Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
kerovan
Bruger
Oprettet: 09-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 170
|
Emne: Sony 40V2500 Defekt Sendt: 22-December-2010 kl. 17:56 |
Hejsa. Jeg har et sony KDL-40V2500 tv som jeg har haft i cirka 3½ år. Har aldrig fejlet noget som helst, men nu her for en uge siden begyndte det at lave en underlig fejl. Først mister den billedet/signalet og 3 sekunder efter så siger den 2 hurtige klik lyde, og der er fortsat sort skærm, billedet kommer så igen efter 5 sekunder cirka, og forsvinder så igen efter 2 sekunder hvorefter de 2 klik lyde gentager sig. Sådan fortsætter det, først troede jeg det var tuner delen, og satte den derfor over på hdmi får at få signalet fra min yousee boks, det fungerede også, og så har der heller ikke været noget i en uge, men idag begyndte det så igen. Og nu kan jeg slet ikke få gang i det ordentlig, selv når jeg slår over på hdmi/componet eller nogle af de andre indgange, så tænder og slukker den med de samme 2 klik lyde. Men mit problem er så også at jeg jo ikke lige har penge til at skal købe et nyt nu, så er der nogen af jer rare mennesker herinde det kan fortælle mig hvordan jeg står rent forsikringsmæssigt ? eller skal jeg ringe til sony support ?. Gav for cirka 3½ år siden 17,000 for tv'et, ved godt jeg ikke får 17,000 tilbage, eller et tilsvarende produkt. Men noget må der vel kunne gøres :) andet end jeg skal ud og købe et nyt
|
Højrup Polering Vinduespolering i særklasse
|
 |
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19649
|
Sendt: 22-December-2010 kl. 18:06 |
kerovan skrev:
Men mit problem er så også at jeg jo ikke lige har penge til at skal købe et nyt nu, så er der nogen af jer rare mennesker herinde det kan fortælle mig hvordan jeg står rent forsikringsmæssigt ? eller skal jeg ringe til sony support ?.
|
Er fjernsynet ud af garanti? Er der tegnet ekstraforsikring på det? Den almindelige forsikring dækker ikke almindeligt slid. Mit bud er en strømforsyning der har opgivet ærved. Klaus
|
|
 |
kerovan
Bruger
|
Sendt: 22-December-2010 kl. 18:12 |
KlausDM skrev:
kerovan skrev:
Men mit problem er så også at jeg jo ikke lige har penge til at skal købe et nyt nu, så er der nogen af jer rare mennesker herinde det kan fortælle mig hvordan jeg står rent forsikringsmæssigt ? eller skal jeg ringe til sony support ?.
|
Er fjernsynet ud af garanti?
Er der tegnet ekstraforsikring på det?
Den almindelige forsikring dækker ikke almindeligt slid. Mit bud er en strømforsyning der har opgivet ærved.
Klaus
|
Ja fjernsynet er desværre udeover de 2 års garanti, det er 3½ år gammelt. Og nej jeg har ikke tegnet ekstraforsikring. Men
jeg fandt en artikel på nettet hvor en gut med et samsung tv der gjorde
det samme hvor det klikkede, han fandt ud af at det var 2 defekte
kondensatorere, som ville koste ham 12.500 at få lavet hos en tv
reperatør. Han skiftede dem dog selv og købte 2 stk's kondensatorere hos brinck til 8kr stykket :) Men jeg havde godt frygtet at min egen forsikring ikke ville dække det, eftersom det vel kun kan betegnes som alm slid
Redigeret af kerovan - 22-December-2010 kl. 18:59
|
|
 |
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
|
Sendt: 22-December-2010 kl. 19:45 |
Av for pokker det har været et dyrt bekendtskab!
Du kan prøve at kigge i denne tråd på sidste side:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=86615&PN=1&title=lst-tv-slr-fra-og-tnder-meget-langsomt
Det kan være du selv kan reparere det. Det kan næppe betale sig at få det repareret professionelt da priserne meget ofte er helt hysteriske i forhold til hvad TVet er værd. - Det skader selvfølgelig ikke at spørge.
MVH tvkartoffel
|
 |
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 22-December-2010 kl. 19:59 |
kerovan skrev:
Ja fjernsynet er desværre udeover de 2 års garanti, det er 3½ år gammelt. Og nej jeg har ikke tegnet ekstraforsikring. |
Ud til højre med skidtet eller find en der kan være heldig og finde de rigtige lytter.
kerovan skrev:
Men
jeg fandt en artikel på nettet hvor en gut med et samsung tv der gjorde
det samme hvor det klikkede, han fandt ud af at det var 2 defekte
kondensatorere, som ville koste ham 12.500 at få lavet hos en tv
reperatør. Han skiftede dem dog selv og købte 2 stk's kondensatorere hos brinck til 8kr stykket :) |
Ja, så havde han da reddet lidt tid. Det kan så være at der kommer andre lytter andetsteds i fjernsynet. Derfor koster en professional reperation dyrt, for de skal give garanti på den.
kerovan skrev:
Men jeg havde godt frygtet at min egen forsikring ikke ville dække det, eftersom det vel kun kan betegnes som alm slid
|
Det havde du vel ikke regnet med? Klaus
|
|
 |
kerovan
Bruger
|
Sendt: 22-December-2010 kl. 21:36 |
Tror måske jeg prøver at pille bagbeklædningen af, og se om jeg kan finde ud af noget. Men det er jo lidt langt ude at et tv efter 3 år ikke virker mere, og så skal det bare kaseres... hvor er vi egentlig henne ? mit gamle billedrørs tv holdt altså i 14 år uden nogen som helst problemer.. er kvaliteten virkelig faldet så langt ? man kan vel ikke kalde 3 år for alvorlig slitage.. ? hvis min bil efter 3 år bryder sammen, så blir den jo heller ikke kaseret  men nu tager jeg en smut i sony center hillerød imorgen og høre hvad de siger, og så prøver jeg også at ringe til min forsikring... vil jo lige afprøve så mange muligheder før det blir kaseret...
|
|
 |
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 22-December-2010 kl. 21:45 |
kerovan skrev:
Men det er jo lidt langt ude at et tv efter 3 år ikke virker mere, og så skal det bare kaseres... hvor er vi egentlig henne ? mit gamle billedrørs tv holdt altså i 14 år uden nogen som helst problemer.. er kvaliteten virkelig faldet så langt ? man kan vel ikke kalde 3 år for alvorlig slitage.. ? hvis min bil efter 3 år bryder sammen, så blir den jo heller ikke kaseret 
|
Jeg er fuldstændig enig. Hvis årsagen er at der er brugt dårlige/underdimensionerede komponenter i f.eks. strømforsyningen, på samme måde som det er set i samsungs TV, så er det under al kritik. Levetiden for et TV i den prisklasse burde være langt over ti år, uanset at det vil være teknisk forældet til den tid. Det ville klæde SONY at reparere det pr. kulance selvom det er uden for garanti. Det har ikke ligefrem været billigt.. MVH tvkartoffel
|
 |
kerovan
Bruger
|
Sendt: 22-December-2010 kl. 21:49 |
|
|
 |
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 22-December-2010 kl. 23:09 |
kerovan skrev:
Tror måske jeg prøver at pille bagbeklædningen af, og se om jeg kan finde ud af noget. |
Som "elektronikkyndig" ville jeg kigge efter "bulne lytter". Ved du hvad jeg mener?
kerovan skrev:
Men det er jo lidt langt ude at et tv efter 3 år ikke virker mere, og så skal det bare kaseres... hvor er vi egentlig henne ? mit gamle billedrørs tv holdt altså i 14 år uden nogen som helst problemer.. er kvaliteten virkelig faldet så langt ? man kan vel ikke kalde 3 år for alvorlig slitage.. ? hvis min bil efter 3 år bryder sammen, så blir den jo heller ikke kaseret  |
Hvor mange penge er du villig til at kaste efter din bil for at få den repareret? Hvor mange penge er du villig til at kaste efter dit tv for at få det repareret? Jeg er ked af at sige det, men så lave priser der er på tv i dag, så skal man altså ikke forvente kvalitet der holder i 10-15 år
kerovan skrev:
men nu tager jeg en smut i sony center hillerød imorgen og høre hvad de siger, og så prøver jeg også at ringe til min forsikring... vil jo lige afprøve så mange muligheder før det blir kaseret... |
Du kan være heldig at Sony Centret forbarmer sig over dig. Forsikringen vil afvise dig, med mindre at du fortæller en løgnehistorie om en mindre ildebrand eller lignende. Kim Voss Schrader i Helsingør kunne være en mulighed. Han har tidligre gjort i at reparere fjernsyn og er/var aktiv skribent i nyhedsgruppe dk.teknik.elektronik, samt dk.teknik.tv+video. Du kan google ham, men han gør det nok heller ikke gratis..... Klaus
|
|
 |
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 22-December-2010 kl. 23:21 |
tvkartoffel skrev:
Levetiden for et TV i den prisklasse burde være langt over ti år |
Hvorfor? Forrige tv købte jeg i 1995 (cirka) og gav næsten 10.000 for det. Det var et 25" 4:3 Philips med blackline-sf billedrør og en god fjernbetjening. Det er 33 kr per kvadrattomme. Sidste tv købte jeg for 4 år siden. Det er et 42" plasma, med en lækker fjernbetjening og det gav jeg 20.000 kr for. Det er 26,5 kr per kvadrattomme. På de 15 år der er mellem de 2 tv er inflationen steget med cirka 30%, det vil sige at i 1995 priser koster mit nuværende tv kun 20 kr per kvadrattomme, eller under 2/3 af mit gamle billedrørstv. Billedet er langt bedre, lyden er lige så god, men prisen per kvadrattomme billede er billigere end på mit gamle billedrørstv (som for øvrigt bare står på garageloftet). Derfor forventer jeg da at min elskede fladskæm ikke bliver voldsomt gammel. http://moppe.dk/billed.html 25" 4:3 = 300"2 (og der er endda mindre synligt areal, da man måler diagonalen på "flasken" og ikke det viste billede) 42" 16:9= 754"2 Klaus
|
|
 |
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 23-December-2010 kl. 00:11 |
Hvis dit gamle tv holdt fra 1995 til 2010-4=2006 har du brugt det i 11 år, og hvis inflationen har været 30% fra 1995 til 2010 ville det i dag koste 13000,-. Inflationen har så i gennemsnit været 1,8%.
Det nye tv er 4 år gammelt og og har kostet 20.000, hvilket giver 21445,- i dagens priser, ved nævnte inflation.
Det nye tv har således kostet 65% mere end det gamle.
Afskrivningen på det gamle tv har været 13000/(11x365)=3,24 kr pr dag i dagens priser.
Det ny tv er, hvis det står af i dag, afskrevet med 21445/(4x365)=14,67 kr. pr dag i dagens priser.
Afskrivningen på det nye tv har således, hvis det står af i dag, været 14,67/3,24=4,53 gange større pr dag.
Hvis vi korrigerer for størrelsen på skærmen med 754/300=2,51 får vi 4,53/2,51=1,8 gang større afskrivning pr. dag med det nye tv.
Det er mig en gåde at du synes det er ok at et tv der har kostet kassen kun har holdt i nogle ganske få år.
Jeg vil håbe at du har penge nok....
tvkartoffel
Redigeret af tvkartoffel - 23-December-2010 kl. 00:18
|
 |
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 23-December-2010 kl. 00:24 |
tvkartoffel skrev:
Hvis dit gamle tv holdt fra 1995 til 2010-4=2006 har du brugt det i 11 år |
Så er det fra før - brugte det i næsten 13 år.
tvkartoffel skrev:
Afskrivningen på det gamle tv har været 13000/(11x365)=3,24 kr pr dag i dagens priser. |
Ja
tvkartoffel skrev:
Hvis vi korrigerer for størrelsen på skærmen med 754/300=2,51 får vi 4,53/2,51=1,8 gang større afskrivning pr. dag med det nye tv. |
Jeps, men du har heller ikke renet alle de nye features med, som det gamle ikke havde, de koster også. Lever mit nuværende tv bare 1 år mere ser dit regnestykke ganske anderledes ud
tvkartoffel skrev:
Jeg vil håbe at du har penge nok....
|
Penge nok har man aldrig, men jeg har fra en tidlig alder lært at spare op til det man skal købe, derfor er det kun huset der er lånt penge til. Eksempelvis AV udstyr og bilen er betalt og står TVet af i morgen er det ikke det at finde pengene der er et problem, men det at finde en model der opfylder mine krav til et nyt tv. Klaus
|
|
 |