recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Må en forhandler...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Må en forhandler...

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Må en forhandler...
    Sendt: 05-November-2015 kl. 09:54
...i forbindelse med returnering af en vare forlange betaling for et angiveligt tidsforbrug? Særligt, når denne fordring først opstår ifm. returneringen og ikke tidligere har været på tale?

Jeg har købt en vare (helt konkret en dyr kontorstol) hos en forhandler. Denne har efterfølgende vist sig at have mangler. Derfor bad jeg forhandleren om afhjælpning eller refundering af købsprisen. Da manglen ikke kan afhjælpes uden store omkostninger er vi nu efter længere tovtrækkeri (forhandleren mente jeg skulle vælge noget andet og ikke få pengene retur) blevet enige om, at jeg får pengene refunderet.

Fordi det er en skidt situation for begge parter og fordi der alligevel gik halvanden uge indtil jeg endeligt måtte erkende, at jeg ikke kunne bruge stolen ordentligt (den er for høj og kan ikke sænkes yderligere) har jeg erklæret mig villig til at afstå fra en lille del af købsprisen.

Nu mener forhandleren, at han vil trække kr 850 for tidsforbrug fra. Efter jeg har kontaktet ham og sagt, at jeg er villig til maksimalt at afstå fra kr. 500 for brugen af stolen, så mente han, at han slet ikke har indregnet denne brug i sin fordring.

Kan han virkelig gøre dette? Jeg synes ikke, at det virker sådan helt legalt lige pludselig at komme med yderligere fordringer.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2015 kl. 10:01
Jeg tør ikke "ligge hoved på blokken", men altså i min verden skal du ikke afstå for noget beløb overhovedet.
Ud fra det du skriver har stolen mangler og du har ret til refundering (havde engang en lignende sag med Harman Kardon) eller ombytning af KOMPLET vare.
Er der imidlertid gået et anseeligt tidsrum, mener jeg bestemt du har krav på fuld refundering eller tilbud om nedslag i pris.
At han skal bruge tid på undersøgelser af mangler og fejl, påfalder ihvertfald ham 100% som sælger. Han kan jo bare være opdateret på sine varer og har da pligt til det, såfremt han ønsker at fremstå som ærlig og troværdig sælger.

Google forbrugerrådet, her fandt jeg svar på præcis din problemstilling, men husker ikke lige hvor osv:).

Igen, udfra hvad du skriver, skal du ikke have økonomisk svie på det. Tværtimod kan du argumentere for det modsatte, men så er vi længere væk fra en udredning;)

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2015 kl. 10:16
Hvordan har du købt stolen?

Hvis du har købt den over nettet er det et såkaldt fjernkøb og du har 14 dage fra modtagelsestidspunktet til at afprøve om stolen er den rigtige for dig, bl.a. om du kan finde dig til rette med højden. Hvis du senest 14 dage efter modtagelsen gør sælger opmærksom på at du ønsker at benytte returretten, så skal du have det fulde beløb retur inklusive det forhandleren brugte på fragt - du skal dog selv betale for fragten tilbage til forhandleren. Det er dog væsentligt at du kun har afprøvet stolen i det omfang der er nødvendigt for at finde ud af om du vil beholde den eller ej - hvis du har taget en videoaften med popcorn og bar røv i sædet så holder den ikke.. Smile

Hvis du på den anden side har købt stolen i en forretning, så har du haft masser af mulighed for at afprøve stolen i forretningen inden du kørte dankortet igennem - så fanger bordet.
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2015 kl. 10:26
Jeg har kortvarigt (ca. 5 minutter) haft mulighed for at afprøve stolen på deres lager. Det var heller ikke meningen, at jeg skulle have *denne* stol, men jeg blev tilbudt den bagefter, fordi de lige havde den.

Selve stolen afviger på flere punkter fra den normale version af stolen, bl.a. i stof og betræk. Dette blev jeg gjort opmærksom på. De andre punkter, særligt at den er højere end den normale model, blev jeg *ikke* gjort opmærksom på. Det er heller ikke noget man kan læse sig til nogle steder (f.eks. hos producenten).

Stolen skal heller ikke returneres fordi jeg ikke ønsker at have stolen, men fordi den pga. de afvigende specifikationer har en mangel. Forhandleren måtte hjertens gerne afhjælpe manglen, men det vil han ikke. Det ville også blive for dyrt.

Anyway, alt dette handler denne tråd ikke om, men om forhandleren lige pludselig må "opfinde" en fordring for tidsforbrug uden før at have gjort opmærksom på dette.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2015 kl. 10:29
Jeg holder stadig på at det er en mangelfuld vare du har købt. Du er gjort opmærksom på betræk bla og her har du ikke mulighed for at gøre indsigelser.

Kig her og se om du kloges:).

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Ehandel/Internetauktioner/mangler?tc=2388E2BFFC1D412EAA682C81D3CFF39A
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2015 kl. 10:36
Nej den går ikke! Sælger er for "Karl Smart". Intentionen i den nye fjernsalgslov går på at folk der køber og tager tingene i brug, f.eks. at tøjet lugter af personen når det returneres. Det giver sælger ret til at fratrække et beløb, da varen ikke kan gensælges som ny vare.

Og den problematik er dit køb slet ikke i nærheden af. Du skal have den fulde købspris plus forsendelse retur uden diskussion.
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2015 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Jeg holder stadig på at det er en mangelfuld vare du har købt. Du er gjort opmærksom på betræk bla og her har du ikke mulighed for at gøre indsigelser.
Kig her og se om du kloges:).
http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Ehandel/Internetauktioner/mangler?tc=2388E2BFFC1D412EAA682C81D3CFF39A

Jeg er *kun* blevet gjort opmærksom på, at betrækket ikke svarer til det man normalt kan få leveret stolen med.

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej den går ikke! Sælger er for "Karl Smart". Intentionen i den nye fjernsalgslov går på at folk der køber og tager tingene i brug, f.eks. at tøjet lugter af personen når det returneres. Det giver sælger ret til at fratrække et beløb, da varen ikke kan gensælges som ny vare.

Og den problematik er dit køb slet ikke i nærheden af. Du skal have den fulde købspris plus forsendelse retur uden diskussion.

Fjernsalgsloven kommer så ikke i spil her, fordi det er en lokal forhandler. Han afleverede også selv stolen på adressen og fik kontant betaling.

Det skal lige bemærkes, at vi ikke snakker forhandler i traditionel forstand. De står normalt mere for importen og distributionen.

Og jeg ved godt, at jeg efter købeloven har ret til at få den fulde købspris igen, men jeg er som sagt, imødekommende som jeg er, villig til at afstå fra lidt af købsprisen. Dog ikke tæt på tusind kroner. Og slet ikke pga. en fordring, der på intet tidligere tidspunkt har været på tale.

Redigeret af azrael - 05-November-2015 kl. 11:10
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2015 kl. 11:14
Ja så er sagen straks en helt anden. Men hvis du har fået en anden stol end den du bestilte, og ikke har taget stolen i brug, vil jeg mene at han skal tage den retur og refundere alle pengene.
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2015 kl. 12:37
Igen, spørgsmålet er ikke længere så meget, om stolen kan/skal/bør tages retur, men om forhandleren lige pludselig kan "opfinde" en fordring, der på intet tidligere tidspunkt har været på tale.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2015 kl. 13:01
Nej det kan han da ikke
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2015 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej det kan han da ikke

Se, det er jo også min mening, men jeg ville lige checke med nogle af de "legal eagles", der frekventerer dette forum. Smile
Til top
Among Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2015 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvordan har du købt stolen?

Hvis du har købt den over nettet er det et såkaldt fjernkøb og du har 14 dage fra modtagelsestidspunktet til at afprøve om stolen er den rigtige for dig, bl.a. om du kan finde dig til rette med højden. Hvis du senest 14 dage efter modtagelsen gør sælger opmærksom på at du ønsker at benytte returretten, så skal du have det fulde beløb retur inklusive det forhandleren brugte på fragt - du skal dog selv betale for fragten tilbage til forhandleren. Det er dog væsentligt at du kun har afprøvet stolen i det omfang der er nødvendigt for at finde ud af om du vil beholde den eller ej - hvis du har taget en videoaften med popcorn og bar røv i sædet så holder den ikke.. Smile

Hvis du på den anden side har købt stolen i en forretning, så har du haft masser af mulighed for at afprøve stolen i forretningen inden du kørte dankortet igennem - så fanger bordet.

Du refererer til fortrydelsesretten, som ikke må forveksles med reklamationsretten. Reklamationsretten er den samme, hvad end du har købt via nettet eller fysisk.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu