recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - min hjemmebio opstart
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketmin hjemmebio opstart

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
aouer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-Januar-2010
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 406
Direkte link til dette indlæg Emne: min hjemmebio opstart
    Sendt: 10-Januar-2011 kl. 19:59
Hej Alle
Jeg skal til at gøre rummet klar til min første hjemmebio, så jeg skal bruge nogle expert råd så jeg kommer godt for start. Ved At der er experter her indeSmile

Mit 1.? er hvor skal jeg sætte center højtaleren, over eller under lærred .?
Regner med at det bliver et Lissau LS frame 16:9 fast ramme 90`
Jeg kommer til at sidde ca. 3,5 m fra lærred.
Højtaler mærke er ikke besluttet i nu.
Alt udstyr kommer til at stå i et skab over i den ene side. Så der skal trækkes en masse inden jeg lukker gulvet.
? 2. er ang. dåser til højtalerne, hvad vælger man? Er de dåser fra LK (fuga) eller er der andre?
? 3 skal man kun trække hdmi fra udstyr skab til projektorer?
Der kommer nok flere ? 
MVH.
Aouer
Til top
Guyver Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Februar-2010
Sted: Danmark
Point: 240
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2011 kl. 20:23
1: Jeg foretrækker personligt at have centeren placeret under lærredet. Sidder den over lærredet, så føler jeg at lyden er ude af sync. og jeg bemærker hele tiden at lyden er over billedet.

Er centeren placeret under billedet, så føler jeg at lyden matcher billedet og jeg kan koncentrere mig om filmen istedet. Er meget kræsen hvad angår placering. I min hjemmebio, der er centeren placeret under lærredet.

Alternativt, hvor jeg ikke taler af erfaring, er at placere centeren bag lærredet, men det kræver et perforeret lærrede. Byggede jeg selv en dedikeret hjemmebio, istedet for min stuebio, så ville jeg nok se på den løsning. Om ikke andet, grundet ren nysgerrighed.

2: Pas.

3: Ja, du kan nøjes med kun at trække HDMI til din projektor. Har du en surround forstærker med 1 x hdmi ud & 1/2/3/4/5 x hdmi ind, så kan du tilslutte alle dine video kilder til den og slippe for kabel helvede og styre det meste med forstærkerens remote i samarbejde med evt. en multi remote som f.eks. Logitech Harmony One.

Redigeret af Guyver - 10-Januar-2011 kl. 20:29
Til top
brfcjon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Oktober-2009
Sted: Denmark
Point: 217
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2011 kl. 10:47
Jeg har brugt højttalerterminaler fra Gato Audio med bananstik. Det fungerer fint. Man kan vælge udgange til både 1 og 2.

http://sidekick-audio.com/gatoshop_dk/connectors.html
Til top
aouer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2011 kl. 15:49
brfcjon
ser nice ud.  Passer de til en indmurings dåse.? 
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2011 kl. 16:51
det kan da blive et rigtig fedt rum...

Husk at tænke på noget akustikdæmpning, når nu du alligevel skal "starte forfra". Overvej om du skal bruge noget akustisk gips eller lignende produkter.

Husk, hvis du bruger den slags terminaler til dine højttalerkabler, at jo flere samlinger jo større risiko for dårlige forbindelser.

Når der nu skal trækkes kabler i gulvet, så gør det i nogle trækrør, som er rigeligt dimentioneret. Lav evt et ekstra rør, så er du sikker på at du ikke får problemer, når/hvis der i fremtiden skal opgraderes.

Skal hifi stå under lærred, eller hvor har du forestillet dig det?

Til top
aouer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2011 kl. 17:07
Nikodk.
Ang. beklædning regner jeg med det bliver troldtekt. Hifi skal stå i et skal ude i siden i et skab, det enste der er foran er center, der er trækket 2 flex rør til center og et rør i hver side til fronthj. Ved ikke helt om jeg skal lave  en extra væg så kan jeg få den til at gå helt op til hvalm. Hvad med lærred(100`) hvor højt skal det hænge fra gulv? Hvor skal jeg placere projektoren kommer til at side 3,5 fra.?
Til top
Guyver Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Februar-2010
Point: 240
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2011 kl. 17:23
Du kan benytte denne glimrende calculator fra projector central som et fingerpeg til afstand fra projektor, som jeg personligt ville hænge i loftet i korrekt højde midtfor:

http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm

Hvor højt lærrede det skal hænge er nok en smagssag. Jeg syntes tit at folk hænger deres skærme/lærreder alt for højt, så man nærmest sidder og kigger op istedet for frem i en behagelig tilbagelænet stilling.

Hehe opfandt lige en måde at fortælle hvor bunden på mit lærrede befinder sig. Læn dig tilbage i stolen så hovedet hviler i filmstilling og nakken slapper helt af og kig afslappet frem uden at tvinge dine øjne op i luften. Ræk dine arme udstrakt og vandret frem med håndfladerne mod gulvet. Ud for dine fingerspidser, der er kanten af bunden på mit lærrede og min center befinder sig lige under den LOL

edit: jeg sidder i en "chef" kontorstol med nakkestøtte og armlæn, helt sænket ned og med fodskammel .. aah en kontorstol til de dovne.

Mht. størrelse på lærrede. Da jeg startede ud med en crt projektor, der benyttede jeg et 92" (wide) lærrede. men op til 120" i dag med de lys stærke og høj opløste projektorer, er vel ikke helt ved siden af :)

Der er gode projektor reviews her:

http://www.avforums.com/reviews/index.php?parent=115&search_special=1

http://www.projectorreviews.com/reviews.php

Redigeret af Guyver - 14-Januar-2011 kl. 17:30
Til top
brfcjon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Oktober-2009
Sted: Denmark
Point: 217
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2011 kl. 16:33
ja det mener jeg nok. Jeg var ikke hjemme da det blev lavet af en elektriker, men jeg mener bestemt den bare er sat i en dåse
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Point: 1366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2011 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af aouer aouer skrev:

Mit 1.? er hvor skal jeg sætte center højtaleren, over eller under lærred .?

For what it is worth.. Center højtaleren i biografer sidder i den øverste 3. del af lærredet.. Men jeg hælder nu også til at placere den under lærredet, nu hvor det ikke er muligt at placere den bag.
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Henrik_s Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Ringsted
Point: 608
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2011 kl. 00:17
troldtekt er det både til væg og loft?

Redigeret af Henrik_s - 16-Januar-2011 kl. 00:18
Hovedtelefoner er sagen for tiden.........
Til top
aouer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2011 kl. 14:17
troldtekt til loft/skrå vægge og gips til skunkene.Er troldtekt ikke godt da til lyd?
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2011 kl. 18:21
Hvis du gerne vil have udtag til højttalerkabler i LK Fuga design og er lidt til gør-det-selv så kig på den her tråd på hifi4all.dk http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=84190&KW=db89
Jeg fik selv ideen at TS der kunne bruge et LK Fuga blænddæksel, bore et par par huller i det og så montere nogle banan chassis bøsninger.

Angående rør til kabler, så husk at sørge for at de er rigeligt store, mange ht-kabler er jo ret brede og det samme er HDMI-stik. Jeg har set et mindre serverrum at man havde støbt 110mm orange kloakrør ned til at føre kabler i nede fra teknikrum osv.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu