recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hastighed på Wireless 802.11N
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHastighed på Wireless 802.11N

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Charmerdeluxe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Juli-2005
Status: Offline
Point: 95
Direkte link til dette indlæg Emne: Hastighed på Wireless 802.11N
    Sendt: 23-Februar-2009 kl. 12:42

Hey

Jeg har investeret i dette 802.11 N setup:

ASUS WL-500W router og et

ASUS WL-100W PCMCIA kort og et

TP-LINK TL-WN 821 USB stick

Kortet er selvfølgelig i min bærbare og USB sticken er i en HDX-1000 netværksafspiller

Så jeg er i gang med at rippe mine DVD'er til .iso og vil kopiere dem trådløst fra den bærbare til harddisken i netværksafspilleren.

Så kommer mit problem:

Når jeg kopierer via FTP eller SMB (Bruger Teracopy) rammer jeg kun 1,8 megabyte i sekundet, så det tager en krig.

Hvis jeg sætter et lan kabel fra routeren til HDX-1000, kommer jeg på på 3,5 megabyte i sekundet. Det kan jeg ikke helt forstå da det kun er 100 mbit, hvor 802.11N er 270 mbit.

Instillingerne på routeren er:

Wireless N only - så der ikke noget 802.11G trafik som genere.

20 or 40 MHZ.

WPA-PSK/WPA2-PSK

Jeg kører WPA2/AES, MEN har også prøvet uden kryptering og det gør ikke nogen forskel

Har også prøve at sætte USB sticken i en anden bærbar og kopiere fra/til den og der kommer jeg ikke højere end 4 MB/s

Er der nogen som har nogle idér til hvad jeg kan prøve, så det hele kommer til at gå hurtigere? Hvis jeg bare kunne ramme 10 MB/s ville jeg blive glad.

Best Regards
Frederik

Best Regards
Frederik
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 13:21
Jeg tror ikke du finder nogen entydig årsag. WiFi net kan være noget forbandede lumsk noget.

Redigeret af Kandersen - 23-Februar-2009 kl. 13:21
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 13:42

Tak for det hurtige svar "Kandersen".

Dog kunne det være der var nogen som havde haft held med at sætte et hurtigt Wireless N miljø op..-som rammer højere end ca 2 MB/s.

Best Regards
Frederik
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 14:17
Oprindeligt skrevet af Charmerdeluxe Charmerdeluxe skrev:

mmer mit problem:Når jeg kopierer via FTP eller SMB (Bruger Teracopy) rammer jeg kun 1,8 megabyte i sekundet, så det tager en krig.

Hvis jeg sætter et lan kabel fra routeren til HDX-1000, kommer jeg på på 3,5 megabyte i sekundet. Det kan jeg ikke helt forstå da det kun er 100 mbit, hvor 802.11N er 270 mbit.

Det giver god mening.. dit wireless giver dig ca 3.5 MB/sec. Når du har to enheder som kommunikerer med den trådløse router, får de 1.8 MB/sec hver, men hvis den ene enhed er kablet, kan den anden enhed udnytte den fulde båndbredde.

Hvis begge enheder er kablet med 100 Mbit link speeds, skulle du gerne se hastigheder mellem 8 MB/sec og 11 MB/sec, forudsat at CPU og mainboard i din NAS kan klare det.

Det er muligt at du kan vride noget mere end 3.5 MB/sec, dvs. 28 Mbit/sec, ud af dit trådløse netværk, men det afhænger af dine lokale forhold. Næsten alt er  i spil... bygningsmaterialer, andre trådløse netværk (kører du på 2.4 GHz eller 5 GHz båndet?), anden radiostøj (microbølgeovne, babyalarmer, etc etc) samt kryptering.

Vil du have garantier for hastighed og throughput? Træk et kabel.. Trådløst er smart til websurf fra sofaen eller i haven. Det er ikke til throughput.

EDIT: husk at N standarden ikke er endelig (draft N), så det er en meget god ide hvis alle chipset kommer fra samme leverandør. Med leverandør mener jeg ikke Asus og TP Link, men chip set producenter som Broadcom og Atheros. Læs de tekniske specifikationer for dine enheder.

MERE EDIT: jeg så lige at det ikke var en NAS men en NMT media player med harddisk. Regn ikke med mere end 6-7 MB/sec under nogen omstændigheder (kabler), så det er begrænset hvad det ville hjælpe at bruge tid på det trådløse. Det er en NMT begrænsning i CPU og mainboard.

Redigeret af JesperLund - 23-Februar-2009 kl. 14:31
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 14:34

Jesper - det som jeg læser han hæfter sig ved er, at hans 100mbit LAN er hurtigere end hans 270Mbit (teoretisk) WiFi.

Som du selv nævner, så kan der være alt mulig årsag til dette. Den første og mest oplagte er nok, at hans 100mbit LAN sandsynligvis er Full Duplex. Det er hans WiFi under ingen omstændigheder. Allerede her er hastigheden halveret på WiFi nettet.

Dernæst er der alle de udefrakommende omstændigheder ikke mindst afstanden.

En tommelfingerregl er, at man opnår som regl ikke mere end max 25% af den angive teoretiske hastighed. Og selv det er i optimal tilstand.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jesper - det som jeg læser han hæfter sig ved er, at hans 100mbit LAN er hurtigere end hans 270Mbit (teoretisk) WiFi.

Det skal han ikke undre sig over. Hastigheden i et kablet netværk er rimeligt garanteret, hvis stik er lavet ordentligt, og hvis enhederne i enderne kan følge med [1]. Trådløst er en anden sag, og selv om N-standarden markedsføres som op til 300 Mbit (læs: 0-300 Mbit), så tror jeg at man de fleste steder vil finde at et 100 Mbit kablet netværk er hurtigere, også selvom der kun sendes i den ene retning (som FTP filoverførsel).

[1] Jeg har gigabit netværk hjemme, men jeg kan "kun" få 35-40 MB/sec ved filoverførsel fra min desktop PC til min home server. Begrænsningen er harddisken i de to enheder. Der er kun en harddisk, altså ingen RAID. Et netværk er aldrig hurtigere end det langsomste link.

Redigeret af JesperLund - 23-Februar-2009 kl. 14:48
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2009 kl. 08:52

Hej

Tak for svar. Det er jo både godt og dårlig nyt. Det er jo alltid belastende når ens idéer ikke viser sig at holde i praksis. Men rart at høre, der ikke er noget decideret galt med mit setup.

Jeg har sat routeren til "20 or 40 mhz" - så ved ikke helt om hvad den så kører på. Jeg kan ikke vælge 40 mhz only, selvom det står i manualen (har nyeste firmware 2.0.0.6).

Helt setuppet er i min stue på 25 m2 - og der er max 5 meter fra router til bærbar og 3 meter fra router til boksen. Og der er line-of-sight.

Men det lyder jo til at jeg skal sætte pris på det tager 40 minutter at kopiere en film til HDX1000 eller trække kabler - er det korrekt forstået?

Best Regards
Frederik
Til top
slate Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-August-2007
Sted: Struer, Denmark
Point: 589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2009 kl. 09:33

Når alt udstyret står i samme rum fjerner det mange af de hindringer som ellers spiller ind mht forringelse af signalet.

Og du har dermed allerede en  basal grundopsætning som gør det muligt at jagte evt fejl i konfigurationen.

Der er et par gode tips her som belyser mange af de fælder der er: http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30664/228/

Hvordan med kanal.... Traditionelt er der knas med interferens med trådløst.... men hvis du kører rent N så burde det ikke være et problem da antallet af kanaler er meget større end de 3 man fedtede med under a/b/g standarderne.... eller tager jeg fejl?!

Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2009 kl. 11:21

Hej Slate

Tak for link, kigger lige på det.

Generelt det med kanaler, som jeg har forstået det, er hvis der er mange Wlans i nærheden, så kan man få bedre signal ved at bruge en anden kanal.

Som jeg skriver ovenfor kan jeg ikke vælge "only 40 mhz" så jeg har ikke de ekstra antal kanaler, som forventet. Har skrevet i Asus forum om hvorfor.

Best Regards
Frederik
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2009 kl. 21:30
Er der nogen som har en fungerende Wireless N netværk sat op, som har ordentlige hastigheder?
Best Regards
Frederik
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2009 kl. 18:13
Slet ingen, som har sat et 802.11N netværk op?
Best Regards
Frederik
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7237
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2009 kl. 18:27

Jeg bruger et N netværk lige nu på min bærebar

Men hvad bruger i til at  teste hastighed med.

Syntes jeg har noget bedre hastigheder end 2 mb/s

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu