recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ohm problem?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ohm problem?

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
jahafa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Februar-2011
Sted: Farum, DK
Status: Offline
Point: 254
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jahafa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ohm problem?
    Sendt: 03-Februar-2014 kl. 16:07
Hej.

mine Dali Mentor 2 er 6 ohm.
Manual til min KI Pearl Lite forstærker, siger ved brug af A+B: 8 - 16 ohm.

jeg kører bi-wiret med bas/mellemtone til A, og diskanterne til B.

er det et problem, overbelastet jeg noget?

JH
Marantz KI Pearl Lite
Marantz SR5005
B&W 805D
Bluesound Node
Sonos Connect
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 16:55

Oprindeligt skrevet af jahafa jahafa skrev:

Hvad så med Crossover, med dem tilsluttet sådan.?
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
jahafa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Februar-2011
Sted: Farum, DK
Point: 254
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jahafa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 17:10
Reciever og forstærker er koblet sammen via pre-out og direct amp connection. Fronter er tilsluttet forstærker, øvrige højttalere er tilsluttet reciever.

Mener du at bi-wiring af fronter på forstærker, skulle give problemer for reciever i surround?

JH
Marantz KI Pearl Lite
Marantz SR5005
B&W 805D
Bluesound Node
Sonos Connect
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19651
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 17:46
Du kan roligt spille videre.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-September-2013
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 17:53
Oprindeligt skrevet af jahafa jahafa skrev:

Hej.

mine Dali Mentor 2 er 6 ohm.
Manual til min KI Pearl Lite forstærker, siger ved brug af A+B: 8 - 16 ohm.

er det et problem, overbelastet jeg noget?

JH

Nej det er intet problem da de belaster i hver deres frekvensområde og vil belaste forstærkeren helt som hvis du kører single-wiring.

Iøvrigt er A & B tilsluttet samme forstærker"gren", så det er samme forstærker der spiller på A & B

Mht "cross-over" spørgsmålet, så bare spring det over for det klarer delefilteret i højttalerne fuldstændig som hvis du kørte med et enkelt kabel (Single wiring)

Redigeret af Bastianboxer - 03-Februar-2014 kl. 17:55
Til top
wernermeyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2013
Sted: Aarhus
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wernermeyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 18:01
Der burde ikke være nogen problemer. Desuden har du ikke bi-wiret, men bi-ampet :)
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af wernermeyer wernermeyer skrev:

Der burde ikke være nogen problemer. Desuden har du ikke bi-wiret, men bi-ampet :)

Det er nu biwiring.

Biamping kræver 2 stereoforstærkere hvor bas/mellemtone er sat til den ene forstærker og diskanten til den anden Wink

Redigeret af Bastianboxer - 03-Februar-2014 kl. 18:04
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wernermeyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Det er nu biwiring.

Biamping kræver 2 stereoforstærkere

Nej det gør det ikke. Det kræver 2 forstærker udgange. Som i A+B. Bi-wiring er koblet til samme forstærker gren. Så han ville kun bruge A udgangen. Ergo har han bi-ampet.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 18:07

Det er nu biwiring.

Biamping kræver 2 stereoforstærkere

Nej det gør det ikke. Det kræver 2 forstærker udgange. Som i A+B. Bi-wiring er koblet til samme forstærker gren. Så han ville kun bruge A udgangen. Ergo har han bi-ampet.

BI AMP betyder 2 forstærkere og TRI AMP betyder 3 forstærkere osv

Når signalet kommer fra samme forstærker men med forskellige kabler, så er det BIWIRING, med mindre der virkelig er indbygget 2 stereoforstærkere i samme kasse

A & B ER samme forstærkergren i den nævnte forstærker 

Men det gider jeg egentlig ikke diskutere

Ellers så læs lidt på det Wink

Redigeret af Bastianboxer - 03-Februar-2014 kl. 18:10
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 18:36
Kommer det ikke an på den enkelte forstærker med hvordan dens A/B funktion er opbygget.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wernermeyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 18:45

BI AMP betyder 2 forstærkere og TRI AMP betyder 3 forstærkere osv

Når signalet kommer fra samme forstærker men med forskellige kabler, så er det BIWIRING, med mindre der virkelig er indbygget 2 stereoforstærkere i samme kasse

A & B ER samme forstærkergren i den nævnte forstærker 

Men det gider jeg egentlig ikke diskutere

Ellers så læs lidt på det Wink

Vi er enige i at 2 separate forstærkere er bi-amp. Udover det, forklares her hvad jeg også forstår som bi-wiring og bi-amping https://www.youtube.com/watch?v=3yKbycskvEs

Så jeg er uenig med dig. Jeg vil kalde det han gør for bi-amping.

Kan godt være du ikke vil diskutere, men det vil jeg egentlig gerne. Kan være en af profferne har noget at sige? Synes selv at bi-amping måske bliver brugt lidt flittigt, og det burde måske hedde noget andet i det tilfælde at samme forstærker bruges. Men bi-wiring er det ikke i mine øjne.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19651
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 18:45
Langt langt de fleste stereoforstærkere (som vi taler om i denne tråd) er ens opbygget hvad angår A og B udgange - de kobles i parallel.

Jeg kender ikke til andet.......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu