recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVI eller VGA
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVI eller VGA

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
asmus Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 87
Direkte link til dette indlæg Emne: DVI eller VGA
    Sendt: 07-November-2008 kl. 16:55

Jeg har forbundet mit fladskærms TV med min PC med VGA til VGA. I min PC er der et grafikkort med en DVI udgang. Får jeg bedre billede med DVI kabel og en DVI adaptor (DVI til VGA) i stedet for VGA til VGA.

Henning

mvh asmus
Til top
karkov Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-December-2007
Sted: Denmark
Point: 469
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2008 kl. 17:46

når inputtet på dit tv er vga for du ikke bedre billede fra dvi til vga.

hvis du vil have et bedre billede så skulle du prøve med et dvi til hdmi kabel

Til top
torpedo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Maj-2006
Point: 183
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2008 kl. 19:21

De fleste skærme har pixelmapping 1:1 på vga porten, så her står desktop skærmen korrekt mht. skalering og farver. Normalt er der kun support for 60 hz på vga porten hvilket giver hakken ved brug af tv signaler og afspilning af film.

På den digital indgang kan du typisk definere om du vil afspille dit signal ved 24/50/60 hz (alt efter hvad dit tv supportere), hvilket er mere fleksibelt når du anvender den som HTPC. Her kan du sammenligne din PC med en hardware enhed, som kan afspille 576p, 720p, 1080i og 1080p signaler. Men det betyder typisk at du ikke opnår 1:1 pixelmapping på din desktop.

Hvis du skal bruge den som HTPC hælder jeg mest til den digitale løsning, da jeg finder 60hz ret ubrugelig ved afspilning af 24/25 billeder i sek.

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2008 kl. 20:24
Sjovt, det er lige modsat på vores TV, og det ville jeg da egentlig forvente, at det var på de fleste TV.

Jeg kan kun opnå fuld 1920x1080 opløsning og 1:1 pixelmapping via DVI-HDMI. Bruger jeg VGA, må jeg nøjes med 1366x768.
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2008 kl. 20:30
Hvis dit TV kun har VGA-indgang, så brug bare denne. Du kan ikke lave en passiv konvertering fra digitalt (DVI/ HDMI) til analogt (VGA) vha. en adapter.

Det eneste en sådan adapter vil (hvis det overhovedet vil virke, og det vil det kun hvis din PC kan sende et analogt signal gennem DVI-kablet (DVI-I)), er at give dig samme billedkvalitet som nu.
Til top
torpedo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Maj-2006
Point: 183
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2008 kl. 21:55

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Sjovt, det er lige modsat på vores TV, og det ville jeg da egentlig forvente, at det var på de fleste TV. .

Hverken på mit Pioneer 5090H eller Sony V2000 kan jeg opnå 1:1 pixelmapping på hdmi porten. Har ikke prøvet vga indgang på Pioneer men på Sony får man 1:1. VGA er bare noget hat, da man kun kan afspille ved 60 hz. Men jeg ved godt det ikke generelt, da jeg også har NAD tv som har 1:1 på den digitale indgang.

Hvilket tv har du?

Redigeret af torpedo - 07-November-2008 kl. 21:55
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 00:05
Oprindeligt skrevet af torpedo torpedo skrev:

på mit Pioneer 5090H  kan jeg ikke opnå 1:1 pixelmapping på hdmi porten.

Jo - du skal blot vælge "dot by dot" indstillingen der hvor du også vælger om skærm format skal være 16:9, 4:3, zoom eller noget andet

Det er iøvrigt muligt at opnå 1:1 pixelmapping over HDMI indgangen på langt de fleste FullHD skærme (og korrekt aspect ratio) når man vil tilslutte en HTPC - dette er efter min mening en af de vigtigste grunde til at vælge en FullHD skærm.

Det kan man også på mit Pana PZ85

Sony V2000 er ikke en FullHD (såvidt jeg husker) - HD ready skærme kan kun meget sjældent opnå pixelmapping over HDMI da deres panel opløsning på 1366x768 ikke er en officel PC opløsning efter de normale VESA standarder

Redigeret af spawn - 08-November-2008 kl. 00:09
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af torpedo torpedo skrev:

Hvilket tv har du?

Sony 40W4000.
Til top
asmus Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 11:59
Min fladskærn er et TOSHIBA REGZA. Jeg har prøvet at tilslutte via PC'ens DVI til fladskærmens HDMI indgang men får blå skærm. Har prøvet at rode lidt i skærmens setup men er kørt lidt fast. Det ville være super hvis der var en i forum der havde erfaring med samme fladskærm.
mvh asmus
Til top
NoNameDesigndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juni-2008
Point: 625
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 14:32
Asmus, har du prøvet at lege med dit grafikkorts indstillinger i stedet for tv'ets?? jeg havde lidt problemer med overscan da jeg tilsluttede min pc til tv'ets HDMI port. Eller dvs. det var faktisk underscan hvis der er noget der hedder det.. først ledte jeg i tv'et opsætning, men da jeg satte mig ned og kiggede på grafikkortets opsætning fandt jeg problemet der.. ;)
Mvh

Stephen
Til top
zirio Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 11-Juni-2007
Point: 878
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 15:33
Hej Asmus

Jeg har rykket din tråd, til det korrekte forum.

/Zirio
Til top
asmus Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 16:25
Lidt oplysninger: grafikkort-  Radeon 9600 Pro

Skærm:  Toshiba Regza

mvh asmus