recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Navigation og CarFi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Den ideelle GPS navigation.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDen ideelle GPS navigation.

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
hmadsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 100
Direkte link til dette indlæg Emne: Den ideelle GPS navigation.
    Sendt: 09-April-2007 kl. 18:37

Hej

Jeg leder efter den perfekte GPS navigation men da det ikke ser ud til at den findes pt er jeg lidt delt mellem at bare købe en billig navi og så vente et par år til man kan få noget der kan det hele eller købe en dyrere løsning som jeg jo så nok vil holde fast i.

Har kigget lidt på forskellige løsninger og fundet fordele og ulemper ved dem. Er der nogen har har supplerende oplysninger så hører jeg gerne.

For mig ville det ideelle navi være :

En mobiltelefon med indbygget GPS antenne og indbygget TMC modtager som har mulighed for at køre TOMTOM eller lign. navigations software. Må også gerne have Wireless lan forbindelse og BT. Må meget gerne have gratis opdatering af kort og ellers have mulighed for at købe en opdatering og "kopiere" så man kan bruge den samme opdatering både i firmabil og privatbil med ens anlæg..

Jeg har kigget lidt på hvad mine muligheder er pt.

Nokia N95

Fordele.

Mobil og GPS i et, betyder at man altid har navi i nærheden og at man ikke glemmer at tage det med og dermed eliminerer risikoen for tyveri samt at man kun har en dims i lommen. Har både GPS, Bluetooth og Wi-Fi...

Ulemper.

Har ikke TMC (Måske via GPRS ? Men det er dyrt i takst, specielt i udlandet...Og den slags kan jo dårligt downloades hjemmefra )..

Kan ikke pt bruge den indbyggede antenne med tomtom og lign. Kun med Nokia's egen navi software. (Som vist koster penge hver gang man skal downloade kort ?)

Tomtom 910

Fordele

Har alle kort indbygget, har mulighed for TMC antenne og kan lave dør til dør navi gennem flere lande.

Ulemper

Den er "stor og klodset" og dermed er den ikke lige til at tage med.

Garmin nuvi

Fordele.

Har det hele, kan også få's med TMC antenne.

Ulemper

Uforholdsvis dyr

Skal ligge i lommen ved siden af mobil.

PDA løsning

Fordele.

Kan også bruges til andet end navigation

Har en dejlig stor skærm.

Ulemper

Kan ikke finde en PDA med både GPS og TMC antenne indbygget.

Slettes helt ved helt afladet batteri..

Stor og klodset i forhold til andre løsninger.

Andre series 60 mobil telefoner (N73 f.eks)

Fordele.

Mobil og navi i et...

Ulemper.

Skal have ekstern BT antenne og dermed skal man stadigvæk have 2 "dimser" i lommen .

BT æder batteriet hurtigt på mobilen.

Ingen TMC

mio c710

Fordele.

Har det hele indbygget.

Ulemper

Har læst at der er problemer med størrelsen på knapperne på skærmen.

Usikker på hvordan man opdaterer og hvor meget det evt. koster ?

Ved ikke hvad "styresystem" og "kortsystem" der køres ? Kan den evt. køre tomtom ??

 

Min umiddelbare tanke er at købe en c710 og så skille mig af med den om et par år når man så forhåbentligt kan få en mobil der kan alt det jeg gerne vil men hvis der er andre forslag er jeg da åben..

PS. Som det ser ud nu skal navi helst indeholde eller kunne opdateres til at kunne navigere i tjekkiet, slovakiet og ungarn for det ser ud til at være køreruten for sommerferien pt..

Henrik

Til top
LGR01 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 11-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 546
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2007 kl. 19:37

Findes også en HTC P3300 med GSM mobiltelefon og iGO Europe. Kender den ikke, men ser ud til at vare mobil og GPS.

Leif

Til top
hmadsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 100
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2007 kl. 21:35

Hej Leif

Ja du har ret..

Men jeg er desværre så hjerneskadet efter at have haft nokia i 13 år at jeg ikke kan forliges med tanken om at skulle have noget andet så skal det være en mobil løsning så må det blive nokia.

Men ellers tak for inputtet :-)

Henrik

Til top
LGR01 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 11-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 546
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2007 kl. 00:10

Jeg venter også selv på N95. Har endnu ikke haft en Nokia trods at jeg er finne.

Leif

Til top
hmadsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 100
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2007 kl. 10:37

@Leif

Ja den kommer snarest..

MEN ...

Der er jo nogle ulemper ved den.

Den kører med nokia's eget navi software og som det er lige nu kan tomtom ikke bruge den interne GPS antenne så vil du bruge den med f.eks tomtom så skal du have ekstern GPS antenne.

Derudover har den heller ikke TMC (Hvilket jeg ikke helt kan forstå for TMC benytter jo FM båndet og de har jo en FM radio indbygget så man skulle tro det ville være forholdsvis simpelt at lave TMC)....

Nå men det med TMC er jo nok noget de venter til efterfølgeren til N95 . Så har de også noget at sælge den på..

Eksperterne mener at om få år så har selv telefoner til under 1000 Kr. indbygget GPS så det bliver spændende hvad man kommer til at kunne få i fremtiden.

Henrik

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9332
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2007 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af hmadsen hmadsen skrev:

Hej Leif

Ja du har ret..

Men jeg er desværre så hjerneskadet efter at have haft nokia i 13 år at jeg ikke kan forliges med tanken om at skulle have noget andet så skal det være en mobil løsning så må det blive nokia.

Men ellers tak for inputtet :-)

Henrik

Ok kan godt se du kun er til Nokia, men ellers kunne du overveje dette.

En SonyEricsson M600i med TomTom og BT GPS antenne.

Eller

En SonyEricsson P990 med TomTom og BT GPS antenne + wifi.

Til top
hmadsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 100
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2007 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Ok kan godt se du kun er til Nokia, men ellers kunne du overveje dette.

En SonyEricsson M600i med TomTom og BT GPS antenne.

Eller

En SonyEricsson P990 med TomTom og BT GPS antenne + wifi.

Yeps.. Har også overvejet den med en løsning med løs GPS antenne men i så fald ville det nok blive f.eks en N73 og så en løs BT antenne.

Det lader ihvertfald til at mobil løsning med wifi, gps og tmc er en umulighed lige nu...Det tætteste er N95 som har alt undtagen TMC og det vil jeg gerne have da jeg havde det på mit VDOdayton MS5000 anlæg og det var rart. (Anlægget har jeg ikke mere fordi der var en eller anden talentløs tyveknægt der stjal skærm og fjernbetjening...Han troede nok han fik et komplet navi på den måde men han fik nok nærmere en lang næse..)

Er der forresten nogen der ved om man kan få en BT TMC sender og i så fremt fald om tomtom kan finde ud af at snakke med sådan en ?

Henrik

Til top
donØ Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2004
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2007 kl. 23:50

Jeg har en MIO C710. Den er lidt besværlig at lære at kende i starten, fordi den har utroligt mange (smarte) funtioner indbygget. Stort set alle funktionerne virker rigtigt godt, når man lige har lært at Navigere ;-) rundt i menuerne.

Det er altså en GPS, for den som vil have det hele til en billig pris, men som samtidigt har lidt teknisk snilde. En smart funktion er bl.a. GPS Status, hvor man kan se hvor mange satellitter den har fat i, hvor godt de er modtaget, præcisionen i GPS, koordinater i GPS, hastigheden i fugleflugt, samt højden på det sted man er. Jeg brugte blandt andet min i flyveren på vej til Frankrig og det var lidt liret at sidde og følge hastigheden og positionen samt højden på flyveren.

Batteri tiden er ret god.

TMC virker fint (efter en firmware opdatering fra www.mio-tech.be). Også uden antenne tilsluttet.

Bluetooth virker fint med mobilen (har prøvet 2 indtil videre).

Følsomheden er extrem god, og kan anden bruges både i flyvere og franske biler med tonede ruder, også selvom GPS'en ligger i gulvhøjde.

Der følger superlækkert tilbehør med og endda lidt for meget: 12v oplader, 220v oplader, usb kabel/oplader, superlækker sugekop holder, cykelholder, TMC antenne (fungerer også uden denne).

Eneste lille minus jeg kan komme på er at der ikke er tunnel-simulering, når der ikke er GPS forbindelse. Det kunne jeg godt have brugt i Frankrig.

En anden ting er at der ikke er overdrevet mange POI, men det kan både være godt og skidt, for så drukner man heller ikke i dem.

5 ud af 5 stjerner (for de tekniske)

2 ud af 5 stjerner (for dem hvor det skal virke uden man tænker)

Mht. opdateringer, så får man indtil videre opdateret både kortmateriale og software løbende gratis. Der står ikke noget om at det kommer til at koste penge. Kun hastighedskameraer, skal man betale penge for efter et års gratis abonnement. På en tur i Norge fortalte den ret præcist, hvor de fastmonterede kameraer stod (ikke at jeg havde behov for det).

Personligt foretrækker jeg mio c710 frem for Garmin nuvi 560, som er den direkte konkurrent, men som har langt færre tekniske opsætningsmuligheder (men som til gengæld er mere brugervenlig og nem at gå til).



Redigeret af donØ - 19-April-2007 kl. 00:05
Til top
sslarsen Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 24-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 374
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2007 kl. 00:36
Hejsa

De nye pda'er sletter ikke hukommelsen når den løber tør for batteri.

HTC P3300 er en PDA telefon hvor det hele er indbygget. Også incl. TomTom Navigator 6. Dog ikke TMC.

Jeg har selv en HTC TyTN hvor jeg har fået TomTom Navigator 6 installeret. Den bruger jeg så sammen med en Holux GPSlim 240, og det virker helt fint via Bluetooth.

Derudover har jeg også en TomTom Go 910 med TMC antenne, og den er jeg bare glad for.

Kan kun varmt anbefale produkterne fra TomTom.

MVH
sslarsen
Til top
Mmoo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2007 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af donØ donØ skrev:

Mht. opdateringer, så får man indtil videre opdateret både kortmateriale og software løbende gratis. Der står ikke noget om at det kommer til at koste penge. Kun hastighedskameraer, skal man betale penge for efter et års gratis abonnement. På en tur i Norge fortalte den ret præcist, hvor de fastmonterede kameraer stod (ikke at jeg havde behov for det).

Hej DonØ

jer er enig i at en 710 er en lille alsidig GPS'er der lever helt op til mine krav ..

Jeg har også opdateret på mio's hjemmeside men løbende ?? den sidste opdatering er fra 10-05-2006

Jeg mangler nye kort og især nye veje mangler. Ved du hvordan og hvor vi kan raporterer rettelser hertil ???



Redigeret af Mmoo - 22-April-2007 kl. 11:21
Til top
donØ Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2004
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2007 kl. 21:40

Citér

Jeg har også opdateret på mio's hjemmeside men løbende ?? den sidste opdatering er fra 10-05-2006

Jeg mangler nye kort og især nye veje mangler. Ved du hvordan og hvor vi kan raporterer rettelser hertil ???

[/QUOTE]

Jeg har læst et sted på www.mio-tech.be, hvordan man skriver ind og rapporerer evt. fejl. Kan ikke huske hvor det var, men de har jo nogen kortleverandører, så mon ikke det er dem man skal henvende sig til...

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2007 kl. 22:01
Den nye Nokia95 får samstemmende dårlige karakterer på : GPS-delen og en elendig batteritid,der i værste fald er nede på 5-6 timer ! ! !
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu