|
SSD i min Mac Mini |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Basknudsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1341 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 13-November-2018 kl. 14:14 |
Hej
Jeg har en Mac Mini med 8 GB ram og 1 TB harddisk. Jeg synes den er blevet lidt tung så vil gerne have en SSD i den. Jeg har ca. 180 GB tilbage på min nuværende harddisk, men giver det så bedre mening at smide en 2 TB SSD i den eller kan det ikke betale sig? Hvilken ville i anbefale? På forhånd tak.
Redigeret af Basknudsen - 13-November-2018 kl. 14:15 |
|
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kommer jo an på hvad du bruger den til! - ville umiddelbart sige at du næsten kan købe en ny maskine for prisen på en 2TB SSD!
Personligt ville jeg smide alt på en NAS frem for at have tingene liggende på en maskine (og har du husket at tage backup af data???) Så man vil kunne nøjes med enten en 512 eller 1TB SSD. 1TB ligger i en "OK" pris.
|
|
![]() |
|
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12336 |
Jeg ville købe en af de nye Mini’er, sammen med en nuttet lille ekstern harddisk med 4TB
![]() |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
PS - hvis du planlægger at gøre det selv, så vær opmærksom på at der kræves en del "snilde" for at få skiftet en Disk i en mac mini. Det er ikke bare noget man lige gør wupti uden man har gennemset ifixit's metoder en del gange igennem. Mængden af skruer der skal fjernes for at komme ind til den er ikke helt lille. Hvis det er en 2014 model du har, så kan du kigge her https://www.ifixit.com/Guide/Mac+mini+Late+2014+Hard+Drive+Replacement/32815
(MEN du har også muligheden for at købe en nvme SSD til den, så du ikke skal "skifte" noget.) - er maskinen ikke en 2014, så skal der udskiftes. Men du kan selv vælge her https://www.ifixit.com/Device/Mac_Mini_Unibody ud fra din model.
|
|
![]() |
|
hoejfed ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 08-Oktober-2017 Sted: hjemme Status: Offline Point: 66 |
du skriver ikke noget om din model/årgang. visse mini'er kan du sagtens lægge en ssd i, sågar tilføje en.= 2 ialt. og så lave et fusiondrev.
|
|
![]() |
|
Basknudsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1341 |
Det er en 2014.
Jeg har godt set diverse videoer på Youtube, og kan godt se der er lidt mere i det end da jeg smed en SSD og Ram i min MacBook Pro Mid 2012. Jeg tror dog godt det kan lykkes. Jeg er ikke helt med på nvme SSD. Jeg har en Synology og en Cloud-løsning til Backup. Jeg synes en af de mini'er med 2 TB plads og 16 GB er stinkende dyr.
|
|
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
|
|
![]() |
|
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10476 |
En SSD vejer ikke ret meget mindre end en harddisk, så forvent ikke nogen mærkbar forskel ![]() Flemming
|
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
|
nvme= non volatile memory express. Pcie baseret måde at bruge storage, så man undgår sata som ikke er tilnærmelsesvis nær så hurtig som pcie-porten. Det betyder at du i sekventiel læsning kan gå fra omkring 550MB/s for en sata baseret til op til omkring 2GB/s for en nvme baseret. (og det er megabyte og gigabyte)
MEN når det er en 2014, så køber du bare en stang nvme SSD (fx samsung 970 evo - på fx 500GB) og så kan du bygge en macos installation op på den med alle dine applikationer, og så sørge for at bruge din 1TB alm HDD til datalagring. Så skal du rent teknisk bare åbne den i bunden og sætte stangen i. jvf de videoer jeg har linket til.
|
|
![]() |
|
Ok, så jeg køber den, smider den i, hvordan fortæller eller flytter jeg MacOs fra den ene til den anden?
|
|
|
|
![]() |
|
Søg og du skal finde.
|
|
![]() |
|
Jeg har prøvet, men ved ikke helt hvad jeg skal søge på, det rigtige svar er ikke kommet frem i hvert fald. Jeg har ikke Fusion-drive nu, så har jeg port i min nuværende til at det kan lade sig gøre?
Redigeret af Basknudsen - 14-November-2018 kl. 15:30 |
|
|
|
![]() |
|
Hede ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 29-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 267 |
Jeg ville overveje en 2018 model og så ekstern hdd til. Jeg har selv en mini 2012 med 512GB ssd og en 5tb hdd i men idag ville jeg vælge ekstern hdd med Thunderbolt 3 forbindelse.
|
|
Mvh Hede
Stuen: Sony KD-65A1, Pioneer BDP-320, Apple TV 4K 32GB, Arcam FMJ A32, Audiovector M3 Signature Mk.II |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |