|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
centric ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 422 |
![]() Sendt: 26-Februar-2007 kl. 14:08 |
|
Jeg modtager snart mit nye HDtv og vil derfor gerne indstille dette så optimalt som muligt. Jeg har læst om mange forskellige kalibrerings DVD'er og lignende programmer, men også at det ikke er nemt.
Jeg er nybegynder mht. at kalibrere et TV via DVD'er/programmer, så jeg søger den nemmeste kalibrerings DVD/program til HDtv og ikke det bedste eller billigste. Hvad skal jeg bruge til at indstille det nemmest muligt? Jeg har læst at Tv’et skal indstilles for hver eneste indgang, hvordan indstiller man disse optimalt? DVD'en/programmet tilsluttes vel ikke til alle indgange en ad gangen og kilden må vel også have indflydelse på det viste billede? Edit: Tips og links til gratis programmer er meget velkomne. Også omkring tjek for pixelfejl. Redigeret af centric - 26-Februar-2007 kl. 14:10 |
||
![]() |
||
boelle ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 31-August-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 42 |
![]() |
|
En nem og gratis start finder du under download sektionen her på sitet: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=911&zoneid=3 det er ikke en komplet kaliberings dvd - men de indeholder nogle af de billeder som bruges til at indstille farvemætning og kontrast - så er du et langt stykke af vejen.
Redigeret af boelle - 26-Februar-2007 kl. 14:20 |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
|
En anden mulighed er, at hvis du har en DVD som er THX optimeret, som f.eks en Star Wars, så er der på dem en udemærket kalibrerings sektion, til både lyd og billede. |
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
Tarkin ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
![]() |
|
Hvis du kan læse og forstå tysk, er Peter Finzel kalibrerings dvd'en rigtig god. Den er meget mere simpel og lige til end fx Digital Video Essentials (DVE), som også anbefales af mange. Otto Jørgensen - ISF kalibreringsteknikeren der indtil for nylig arbejdede for Tape Connection, og som nu satser på eget firma, AV-precision - bruger Peter Finzel disc'en, når han kalibrerer tv. Peter Finzel disc'en koster omkring kr. 170,- inkl. forsendelse. Den kan bestilles direkte på websitet (fremsendes med regning vedlagt). Der medfølger booklet og blåfilter. Hvis man ønkser en engelsk oversættelse af indholdfortegnelsen kan den bl.a. downloades her. |
||
![]() |
||
centric ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 422 |
![]() |
|
Tak for tilbagemeldingerne. Desværre er mit tyske ikke eksisterende længere, men ellers en god beskrivelse.
Det ser ud til jeg må ud at finde en THX DVD film, men jeg stadig åben for flere anbefalinger af mindre besværlige kalibreringsmetoder. |
||
![]() |
||
Larxox ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1025 |
![]() |
|
Den nemmeste DVD at bruge må være Monster/ISF kalibrerings DVD'en. Jeg tror TC sælger dem for tiden. |
||
![]() |
||
Naim ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 30-December-2004 Status: Offline Point: 428 |
![]() |
|
Er det Otto som også skriver herinde for Tape Cnnection? |
||
|
||
![]() |
||
Ullum ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-Juli-2006 Status: Offline Point: 1004 |
![]() |
|
Jep - den legendariske Otto, TC aka sælger nr. 11 |
||
![]() |
||
renevk67 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 05-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 148 |
![]() |
|
Bare køb den DVDen Digital Video Essentials den er fantastisk nem at gå til, på engelsk og har gode forklaringer hele vejen igennem. Den koster 250 kr hos TC og Hifi-klubben. Men den er pengene værd i allerhøjeste grad. Mit Panas billede steg flere karakterer i kvalitet efter at jeg havde brugt den DVD til at kalibrere skærmen med. Det er såvidt vides også den mest anerkendte. Livet er altså også for kort til at skulle sætte sig ind i en tysk kalibreringsdvd, hvis tysk ikke lige er ens stærkeste sprog. |
||
Renevk67
Tysk impressionisme startede den franske surrealisme. And thats a fact! (I think) |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
... og 120 kr hos www.axelmusic.com
|
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Her jeg forstået det rigtigt hvis jeg mener at: * Digital Video Essentials er billig og omfattende, men også svær. Eller har jeg misforstået noget? Jeg savner stadig svar på hvordan jeg indstiller de forskellige indgange. Skal jeg indstille én indgang og blot kopiere indstillingerne, eller skal de indstilles hver for sig? |
||
![]() |
||
Tarkin ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
![]() |
|
Jeg har både DVE (PAL) og Peter Finzel disc'en, og synes at sidstnævnte er meget nemmere at gå til end DVE. Dog er DVE mere omfangsrig og omhandler fx også surround sound m.m. Derudover ligger der en masse reference videoklip på disc'en. Monster/ISF disc'en har jeg læst dårligt om, så den har jeg ikke tænkt mig at anskaffe, og kan derfor ikke specielt anbefale den. Jeg tror den er meget overfladisk. Mht. kalibrering af de forskellige indgange, vil der altid være forskel på videosignalerne, fra fx en DVD-afspiller med HDMI, en DVD med scart eller composite og en VHS maskine, for den sags skyld. Optimalt set burde alle apparater være optimeret til D65 standarden, så det man ser, er sådan som det var tiltænkt, men sådan er langt fra altid. Dit tv bør kalibreres ud fra hvert af dine tilsluttede apparater/signalkilder. Desværre er det så kun dine dvd-afspillere/optagere du kan kalibrere ud fra med en kalibrerings dvd (siger vist sig selv) - dine evt. andre tilsluttede signalgivere bør du så kalibrere videre på ud fra de bedste indstillinger du opnår ud fra din DVD. Farverne fra et analogt tvsignal kan fx være vidt forskellige fra dem fra en satellitreceiver. I sidte ende er det dig, der må afgøre, hvordan indstillinger på lige netop dit tv med det udstyr du nu har tilsluttet, skal være. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |