recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - iPad2, pc, nas og Sonos ZP90.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketiPad2, pc, nas og Sonos ZP90.

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
malke Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Juni-2007
Sted: Solrød Str., DK
Status: Offline
Point: 203
Direkte link til dette indlæg Emne: iPad2, pc, nas og Sonos ZP90.
    Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 13:50
Hej alle,

Jeg får mig en iPad 2 med 32 GB og WiFi, inde for nærmeste fremtid Smile

Jeg har planer om at få noget trådløst musik i hjemmet. Dertil har jeg tænkt mig at få anskaffet en Sonos ZP90, som skal skulle lyden ud til min surround-receiver via et optisk-kabel (planen er på længere sigt at købe en anstændig DAC).

Jeg kunne godt tænke mig en NAS, som skal fungere som opbevaring for min musiksamling i FLAC format. Hvilket server skal jeg kigge efter? - mit ønske er at jeg skal kunne rippe min CD'er fra min PC og lagre dem på NAS'en, og jeg skal kunne tilgå filerne på NAS'en fra min iPad og streame dem til anlægget via Sonos.

Jeg har også overvejet en købe en Apple Airport Express, men jeg må indrømme at Sonos' system virker mere lækkert end iTunes? Embarrassed

Mvh
Malik
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 16:36
Enhver NAS vil virke, da Sonos selv indexerer musikken. Så der behøver ikke køre noget på din NAS.

Jeg har det samme: NAS + Sonos ZP90 + iPad, og har sat ZP90 til min receiver med det analoge kabel, da det lyder bedre på min receiver. Der er jo også en DAC i ZP90.

Venlig hilsen
KB
Til top
malke Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Enhver NAS vil virke, da Sonos selv indexerer musikken. Så der behøver ikke køre noget på din NAS.

Jeg har det samme: NAS + Sonos ZP90 + iPad, og har sat ZP90 til min receiver med det analoge kabel, da det lyder bedre på min receiver. Der er jo også en DAC i ZP90.

Men DAC'en i ZP90'eren skulle ikke være toppen af poppen?.. dog er DAC'en i min receiver (Marantz SR5400 OSE) heller ikke noget at råbe hurra for Ouch
- har dog også overvejet en Apple Airport Express, da den er noget billigere og jeg pt ikke har flere zoner at spille musik i (det virker til at Sonos har flere muligheder hvis man har flere zoner, da man kan afspille forskelligt musik i de forskellige zoner).
"Problemet" med Airport Express er at man skal afspille musikken via iTunes, og derved ikke kan afspille FLAC - dog kan man bruge ALAC, som Sonos også kan afspille, hvis man pludselig skulle gå fra Airport Express til Sonos.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af malke malke skrev:

Men DAC'en i ZP90'eren skulle ikke være toppen af poppen?.. dog er DAC'en i min receiver (Marantz SR5400 OSE) heller ikke noget at råbe hurra for Ouch

Efter nogle prøvelytninger synes jeg DAC'en i ZP90 er bedre end den i min receiver, og en løs DAC står langt nede på ønskelisten. Så jeg klarer mig med hvordan det lyder nu.

Hvis du vil have noget billigere end Sones, er der Logitech Squeezebox.

Venlig hilsen
KB
Til top
malke Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 18:19
Hvilket NAS anvender du? :)
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 18:49
QNAP 219P+
Men det er overkill, har jeg fundet ud af. Den skulle også bruges til Timemachine backup af min Mac.

Men den kan køre DLNA server og alt muligt andet, som jeg ikke bruger endnu.
Venlig hilsen
KB
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 20:05
En anbefaling til en evt. NAS kunne være hvilken som helst fra Synology, de har nogen apps til ipad/iphone som faktisk er ret fine, benytter mig selv af en synology ds211j samt synology audio app'en til streaming fra nas'en ud til min ipad, som så kan sendes videre til en airport express hvis jeg ønsker det. (som jeg også har) samtidig har jeg også en sonos zp90'er, men må indrømme at den ikke bliver brugt så meget. fordelen ved airport express, er at man kan på en computer benytte sig af airfoil, og så er man på den måde ikke længere bundet kun til itunes for at få lyden ud gennem sin airport express.

LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
malke Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

En anbefaling til en evt. NAS kunne være hvilken som helst fra Synology, de har nogen apps til ipad/iphone som faktisk er ret fine, benytter mig selv af en synology ds211j samt synology audio app'en til streaming fra nas'en ud til min ipad, som så kan sendes videre til en airport express hvis jeg ønsker det. (som jeg også har) samtidig har jeg også en sonos zp90'er, men må indrømme at den ikke bliver brugt så meget. fordelen ved airport express, er at man kan på en computer benytte sig af airfoil, og så er man på den måde ikke længere bundet kun til itunes for at få lyden ud gennem sin airport express.

Er det ikke muligt at streame direkte fra NAS til AE? - eller er det kun muligt at streame direkte fra NAS til AppleTV? Således at ipad'en kun fungerer som en remote?
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 23:29
AE'en er en form for trådløs Aux stik til ipad/iphone i høj kvalitet via trådløs netværk, som så bare er pakket med en masse ekstra funktioner.
Den kan ikke spille selv, men man kan selvfølgelig benytte en PC til den os, og så streame via ens computer til den.

Jeg kommer til at opgradere sådan at min næste receiver får airplay, hvilket vil sige jeg kan streame til begge mine anlæg via computeren, og så benytter jeg bare MonkeyMote til winamp via min iphone som fjernbetjening, fungere fint! (linket der imellem er som tidligere nævnt airfoil, man skal godt nok betale for det, men det klart pengene værd! - og det siges altså af en person der ikke er meget for at bruge penge hvis han kan undgå at lade være! Wink)
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
malke Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 07:53
Okay, jeg er dog begyndt at overveje anskaffelsen af AppleTV i stedet for Sonos og AE.

Jeg tror at jeg må starte uden NAS, og køre der hele fra iPad'en til at starte med - det der SU skal man sgu ikke gøre for pengenes skyld Tongue
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12452
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 08:51
Når du så engang køber en ekstern DAC, skal du huske at bruge den rigtige analoge indgang på din Marantz receiver, og bruge den rigtige (7.1) knap til at aktivere den. Ellers ryger signalet forbi receiverens egne digitale kredsløb, og så går fordelen ved den eksterne DAC jo fløjten.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB9000 | Zidoo Z30 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | WiiM Pro & Roon
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 11:48
Du har helt ret malke, har selv været der med SU'en.. det fanme ik møj den gir! LOL
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu