recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SSD - dumt at købe en sata3?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSSD - dumt at købe en sata3?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Emne: SSD - dumt at købe en sata3?
    Sendt: 25-August-2011 kl. 22:03
Jeg er efterhånden blevet træt af at mine pc'ere er forholdsvist sløve når jeg skal åbne programmer.. Tit kræver mit behov at jeg åbner programmer som tager ½-1 minut at loade og initialisere..

Nå, men sagen er den at jeg kun har SATA 2 og at min maskinpark som jeg vil opgradere består af en ældre Lenovo T61 laptop og en core i3 maskine fra sidste sommer. Jeg bruger pt. WD caviar black 2,5" (7200 rpm), hvilket hjalp lidt ift. den anden HDD som sad deri, men jeg ligger ikke på mere end 70-90 mb/s read..

Jeg er specielt interresseret i en Corsair Force 3.. den kan anskaffes til en fin pris og burde mætte sata 2 forbindelsen i de fleste scenarier - både read og write.. Men er det dumt at gå efter en med sata 3 ift. sata 2? Mon jeg har en flaskehals andersteds i mine systemer? - er det meget kritisk om CPU'en er tilsvarende kraftig? Jeg går ud fra at SATA 2 er så godt implementeret at SATA 2 er SATA 2 og at der ikke er den store forskel mellem bundkorts chipset.. 

Det er især programmer som Matlab, Solid Works, Mathcad, Inkscape og Ansys Workbench som jeg keder mig lidt over når de skal bruges. 
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9403
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2011 kl. 23:24
SSD kan kun anbefales.
1/2 til 1 min, damm der kan jeg jo boote min maskine, checke recorder ud og lukke den pænt ned i igen.
Har din gamle T61 sata3 interface ?
edit: En hurtig google søgning siger sata 1.5, så mon ikke en sata3 disk er spild af penge.

Redigeret af lahan - 25-August-2011 kl. 23:28
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2011 kl. 23:42
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Jeg er efterhånden blevet træt af at mine pc'ere er forholdsvist sløve når jeg skal åbne programmer.. Tit kræver mit behov at jeg åbner programmer som tager ½-1 minut at loade og initialisere..

Nå, men sagen er den at jeg kun har SATA 2 og at min maskinpark som jeg vil opgradere består af en ældre Lenovo T61 laptop og en core i3 maskine fra sidste sommer. Jeg bruger pt. WD caviar black 2,5" (7200 rpm), hvilket hjalp lidt ift. den anden HDD som sad deri, men jeg ligger ikke på mere end 70-90 mb/s read..

Er du sikker på at flaskehalsen er diskhastighed? Det kunne også være CPUen (nærmer du dig max belastning når du åbner programmer?).

90 MB/sec kan godt være tæt på begrænsningen i dit motherboard, og så hjælper en hurtigere disk ikke. En SSD vil dog altid have meget lavere access tid, og det hjælper ved opstart af programmer (sikkert meget mere end SATA2 vs SATA3).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2011 kl. 01:17
En T61 kan sagtens klare en SSD.. også med fin hastighed sammenlignet med nyere hw.. her testes intel g2 i t61 mod en nyere med Intel 510.. IMO er forskellen mere op til forskellen i SSD.. G2 er jo noget langsommere..

Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Point: 1639
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2011 kl. 18:47
Hejsa folkens.

Nu snakker er meget om SSD for tiden, så vil jeg godt vide hvad som kan anbefales af ssd diske, for er lidt på herrens mark her, synes man læser at den ene skal man ikke købe pga det og det og den anden er ikke så godt som den osv osv.

Jeg skal have en SSD i mit system, så nu vil jeg godt vide hvad jeg skal gå efter og hvad størrelse i GB.

Jeg vil faktisk godt have en sata3 ssd hvis det findes. Jeg aner heller ikke lige hvad ulemper der er ved en SSD og hvad man skal huske når man installerer sådan en på win 7 ultimate.

Håber i kan hjælpe mig her, takker på forhånd
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2011 kl. 19:58
Jeg har købt 2 stk. Corsair Force 3. 

De havde nogle problemer med firmwaren, hvilket har givet dem et blakket ry, men de er nu ganske fine nu hvor de har fået en stabil, velfungerende firmware. 

Uheldigvis, for firmaet, går salget lidt sløvt, så man kan være heldig at finde en promotion som giver nogle rebate.. jeg købte 120 gb til godt 1000 kroner på amazon, hvor der er en mail - in rebate på 150 kroner.. Det er blandt det billigste og tilmed hurtigste man kan finde lige pt.
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2011 kl. 20:01
okay har kigget på den her nemlig  http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5185453
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2011 kl. 20:10
hvorfor?
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9403
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2011 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Jeg har købt 2 stk. Corsair Force 3. 

De havde nogle problemer med firmwaren, hvilket har givet dem et blakket ry, men de er nu ganske fine nu hvor de har fået en stabil, velfungerende firmware. 

Uheldigvis, for firmaet, går salget lidt sløvt, så man kan være heldig at finde en promotion som giver nogle rebate.. jeg købte 120 gb til godt 1000 kroner på amazon, hvor der er en mail - in rebate på 150 kroner.. Det er blandt det billigste og tilmed hurtigste man kan finde lige pt.
Gav det en forbedring med SSD diske ? Er nysgerrig
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2011 kl. 20:21
Oh yes!
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2011 kl. 20:25
Anima, det var bare siden du skrev at Corsair gav problemer :) ikke andet.

Har ikke så faens meget forstand på de SSD diske
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2011 kl. 21:22
Jeg skrev netop GAV og ikke GIVER.. det er fikset nu..

Kingston har jeg ikke undersøgt, da de virker mest gearet mod at tiltrække kunder som skal migrere fra HDD til SSD og ikke har det fornødne udstyr i forvejen.

Vertex og Aligity serien fra OCZ har problemer med firmware. Intels 320-serie har problemer med firmware. 

Intels 510-serie, Corsair Force (inkl. det tweakede GT) samt en hulans masse andre fabrikanter/modeller har ikke de store problemer. Specielt intel og Corsair vakte min interesse. Intel's var bare for dyr ift. performance og Corsair har et godt ry samt var billigere og hurtigere.. 
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu