddiske.

Se fx. mcubed-store.com for mere nøjagtige priser.

Om man reelt kan gøre kabineter med blæsere støjfri ved jeg ikke. Jeg har i hvertfald opgivet. Har snart prøvet alt i støjsvage blæsere, PSU'er, måtter på siderne af kabinettet og elastikophæng til harddiskene. Jeg synes ikke jeg har opnået noget jeg vil kalde seriøst støjsvag. Men jeg har muligvis bare ikke gjort det godt nok.

Har iøvrigt fået brændt 2 WD raptor diske af pga. elastikophænget (tror jeg), da de bliver for varme fordi de ikke kan aflede varmen via kabinettet. Men jeg har så heller ikke haft kabinetblæsere.

Hvis HTPC'en kommer til at fungere som jeg tror, investerer jeg en gang for alle i tilsvarende løsninger på resten af husets PC'ere.

En PC skal have luft omkring sig. og den skal have kabinet blæsere, helst så store som muligt da de så flytter mest luft uden larm.

De fleste cpu kølere, larmer ikke ved 5 volt. men den kan kun kører 5 volt hvis luften omkring cpu køleren er rimelig kølig, uden kabinet blæsere vil luften i kabinettet hurtigt varme op, hvilket for cpu'en til at stige i hastighed.. også larmer det..

det eneste jeg rigtig kunne hører på mit antec fusion var kabinetblæserne, hvis de var blevet skiftet ville den være meget støjsvag..

Min nye HTPC, starter op næsten 100% lydløs, der er en 80 mm kabinet blæser som kører samt cpu blæser, mne begge kører så langsomt at de faktisk ikke er til at hører, hvis det ikke var for displayet måtte jeg gå hen og se om blæseren i siden drejet rundt.. men ligeså snart Vista MCE startes, så ryger C&Q fra, og blæserne stiger i hastighed.. tror der er noget galt, for kan ikke se grunden til CPU'en skal gå fra 5% til 100% bare fordi Vista MCE startes, men har ikke fundet fejlen endnu..

Til top
Habanero Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Februar-2008
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2008 kl. 12:28

Så du konstaterer altså det samme som jeg. Den er kun lydløs når den er slukket 

Til top
larskb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-November-2007
Point: 50
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2008 kl. 13:43

Til Pizzabager

Hvis det er ATI Grafik drivere du køre med fandt jeg på et tidspunkt et link der beskrev at man skulle stoppe og disable en service der heder noget med "ATI Event"

Nå denne køre bliver min cpu ændret fra 5% til 100% i power management og den bliver sat tilbage hvis du ændre det

Dette sker ikke når servicen er stoppet. Jeg ved ikke om det har nogen negativ effekt men jeg har haft den stoppet det sidste halve år.

EDIT: Se dette link

http://forums.microsoft.com/TechNet/ShowPost.aspx?PostID=716 703&SiteID=17

Service heder "Ati External Event Utility"

/Lars

Redigeret af larskb - 11-September-2008 kl. 13:58
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2008 kl. 15:11
Hvorfor f....flytter i ikke den HTPC til et andet rum....Hver gang i laver et nyt indlæg beskriver i begrænsninger i Airflow og lowprofile grafikkort og slotin og slimline bluray mv. Så bruger i 5 uger og 10.000 på at bygge en kasse der kan stå forand jeres fjernsyn og som i er trette af pga støj.... Jeg forstår det ikke...

Synes at Pizzabagers HTPC er flot, gennem arbejdet og synes også det er en flot artikel. Men altså i begrænser jer på Grafikkort på PSU på Motherboard på alting... Du kan altså godt få et "strømbesparende motherboard + processor og kabinet der er mere fleksibelt og mere lydløs...Alle har vel for helvede en entre hvor de ikke ser fjernsyn?...HDMI kablerne udvikler sig ikke ligeså hurtigt som din PC.....Ej heller gør betjeningen....En windows mobil kan styre hele lortet via wireless, harmony kan styre det hele via RF/Z/Wave... Host Global cache girder harmony....

Redigeret af Patriarken - 11-September-2008 kl. 15:31
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Point: 494
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2008 kl. 17:58

Mange 1000 tak for alle jeres svar!

Da jeg skrev lydløs mente jeg faktisk kun CPU køler, men kan godt se at der er mange andre faktorer som også spiller ind, men det var faktisk i et forsøg på at reducere antallet af muligt støjende komponenter, og derved gøre den så støjsvag som muligt.

Jeg ender op med at købe det samme kabinet, men skifter så de 2 standard 120mm blæsere ud med 2 Yate Loon D12SL blæsere, det skulle klare evt støj fra dem.

mht CPU køling ender jeg nok med at købe enten en Scythe Ninja mini (som jeg har set på http://www.silentpcreview.com/article754-page5.html kan køre uden blæser i det kabinet)

ELLER bliver det dette bæst af en køler Noctua NH- C12P http://www.silentpcreview.com/article846-page2.html

Jeg vil indledningsvis forsøge at beholde den PSU, der kommer med i kabinettet, da den skulle være semi-ok. Ellers ryger den ud til fordel for en  Sea Sonic S12-430 ish størrelse....

der skal jeg lige vide om der er nogen af jer der har erfaring med NorthQ 4000 serien? de ser umiddelbart gode ud på lyd specs, men der er lidt delte meninger om dem....

I øvrigt har jeg kunne læse mig frem til at under 30Db skulle være nok for et HTPC, da den somregel står sammen med andre ting der larmer og også er i et rum (læs stuen) hvor der er trafik (gennemgående folk) og andet støj (TV, højtalere, folk der snakker etc), men jeg tror sgu jeg har lidt for sarte ører til den slags larm..) men det er jo egentligt rigtigt nok.

@Patriarken
Desværre har jeg ikke plads (læs 2 værelses lejlighed) til at gemme den af vejen. Ellers havde jeg da helt sikkert gjort det..)

Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2008 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af larskb larskb skrev:

Til Pizzabager

Hvis det er ATI Grafik drivere du køre med fandt jeg på et tidspunkt et link der beskrev at man skulle stoppe og disable en service der heder noget med "ATI Event"

Nå denne køre bliver min cpu ændret fra 5% til 100% i power management og den bliver sat tilbage hvis du ændre det

Dette sker ikke når servicen er stoppet. Jeg ved ikke om det har nogen negativ effekt men jeg har haft den stoppet det sidste halve år.

EDIT: Se dette link

http://forums.microsoft.com/TechNet/ShowPost.aspx?PostID=716 703&SiteID=17

Service heder "Ati External Event Utility"

/Lars

juhuu nogen der kender til det.. okay, hvordan sørge jeg får den bliver stoppet efter genstart?

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu