recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvordan organiserer I alle Jeres skiver?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvordan organiserer I alle Jeres skiver?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvordan organiserer I alle Jeres skiver?
    Sendt: 12-Juni-2005 kl. 00:27

Hej alle

Jeg ved ikke helt om dette hører til i dette forum, men det var her jeg syntes det passede bedst.
Og jeg kunne ikke lige finde en tråd hvor det er blevet diskuteret tidligere.

Hvordan organiserer I alle Jeres skiver?
Altså ikke, hvorden det er bedst at opbevare dem, for at de holder længst, men hvordan holder I styr på dem?

Sidder de i mapper, bruger I jewel cases eller DVD covers?
Er de organiseret alfabetisk, eller efter et nummersystem?
Printer I covers ud til dem?

Jeg har for nyligt fået min første recorder, og har indtil videre optaget en enkelt film, som er blevet brændt ud på en DVD skive.
Det er Behind Enemy Lines.

Den anden dag sad jeg og var ved at prøve at finde et DVD cover til den på nettet, og det lykkedes også, men sådan et indeholder jo en masse oplysninger omkring lydformat, undertekster og ekstramateriale, og jeg blev egentlig enig med mig selv om, at det gad jeg ikke rode med, når coveret alligevel blev "ukorrekt".

Er der nogen af Jer der fx har oprettet en form for skabelon, hvor man selv kan indtaste oplysninger om optagelsen, måske hvor det er muligt at indsætte et billede og lignende, og som lige passer i størrelse til et DVD cover eller en jewel case?

Jeg kunne godt se det smarte i, at have en sådan skabelon, hvor man på bagsiden kunne skrive hvad skiven indeholdt, på ryggen kunne indsætte titlen (enten skrive den eller kopiere ryggen fra DVD udgaven af den tilsvarende film), og med mulighed for at indsætte et billede på forsiden, og så bare lige printe den ud.

Desværre har jeg vist ikke evnerne til, at lave sådan en skabelon, men jeg kan vel ikke være den første der har fået denne tanke.
Eller måske har andre en meget bedre ide.

Øs af Jeres erfaringer, ideer, eller fortæl blot hvordan I gør derhjemme (og hvorfor).

Mvh Michael

Til top
håkon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 107
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2005 kl. 10:55

Hej Michael !

Jeg ved ikke om dette kan hjælpe dig / give dig og andre hint's, men her er hvad jeg gør : jeg bruger gratis coverprogrammet - CD Cover Creator Pro, der kan det du søger - alt er sat op på forhånd, så det er lige til at gå til. Jeg har mine skiver i jewel case, og opbevarer dem i et skab i alf. -betisk rækkefølge, og fører et kartotek over dem, hvor jeg beskriver filmen - skuespillere - spilletid - sprog - år - o.s.v.

/ Arne

Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2005 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af håkon håkon skrev:

Hej Michael !

Jeg ved ikke om dette kan hjælpe dig / give dig og andre hint's, men her er hvad jeg gør : jeg bruger gratis coverprogrammet - CD Cover Creator Pro, der kan det du søger - alt er sat op på forhånd, så det er lige til at gå til. Jeg har mine skiver i jewel case, og opbevarer dem i et skab i alf. -betisk rækkefølge, og fører et kartotek over dem, hvor jeg beskriver filmen - skuespillere - spilletid - sprog - år - o.s.v.

/ Arne

Jeg har selv Nero cover designer, hvor man også har mulighed for at "designe" sine egne covers, men det kunne jo godt være, at der var nogen der allerede havde en skabelon, hvor bagsiden fx altid var et tekstfelt, hvor man kunne skrive diverse ting, forsiden altid var et billedfelt, som man bare skulle indsætte det rigtige billede i osv.

Så der var en rød tråd i designet på coveret af sine hjemmeoptagede film.
Jeg ville egentlig helst udgå kartoteket, og blot udvikle et system, hvor man ved at kigge på ryggen af covere kunne se hvad skiven indeholdt, og så flere uddybende detaljer på bagsiden.

Kartoteket har jeg prøvet med VHS bånd, og det bliver hurtigt uoverskueligt synes jeg.

Men tak for indput.
Hvad siger I andre?

Mvh Michael

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9401
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2005 kl. 14:03

Jeg bruger diskmanageren i recorderen til at holde styr i alle titlerne.

Hver DVD får et nummer, det er yderst simpelt og tager ingen tid.

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7908
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2005 kl. 18:15

Jeg opbevarer alle mine hjemmeoptagede DVD'ere og jeg har lavet en skabelon i excel til covers (forside og bagside + ryg). DVD'en får det nummer den har i DVD-optagerens bibliotek - og det nummer skrives også på ryggen. I princippet ville jeg også lave et kartotek på computeren, med DVD'erne i nummer rækkefølge - har gjort det for mine videobånd, men endnu ikke for DVD'erne.

Mine covers er opbygget sådan, at man kan se indholdet både på forsiden og bagsiden og på ryggen, hvis der er plads. Desuden lægger jeg et billede på, for at gøre det lidt flottere.

Eksempel forside:

Bagside + ryg til samme dvd:

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2005 kl. 18:39

Hej Thorvald,

Det lyder jo uhyre simpelt, kunne du ikke lægge en demoversion af dit regneark til download her på siderne?

Mvh

Letten

Til top
rase9 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 30-April-2005
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2005 kl. 20:03

jeg har lavet en skabelon, som jeg altid bruger, så det er bare at skrive noget i den og så skrive den ud. jeg bruger CD-bokse til at gemme dem i.

Rasmus

Til top
skovhjem Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 09-Januar-2005
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2005 kl. 22:15

Hej

Bruger DVDprofiler ( findes på nettet )

Bruger den gratis version, den er forrygende ( Try it )

Mvh/skovhjem.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2005 kl. 07:47
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Hej Thorvald,

Det lyder jo uhyre simpelt, kunne du ikke lægge en demoversion af dit regneark til download her på siderne?

Jo, det kunne jeg måske godt.

Thorvald.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2005 kl. 10:47
Er der nogen der ved om man kan sætte cover ind i de her Slim (7mm) DVD-covers, og om der er plads til tekst på ryggen af dem.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2005 kl. 11:55
Jeg har ikke prøvet at bruge slim-covers - i princippet burde princippet være det samme, men teksten skal laves noget lílle for at kunne være der.

Thorvald.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2005 kl. 17:50
Jeg bruger både Slim DVD og slim CD covers, afhængig af, hvad det er jeg optager (serier ryger altid i CD covers, film i DVD covers).

Jeg finder så et billede fra den pågældende serie som jeg så bruger som forside (der er ikke nogen bagside/side på slim CDs), og så benytter jeg Paint Shop Pro til at indsætte diverse logoer ("DVD", "Region Free/PAL", "Dolby Digital 2.0" og "16:9" eller "4:3"), samt episodetitler.

Her er et lille udpluk af nogle af mine hjemme-komponerede covers til CD Slim Cases:

24
Andromeda
Angel
Battlestar Galactica
Earth: Final Conflict
Jake 2.0
Mutant X
Sliders
Smallville
The 4400
Ørnen
The Lone Gunmen
Tru Calling

Jeg opbevarer dem så i to reoler jeg har købt, som lige præcis har skuffer, der er 13 cm. dybe indvendigt (en CD er 12 cm), så der kan stå 4-5 rækker af skiver i hver skuffe.

Film jeg optager fra TV finder jeg som regel originale DVD covers på nettet og så redigerer jeg bagsiden til, så den passer med, hvad indholdet er. Dvs. jeg sletter de undertekster, der ikke er der (der er som regel ingen undertekster, eller kun danske på de film jeg optager), og så prøver jeg at shine coveret lidt op, evt. ved at finde nogle billeder fra filmen, som er i bedre kvalitet end de jeg kan finde fra det originale indscannede cover fra en eller anden online-butik (de scanner sjældent ind i mere end 75 dpi):

Bruce Almighty

Redigeret af HeartWare
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu