recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bud på effektforstærker til surround?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bud på effektforstærker til surround?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bud på effektforstærker til surround?
    Sendt: 04-Marts-2016 kl. 10:01
Hej

Jeg kunne på et tidspunkt godt tænke mig at få en effektforstærker koblet på min yamaha 2040 i biffen og holder pt øje med gode tilbud på dba. Jeg overvejer enten en 3 kanalers til fronter, 5 kanaler til front + surround eller 7 kanalers til 5.2 atmos (optimalt)

Har også overvejet om jeg bare skulle finde en god brugt stereo effekt til L + R. Hvad skal jeg kigge efter her? Helst ikke NAD

Jeg vil gerne holde prisen under 5000kr og kigger derfor på brugt. Her er de modeller jeg har kigget på og en kommentar:

1. Harman Kardon Signature 1.3 (3 kanal) 2.1 (5 kanal)- Er lidt bekymret for at alderen på disse vil skabe problemer fremadrettet men prisen er perfekt

2. Emotiva XPA-3 og XPA-5 - har læst at enkelte har haft problemer med brum men ellers perfekt og passer til budget

3. JBL AVA-7 (7 kanaler) - perfekt men over budget

4. Nuforce MCA-18 og MCA-20 - MCA 20 er over budget og har ikke set MCA-18 til salg. Primære bekymring her er at det er en klasse D effekt

Her i ellers bud på en god brugt effekt der passer overstående kriterier? 
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2016 kl. 10:32
Klasse D skal du da ikke bekymre dig om
Det sparker numse her hos mig hvert fald

Tænker din bekymring går på om det skulle gøre dine Klipch mere hidsige i diskanten og du ikke ønsker korrigering i de høje toner. Hmm tja der tror jeg du bliver nød til og få den på prøve. Da jeg havde Lyngdorf på prøve var den lidt lys. Omvendt er min Pioneer Klasse D mørk, i forhold til min tidligere Pioneer LX52 klasse A/B receiver. Men alt dette kan jo bare være indbildning ifølge HR. Stevn.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2016 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Tænker din bekymring går på om det skulle gøre dine Klipch mere hidsige i diskanten og du ikke ønsker korrigering i de høje toner. Hmm tja der tror jeg du bliver nød til og få den på prøve.

Lige præcis, de høje toner bekymre mig og tænker derfor at en a/b vil være det lidt mere sikre valg. Men pga manglende erfaring, så er det kun baseret på overbevisning og hvad jeg har læst og fået fortalt. Det er også derfor jeg har lavet dette indlæg. Hvilken effekt er det du har på?

Jeg ønsker silkeblød, detaljeret, dynamisk og anstrengt lyd, hvis man kan sige det på den måde :-) Min yamaha receiver trækker pt 7 højttalere og jeg "tror" at den arbejder hårdt når jeg ser film nogle DB fra reference
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Point: 1022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2016 kl. 11:08
NAD M25 kunne være et bud, fås dog ikke til 5K. Ellers er det jo bare at gå i krig med at søge.

Redigeret af SosFarum - 04-Marts-2016 kl. 11:09
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2016 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

NAD M25 kunne være et bud, fås dog ikke til 5K. Ellers er det jo bare at gå i krig med at søge.

OP skriver i den aller første post, at det helst ikke skal være NAD og helst ikke over 5000,-. Og så foreslår du en NAD, til mere end 5000,-??   

M.v.h.
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2016 kl. 14:22
Her du overvejet en pro-forstærker? F.eks en Yamaha p3500s eller en Crown XLS 2000, som begge kan erhverves fra ny for under 4000,-.

Ikke at det er noget jeg selv har brugt, men mange andre har.

Hvor meget skruer du egentlig op? Jeg har selv målt på min 2040 og kommer aldrig i nærheden af noget der kræver ekstra forstærkning. Kommer meget sjældent  over -15db på MV og det er ikke andet end nogle få watt.

Redigeret af Flash! - 04-Marts-2016 kl. 14:23
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2016 kl. 14:44
@Flash!

Jo, har tænkt på pro men nu har jeg lidt erfaring med min inuke som simpelthen kræver andre blæsere for at være lydløs. Det har afholdt mig lidt fra at kigge på dem. Foretrækker en med flere kanaler men kan jeg få en fin en til under 2000kr kunne jeg godt overveje det.

Nu ved jeg ikke om du har indstillet din yamaha til at spille 75db ved 0db som mig. Men jeg ser ofte film omkring -5 og indimellem højere.
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2016 kl. 15:00
Jeg tror ikke blæserne i de to modeller larmer. Folk skriver, efter hvad jeg har set, at de er tæt ved lydløse.

Jeg har ikke indstillet til noget bestemt niveau. Jeg har min tre fronthøjttalere på 0db trim og de andre indstillet efter det og jeg bruger pt ikke auto eq (kun manuel peq). Jeg har ikke et et SPL meter så jeg kan ikke sige dig hvor højt det er, men mine målinger af udgangsspændingen indikerer at der ikke er den fjerneste grund til at købe mere effekt til mit behov.

uden eq og med trim på 0db refererer 0db MV til 40V (200 w/8 0hm) udgangsspænding med 0dbfs prøvesignal. Så bliver -5db MV 63W, men i praksis afhænger det stærkt af hvad du har af plus/minus eq og hvor dine trim står. Er alle dine trim på f.eks -3db er det 63/2 og er de på +3db er det 63x2.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2016 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Tænker din bekymring går på om det skulle gøre dine Klipch mere hidsige i diskanten og du ikke ønsker korrigering i de høje toner. Hmm tja der tror jeg du bliver nød til og få den på prøve.

Lige præcis, de høje toner bekymre mig og tænker derfor at en a/b vil være det lidt mere sikre valg. Men pga manglende erfaring, så er det kun baseret på overbevisning og hvad jeg har læst og fået fortalt. Det er også derfor jeg har lavet dette indlæg. Hvilken effekt er det du har på?

Jeg ønsker silkeblød, detaljeret, dynamisk og anstrengt lyd, hvis man kan sige det på den måde :-) Min yamaha receiver trækker pt 7 højttalere og jeg "tror" at den arbejder hårdt når jeg ser film nogle DB fra reference

Jeg bruger klasse D til min Klipsch, og de lyder ikke lysere af den grund. Crown XLS-serie som jeg bruger, siger næsten ingen ting. Når de har kørt for fuld smadder, skal man stikke øret helt hen til dem for at kunne høre blæseren, som desuden er slukket det meste af tiden.
Til top
persen61 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-Februar-2016
Sted: Nørresundby
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér persen61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2016 kl. 18:33
Jeg har lige købt en Cambridge 651w til at køre front højtalere, min Yamaha Surround Reciever kører center og baghøjtalere.
Det har gjort at Yamaha'en har mere overskud, og lyden er blevet bedre ved afspilning af musik.
Købte den som demo i Hifiklubben til 4500 kr. Normal pris 6000 kr.
Den er på 2 x 100 watt.
:-)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2016 kl. 19:26
Berdel, har du for sjov prøvet din inuke på dine LCR? Kunne være interessant at høre hvad det gør for lyden. Der er mangel på effekt i hvert fald ikke et issue.

Jeg er selv ved at få sat en forstærker shootout op, da jeg en gang for alle gerne vil finde ud af om man kan høre forskel.
Til top
Timeguardian Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Timeguardian Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2016 kl. 19:29
Hvad med denne her :

http://www.dba.dk/effektforstaerker-aragon/id-1022597943/

Kunne ikke lige få hyperlink til at virke.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu