recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke SSD er der i Apple?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilke SSD er der i Apple?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilke SSD er der i Apple?
    Sendt: 14-Maj-2010 kl. 12:16
Hej
Jeg overvejer at købe mig en Macbook med SSD harddisk i. Jeg har dog fået tilbudt at købe en SSD ved siden af, så jeg selv kan sætte den i Macbooken, når jeg får den.
Mit spørgsmål går så på: Hvilke SSD sidder i Macbook pro i dag? Altså hvis specs har den?

Håber der en der kan hjælpe.
TV: Panasonic TX-P42G10E
Medier center: Popcorn Hour A-200
BD: Playstation 3 slim 320 GB
Forstærker: Marantz SR6005
F-højtaler: DLS R66
C-højtaler: DLS RC55
B-højtaler: KEF 2005
SUB: KEF PSW2000
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 3353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2010 kl. 13:45
I min gl. 17" 2.8Ghz sad der en samsung mmdoe5655mxp 

" juni 2009"

Redigeret af Potter - 14-Maj-2010 kl. 13:46
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2010 kl. 13:49
jup. det er samsung SSD'ere der sidder i dem. - og fås i enten 128, 256 eller nu 512gb udgaver. - de bruger deres egen controller som ikke helt er på højde med intel's men normalt en del mere holdbare og bedre i længden end de fleste andre man finder på markedet. men det kan godt anbefales at smide en intel 160GB x25-m G2 i dem. 
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2010 kl. 14:36
Kender I hastigheden på deres 128 GB? Jeg er blevet tilbudt en OCZSSD2-1SLD120G. Og ved I om den er noget værd?

Redigeret af Jimmbo - 14-Maj-2010 kl. 14:37
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2010 kl. 21:30
hastigheden er i sig selv fuldkommen værdiløs. Så længe den bruges som OS-disk så kan du ikke bruge de sekventielle læse/skrive hastigheder til et kvæk da et OS består af tusindvis af små filer så random read/write er langt mere vigtig og her ligger de egentlig ganske godt til. Men den disk du er blevet tilbudt ville jeg ikke købe - det er en ocz solid - uden understøttelse for TRIM - med andre ord - Performance degraderer ret kraftigt med tiden og solid serien har generelt ikke været de bedst performende. (læs temmelig crappy faktisk!)  så hvis performance falder er der kun 1 måde at få den tilbage på - low level formatering som i de gode gamle 80'ere og 90'ere. ikke just noget folk gør i dag.

Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2010 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

hastigheden er i sig selv fuldkommen værdiløs. Så længe den bruges som OS-disk så kan du ikke bruge de sekventielle læse/skrive hastigheder til et kvæk da et OS består af tusindvis af små filer så random read/write er langt mere vigtig og her ligger de egentlig ganske godt til. Men den disk du er blevet tilbudt ville jeg ikke købe - det er en ocz solid - uden understøttelse for TRIM - med andre ord - Performance degraderer ret kraftigt med tiden og solid serien har generelt ikke været de bedst performende. (læs temmelig crappy faktisk!)  så hvis performance falder er der kun 1 måde at få den tilbage på - low level formatering som i de gode gamle 80'ere og 90'ere. ikke just noget folk gør i dag.

Hej Claus
Tak for din besked. Jeg har her med valgt at det ikke skal være en OCZ disk så LOL
Hvilke en kan du så anbefale, som ikke koster en formue? Smile
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2010 kl. 20:56
skal du have noget over 120GB koster de kassen - der findes desværre ingen undtagelser. Jeg ville dog sagtens anbefale en OCZ vertex 2, intel x25-m gen 2 etc. disse diske "sparker r.." men ellers vil jeg på det kraftigste anbefale at gennemtrævle http://www.anandtech.com/tag/storage for viden. - der er en fantastisk mængde nyttig viden i de artikler om solid state diske.
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2010 kl. 16:50

skal du have noget over 120GB koster de kassen - der findes desværre ingen undtagelser. Jeg ville dog sagtens anbefale en OCZ vertex 2, intel x25-m gen 2 etc. disse diske "sparker r.." men ellers vil jeg på det kraftigste anbefale at gennemtrævle http://www.anandtech.com/tag/storage for viden. - der er en fantastisk mængde nyttig viden i de artikler om solid state diske.

Hej Claus jeg skriver lige igen.

Kan det egentlig betale sig at købe en SSD disk, når OS X ikke understøtter TRIM? Jeg læste lidt om SSD på HWT.dk i går, og det virker som om at TRIM er en vigtig del af SSD diske. Uden TRIM bliver en bare sløvere og sløvere med årene.

Så kan det ikke lige så godt betale sig at vente med at købe en SSD disk, til OS X skulle understøtte TRIM?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2010 kl. 17:49
ja - OSX arbejder på en helt anden måde. TRIM er  egentlig blot noget som er beregnet til windows-platformen på grund af den måde som operativ-systemet læser/skriver filer og ikke mindst holder styr på dem på. Men selvfølgelig vil der da med tiden ske noget på mac'en også. Jeg vil anbefale at søge lidt på youtube - eksempelvis denne video http://www.youtube.com/watch?v=XCkSc3MMbbE&feature=related
:-)
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2010 kl. 20:00

ja - OSX arbejder på en helt anden måde. TRIM er  egentlig blot noget som er beregnet til windows-platformen på grund af den måde som operativ-systemet læser/skriver filer og ikke mindst holder styr på dem på. Men selvfølgelig vil der da med tiden ske noget på mac'en også. Jeg vil anbefale at søge lidt på youtube - eksempelvis denne video http://www.youtube.com/watch?v=XCkSc3MMbbE&feature=related
:-)

Du må lige sige til, hvis jeg spørg om for meget. Men jeg aner ikke en skid om SSD diske.

Jeg kan godt se at SSD diske er en del hurtigere end de normale diske. Men så vidt jeg kunne forstå på det jeg læste, så mister SSD der fart med tiden, med mindre de har TRIM.
Men når du siger at TRIM er beregnet til Windows, betyder det så, at der OS X ikke har behov for TRIM?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2010 kl. 20:57
nej de mister ikke fart med mindre de har trim. problemet er at når man i windows sletter en fil så slettes den rent faktisk slet ikke. derimod slettes entry i tabellen over hvad der ligger hvor, så det ser ud til at du har slettet filen men "elektrisk set" er bittene stadig brugt. problemer er så den controller der sidder på SSD'erne - da  NAND-ram har en begrænset levetid i form af "cykler" som består af en skriv en slet så forsøger man med controlleren at indføre en tilfældighedsgenerator så man undgår at den skriver til samme bits hele tiden. problemet med sletning på windows er så at controllren stadig ser bits som optaget selvom OS ser dem som tomme, og med tiden skal den så holde styr på mere og mere og det går så galt med tiden. Trim går så ind og sletter data fuldkommen en gang i mellem. således at man "generobrer" noget af den tabte plads. Da OSX ikke opfører sig på samme måde har man ikke helt de samme problemer.
Det betyder også at har man en SSD med WIN på - så skal man som det første slå alle defragmenteringsværktøjer fra. for det må man overhovedet ikke bruge på en SSD. defragmentering er beregnet til rigtige spindler da den ikke skal læse for mange steder på en roterende disk. hvilket jo er fuldkommen ligegyldigt på en nand-ramklods. der er jo ikke noget der kører hurtigere alt efter hvor det ligger på den.

Jeg kan kun på det allerkraftigste anbefale man læser dette værk! http://www.anandtech.com/show/2738
Det er simpelthen alfa og omega for at forstå hvad der egentlig sker.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2010 kl. 21:05

ja - OSX arbejder på en helt anden måde. TRIM er  egentlig blot noget som er beregnet til windows-platformen på grund af den måde som operativ-systemet læser/skriver filer og ikke mindst holder styr på dem på.

Jeg kan ikke se at der er noget Windows-specifikt ved TRIM. Understøttelse findes i andre OS'er end Windows, for eksempel Linux. Det er meget muligt at OSX ikke understøtter TRIM (kender ikke OSX), men i så fald kan jeg ikke tro andet end at det er et spørgsmål om tid før det bliver implementeret.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu