recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor højt skal mine baghøjt spille???
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor højt skal mine baghøjt spille???

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Heschen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 01-Januar-2009
Status: Offline
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor højt skal mine baghøjt spille???
    Sendt: 14-Januar-2009 kl. 01:42

Da jeg er ret ny herinde og til surround så har jeg lige et simpelt spørgsmål

Når jeg sidder og ser en film eller serie med digital sorround sound, hvor meget skal jeg så kunne høre i mine baghøjtallere??

Er det sådan at ALT lyd sendt til mine baghøjt. skal kunne høres??.... altså alt som musik og effekter?? 

Eller bliver alt lyd sendt til ALLE højt. og kun det kraftigste af effekter skal kunne høres i baghøjt??

Mit anlæg er sat op sådan at jeg kan høre ALT der spilles i mine baghøjt nu (så vidt jeg kan høre)... DOG har jeg sat det op så det stadig lyder sekundær i forhold til mine fronthøjt.... altså musikken/effekter spiller stadig højerst i front, men kan høres i bag.

Dette betyder også at jeg har måtte sætte mine baghøjt et par +db op i forhold til front...... og de spiller ca. 2-3db højere end mine fronter målt med en lydtryksmåler.

Er det rigtig som jeg har gjort nu??

Redigeret af Heschen - 14-Januar-2009 kl. 01:43
Til top
detlef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: Kolding
Point: 1390
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 05:21
Mange recievere ( og det findes  også på visse DVD'er ) tilbyder at sende en testtone rundt i dine højtalere, en højtaler af gangen.

Hvis den lyder lige høj fra din lytteposition, så har du fat i den lange ende.

Derefter der det op til den enkelte surround mix hvor meget der sendes til baghøjtaleren.
Til top
Heschen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 01-Januar-2009
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 10:38
Har prøvet med testtone.. men syntes ikke tonen er helt den samme i front og bag og derfor svær at afgøre om de er lige høje.
Til top
detlef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: Kolding
Point: 1390
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af Heschen Heschen skrev:

Har prøvet med testtone.. men syntes ikke tonen er helt den samme i front og bag og derfor svær at afgøre om de er lige høje.

Det kunne være fordi dine baghøjtaler ikke er af samme serie/mærke, og derfor har en anderledes klang...

vi opfatter jo også lyd bagfra anderledes end forfra, det er klart.

Jeg ville prøve at måle dem som du har gjort tidligere, og stile dem til samme DB styrke, og så prøve med det... synes du så effekterne i baghøjtalerne er for svage kan du jo justere dem op igen....

Redigeret af detlef - 14-Januar-2009 kl. 14:45
Til top
mchris Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 15:03
Og husk nu på at surround effefkter jo er diffus lyd, så som udgangspunkt skal der ikke være lyd i hele tiden når du ser en film. Derimod skal der være lyde i hele tiden hvis du bruger dem som en slags rumklang på eks. 5 kanals stereo.
Pioneer vsx 1016
Philips PF9731D
SonyPS3
Panasonic TH-37PX70
4 stk. podspeakers
Gale 10" sub
2 stk. Dali Concept 8
Dali Motif
KISS VR-558
Nintendo WII
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Marts-2008
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2009 kl. 12:40
Der skal IKKE være lyd i alle højttalere samtidigt. Baghøjttalerne skal der slet ikke være lyd i medmindre det i 5.1 lydsporet er meningen. Det vil sige at den sender lyden ud til baghøjttalerne når det er meningen... Alt andet har intet med surround at gøre.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu