recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til server/NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til server/NAS

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2047
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til server/NAS
    Sendt: 19-November-2009 kl. 08:59

indtil for nylig har jeg udelukkende har én PC tilsluttet mit TV, som jeg har benyttet til af se film på, høre musik, spille etc.

Da sådan en fætter ikke ligefrem er strømbesparende, og der kun er brug for kræfterne når der skal spilles, går jeg med tankerne om at få bygget en server/NAS, som bare kan stå tændt så der er tilgang til mine film og musik uden at "power-Pcén" skal stå tændt.

Har lige købt en WD TV Live som jeg synes er superfed, så hvis jeg benytter den til afspilning af mine film er der jo heller ingen grund til min pc skal tændes.

mht musik så afspiller jeg det via Itunes, som styres via Ipod touch med Intelliremote.

Jeg aner stort set intet om begrebet NAS, men kan læse at det er hvad folk benytter til den slags.
Hvad er forskellen på en NAS, og så en alm. PC som jo også kan fungere som en server.
Jeg synes priserne på NAS virker meget dyre contra hvis jeg skulle bygge en pc som skulle fungere som server.

Nogle der kan guide mig lidt på vej, hvad det er jeg bør kigge efter.. NAS eller en lille pc server?

Hvis jeg skal afspille Itunes, så skal jeg vel under alle omstændigheder skulle tænde min pc ikke? Så til musik ville en NAS vel bare blive en ekstra tændt boks.

Håber I kan hjælpe mig lidt her.. Confused

Til top
Damme Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-August-2006
Sted: Rønde
Point: 260
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2009 kl. 11:33
Alt efter dine krav til en server, så er det jo ikke fordi den er specielt dyr så'n NAS. Hvis det "blot" er til at afspille gennem, så er der flere muligheder f.eks. http://www.tweakup.dk/article/1226/dk/, eller http://www.pcworld.dk/art/9132?page=1 og priser kan ses her http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=nas&s=popularity&cpath=1-1-305&qt=Fql&nf=strmatrix4%3a^%22NAS-server+%C2%A40.0000000000%22%24%C2%A7price%3a[70%3b2000]%C2%A7specifictaxonomy%3a^Computer|1%2fLagringsserver|305%24

I forhold til forskellen mellem NAS og en PC server, så er der jo det indlysende argument, at NAS'en er meget billigere i drift en den decideret PC serverløsning. Til gengæld, så er NAS'en ikke så fleksibel som en PC, men til afspilning af musik/video/fotos og som lagerløsning, så funger den ganske udmærket. 
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2009 kl. 12:12
Der er mange tilsvarende indlæg, som du kan starte med at kigge efter:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=63289
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=68942
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=68134
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=67787
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-April-2006
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2009 kl. 12:42
Bruger du WD TV Live som klient til Itunes , eller spiller du bare direkte på PC'en ?
De fleste NAS har en form for itunes server indbygget, men de kræver jo en klient, hvilket jeg antager at WD TV, som de fleste medieafspillere kan. Kræver dog at din
WD TV står i nærheden af dit anlæg.

jeg er STOR tilhænger af NAS-princippet, om det er en lille PC (server) eller om det er en dedikeret hardware enhed. Hvis du vil lave din egen server, så skal du være indstillet på og have tiden til at pille og rode. En færdig boks stiller ikke mange krav til dine it-færdigheder, men er måske lidt mere begrænset i muligheder.

Min anbefaling er:
1. Find ud af hvad du vil bruge den til (Squeeze Server, UPNP/DLNA video streaming evt. HigDef, billeder, backup (datasikkerhed), web server, DatabaseServer, PVR.
2. Estimer hvor meget plads du har brug for (minimum).
3. Hvor meget vil du ofre (tid og penge).
4. Beskriv dit netværk og hvor du vil placere server/nas.
Så er jeg helt sikker på at du kan få en masse specifikke anbefalinger (på h.h.v. produkter fra QNAP, Synology og Netgear) her inde.

Jeps - Nas bliver hurtigt endnu en boks, der står tændt. Men kan den stå tændt istedet for monster-pc'en, så sparer du strøm, men antageligvis ikke nok til at retfærdiggøre NAS'ens pris foreløbigt.

Forum burde have en sticky-thread om NAS, formål, muligheder og evt. DIY.

Redigeret af kleth - 19-November-2009 kl. 12:47
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2009 kl. 14:15
Vidste ikke jeg kunne bruge WD TV Live som Itunes klient. Kan jeg det?

meningen var at nu når jeg har købt WD TV Live at jeg ville benytte den til filmafspiller, men mine film og musik ligger jo på flere diske på min power-pc, og at have den stående og snurre for at høre musik eller se film synes jeg nu er overkill.

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2009 kl. 14:23
Mht. Itunes mener jeg at Synology har en indbygget iTunes server - det har QNAP sikkert også.
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2009 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Vidste ikke jeg kunne bruge WD TV Live som Itunes klient. Kan jeg det?

Åbenbart ikke hvis du bruger din PC - for ITunes understøtter tilsyneladende ikke UPNP, men en (UPNP) medieserver på en NAS vil kunne afspille musik til WD TV Live Og du vil ikke kunne afspille DRM beskyttet musik (eller film).

IPBOX 910 HD.
DNT Ipdio Mini Pro.
-
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2009 kl. 23:54
Men hvad er forskellen på en NAS og en alm lille strømbesparende pc andet end 20-30W.
Har lidt svært ved at finde ud af om prisen på en NAS (ca. 3000kr) contra en lille pc server (1500-2000kr) skulle være pengene værd.
En pc med windows har vel flere anvendelsesmuligheder end en NAS?
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2009 kl. 00:45
Du får en glimrende NAS med 2x1TB til 2700kr (1749+2*477 for en Synology DS209 + 2 stk Samsung SpinPoint F2EG Desktop Class HD103SI 1 TB)

Jeg tror det er svært at lave en strømbesparende PC med eksempelvis Windows Home Server på det prisniveau.

Men der er ingen tvivl om at en "fuld" pc _kan_ give dig langt flere muligheder end en NAS - spørgsmålet er bare hvad dine behov er?
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2009 kl. 07:17
En server i et lille kabinet kan laves for ca. DKK2800 (ATOM N270 cpu) med de samme disks og Windows Home server licensen. Du skal da selv sætte det op, hvilket jo også giver muligheder.

Hvis du ikke skal bruge processorkraften til PVR, transkode video/musik eller som web-server, så bliver det svært at lave et lydsvagt setup med samme lave strømforbrug som en færdig NAS.

Redigeret af kleth - 20-November-2009 kl. 07:22
IPBOX 910 HD.
DNT Ipdio Mini Pro.
-
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2009 kl. 08:42
Det eneste jeg vil savne på en NAS er en Itunes afspiller. Findes en sådan NAS?
Jeg bruger Itunes og med USB lydkort til mit anlæg... Det styres med min Ipod touch.

Findes der egenligt externe diske som kan tilsluttes direkte til en switch/HUB? Eller en swich/HUB med USB? Og på den måde fungere som netværksdiske

Redigeret af mbm1 - 20-November-2009 kl. 08:44
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2009 kl. 09:32
Nogle "NAS" understøtter afspilning af media f.eks. Popcorn Hour - Men er det så en NAS eller en medieafspiller ?
Kender ikke til rigtige NAS der kan afspille musik direkte d.v.s. uden en klient som f.eks. WD Live. Så skal du bygge server selv og dermed kunne installere en klient til at spille musik.

Nogle routere har USB tilslutning, så en USB HDD kan tilsluttes og fungere som netværksdisk.
En disk, der tilsluttes direkte til switch/hub er en NAS. Jeg kender ikke noget råt-jern, der har netværkstilslutning
IPBOX 910 HD.
DNT Ipdio Mini Pro.
-
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu