|
NAS VS Cloud |
Besvar ![]() |
Side 123 7> |
Forfatter | ||
kenneth85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-Juni-2013 Sted: Løsning Status: Offline Point: 974 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 17-August-2015 kl. 11:57 |
|
Hej alle sammen. Vi bevæger os i en tid hvor cloud løsninger bliver bedre og bedre.
Og jeg går med større og større overvejelse om man evt bare skulle sælge sin NAS og satse på Cloud istedet for. Der er fordele og ulemper ved det hele. Derfor denne afstemning og lad os have en hyggelig debat omkring hvad vi hver især bruger og hvorfor.
![]() Redigeret af kenneth85 - 17-August-2015 kl. 12:31 |
||
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
||
![]() |
||
kenneth85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-Juni-2013 Sted: Løsning Status: Offline Point: 974 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg kan selv lige være forgangsmand og starte ud:
Jeg har personligt en Synology 415+ med 10TB plads den koster årligt omkring 800 kr i strøm at have til at stå og køre. Bruger ikke standby da jeg ikke gider ventetiden når jeg skal tilgå den + kan ikke få det til at virke ordenligt For samme pris kan man fx få: Google Drive (10 $ pr mdr.) Office 365 (800kr årligt) Lidt dyrer løsning ville være iCloud hvilket er smart hvis man har meget Apple. Men med en pris på 140kr for 1 tb pr måned er det lige i overkanten. Jeg har NAS og bruger den til følgende: Lokal Cloud (DS Cloud) Billede server (DS Photo) Backup (DS File og delt på netværk) Media Server (DS Photo og delt på netværk) Jeg valgte denne løsning for et par år siden fordi: Jeg bestemmer selv 100% hvor meget plads jeg vil have. INGEN andre end mig og dem jeg giver lov har adgang eller snuser (tænker især på Google) Den samler mange smarte funktioner. Er nem og simpel når man først har sat sig lidt ind i det. Høj hastighed ved tilgang fra lokal netværk. Jeg overvejer at skifte til en Cloud løsning fordi: Min NAS bruger MEGET strøm Er begrænset af min 50/30 internet forbindelse Bedre og mere sikker backup online Cloud larmer ikke på mit kontor ![]() Nogle cloud løsninger tilbyder meget ekstra Office Home tilbyder fx alle office programmer. Google tilbyder Musik og billede database med super hurtig og nem adgang. Største dilemma omkring et skift er opbevaring og nem tilgang til kopier af alle mine film og musik? ![]() Redigeret af kenneth85 - 17-August-2015 kl. 12:11 |
||
|
||
![]() |
||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
|
Har valgt ikke at stemme, da der mangler server.
![]() Overvejede på et tidspunkt at gå cloud vejen. Men synes hurtig det blev en bekostelig affære. Har 17 TB, som bliver brugt til film og tv serie lager, musik lager, billed backup, backup af 5 pc'er, plex server og AirVideo Server og en del andre ting. Grunden til jeg har valgt server vejen fremfor NAS, er simpelthen, udvidelses mulighederne er større og prisen er langt mindre. Ved ikke lige præcis med strømforbruget, da jeg ikke har målt siden jeg satte to ekstra diske i. Men den går altid i slumre efter 20 minutters inaktivitet, og starter igen på 2 sek ca. Kan tænde den og tilgå mine film, tv serier, musik hvorfra i verdenen det skal være. Larm har jeg intet af, da den står i vores walkincloset og passer sig selv. Men her er en online løsning med ubegrænset plads til 5 - 12,5$ om måneden som jeg læser det. |
||
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
||
![]() |
||
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
|
Har også valgt server vejen, af samme årsag som JordanDK (udvidelsesmuligheder, har pt. 31 tb disk, som snart bliver til 37 tb) og så føler jeg mig bedre tilpas med Windows som styresystem, er blandt andet glad for at jeg kan tilgå den uanset hvor i verdenen jeg er (med TeamViewer). Den kører også Recording Service, så man kan streame LiveTV fra den uanset hvor man er. Min er tændt 24/7. Har for nattesøvnens skyld ikke målt strømforbruget
![]() ![]() |
||
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Kan oplyse at Office 365 (med ubegrænset Onedrive plads!), ikke 800,- om året, men 660,- om året.
Jeg har haft NAS, men er skiftet 100% til Microsoft Cloud. Det er langt nemmere at håndtere, udvide, sætte op, bruge o.s.v. Og man slipper for at skulle slås med backup, købe nye diske, betale for ekstra strøm o.s.v. M.v.h. Redigeret af Henrik B. - 17-August-2015 kl. 19:04 |
||
![]() |
||
therazz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 07-Januar-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 529 |
|
Kan man smide hele sin film samling i skyen og tilgå denne med sit mediacenter ?
|
||
MORE BASS
|
||
![]() |
||
|
Super at høre fra nogle forskellige. Havde selv overvejet en server løsning, men alle de apps jeg har til synology ville jeg i så fald miste. Og de er syntes jeg ikke mindre end geniale. Men har da en stationær pc som jeg jo måske med fordel kunne omdanne til en server og smide diskene i og så lade den stå i stand-by indtil nogle havde brug for at se en film. Og så bruge Office 365 til billeder og dokumenter. Måske.
Men må sige er er nogle vinde mængder TB i har jer :-) I bund og grund er jeg meget glad for min nas overvejer også at smide den på loftet for at slippe for lyden af den. Men er bare bange for fugt, varme og kulde svingningerne som jo er på et loft. Omvendt så er der jo raid så er sikret. Og mine vigtigeste filer har jeg daglig backup af over til en kollega. (Han har en backup på min nas) |
||
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Det skulle der ikke være noget i vejen for...
M.v.h. |
||
![]() |
||
therazz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 07-Januar-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 529 |
|
Så kunne det godt være interessant at kigge efter sådan en løsning.
Tænker blot over når de kører en md5 checksum på dine filer og parrer disse op mod en liste med kendte checksumme fra 'backups' af dine selvfølgeligt originale Blu-ray film - så kunne det godt være at film lageret røg og man blev en advokat henvendelse rigere ![]() |
||
MORE BASS
|
||
![]() |
||
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
|
Ja man bliver lidt sløset, når der er plads nok i serveren. Så sker der jo også det at harddiskkapaciteten udvikler sig, så nu er jeg ved at udskifte min sidste 2 Tb til en 8 tb, det næste bliver at udskifte 3 tb med xx tb osv.
Brug en "sildekasse" af polystren. Bor nogle huller foran og bagi, så luften kan cirkulere, så skulle det fungere, i hvert fald et par år, men du må regne med at diskene vil stå af, på grund af fugt og varme
|
||
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
||
![]() |
||
|
Det tror jeg ikke du behøver være bange for. Det ville kræve at dine rip har præcis samme størrelse, kvalitet og lydspor. :)
|
||
|
||
![]() |
||
|
Hvad RAID type køre du med? og er det Windows eller Linux du køre?
|
||
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |