recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - -slettet-
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket-slettet-

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Emne: -slettet-
    Sendt: 01-April-2009 kl. 12:53

-SLETTET-

Det er vist ikke reelt at skrive, hvis hele fejlen primært ligger på min side, og det var en typ-o som gjorde jeg ikke kunne komme forbi deres CPR nr del.

så det er fair at ryde det indlæg.

Redigeret af pendec - 01-April-2009 kl. 21:52
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2009 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Jeg har erfaret at når man skal købe hos CDON så vil de have cpr nummer oplyst? er dette lovligt ved kontant køb i Danmark?

Ja, jeg kan godt se de tilbyder køb på faktura, men det er jo ikke det jeg som privat vælger at gøre, så derfor er cpr nr vel ikke et krav, selvom cdon gør det til sådan?

Du skal vel ikke oplyse cpr nummer hvis du betaler med kreditkort?

Så vidt jeg ved siger reglerne at de skal have en passende begrundelse for at registrere dit cprnummer. Det må ikke bruges ukritisk som kundenummer, men hvis de yder dig kredit, kan et cpr nummer hjælpe dem med at opspore dig hvis du "glemmer" at betale.

Banker og arbejdsgivere skal have det på grund at skattevæsenet, og dit telefonselskab skal have det så PET let kan finde dig hvis du ringer til Bin Laden... Tidligere var det ikke nødvendigt med forudbetalte abonnementer (som da jeg oprettede et Telmore abonnement i 2000).

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
LGR01 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Oktober-2004
Sted: Denmark
Point: 546
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2009 kl. 19:39
Har kun oplevet at der debiteres flere gange hvis der bliver sendt i flere omgange. De debiterer kun når varen sendes.
Leif
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2009 kl. 20:56

Ok, så det er en fejl på deres side at man skal skrive CPR NR?

for man kan ikke registrere/oprette et køb uden at skrive dette?

så skal CDON vistnok anmeldes? problemet er bare ligger de i Danmark?

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2009 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg har erfaret at når man skal købe hos CDON så vil de have cpr nummer oplyst? er dette lovligt ved kontant køb i Danmark?

Ja, jeg kan godt se de tilbyder køb på faktura, men det er jo ikke det jeg som privat vælger at gøre, så derfor er cpr nr vel ikke et krav, selvom cdon gør det til sådan?

Du skal vel ikke oplyse cpr nummer hvis du betaler med kreditkort?

Præcis! jo.. derfor syntes jeg det var lidt mærkeligt, har aldrig set andre netshops spørge om dette, når jeg vælger "kontant" køb med dankort.

et lille billed af deres registrerings formular på deres side.

og der står såmænd også "obligatorisk", så den er ikke helt gal.

Redigeret af pendec - 01-April-2009 kl. 21:01
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2009 kl. 21:03

Præcis! jo.. derfor syntes jeg det var lidt mærkeligt, har aldrig set andre netshops spørge om dette, når jeg vælger "kontant" køb med dankort.

Jo, men nærlæs lige teksten: "Du skal opgive din fødselsdato for at handle hos CDON.COM. Ønsker du at handle på faktura, må du desuden opgive de fire sidste cifre i dit CPR-nummer."

De vil nok have fødselsdatoen fordi de skal (?) sikre sig at køberen i visse tilfælde er over 18 år. Jeg ville nok overveje at skrive 01011900 eller lignende, for de rager sgu ikke dem hvornår jeg er født.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2009 kl. 21:18

Jeg har kontaktet datatilsynet, som måske vil se nærmere på det.

som det står herunder, ved jeg ikke om det er "ulovligt" , men forkert er det ihvertfald.

Kontantkøb

Det vil som hovedregel ikke være i orden, at en forretningsdrivende registrerer kundens personnummer, hvis der er tale om et køb, hvor kunden betaler kontant.

I denne situation vil der nemlig ikke være nogen efterfølgende kontakt mellem kunden og den forretningsdrivende.

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2009 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jo, men nærlæs lige teksten: "Du skal opgive din fødselsdato for at handle hos CDON.COM. Ønsker du at handle på faktura, må du desuden opgive de fire sidste cifre i dit CPR-nummer."

De vil nok have fødselsdatoen fordi de skal (?) sikre sig at køberen i visse tilfælde er over 18 år. Jeg ville nok overveje at skrive 01011900 eller lignende, for de rager sgu ikke dem hvornår jeg er født.

Det er sgu nok et eller andet sted her, noget gik galt, for den blev ved med at sige informationen jeg skrev var ikke korrekt.. måske krævede siden at man skrev 0000 til sidst?

Ja ok, så måske alt ialt bare en fejl på websiden.. surt :-(

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu