Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Jørn G.
Bruger
Oprettet: 16-Oktober-2008
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 76
|
Emne: Medie Center løsning for digital familie? Sendt: 16-Oktober-2008 kl. 11:42 |
Jeg er ved at overbevise familien (dvs. konen) om at der kan laves en nemmere, smartere og mere fleksibel sammenbinding mellem vore TV, radio og PC enheder. Jeg må dog indrømme at vejen ikke er så ligetil som jeg umiddelbart havde forudset, og jeg kunne derfor godt bruge noget råd og vejledning i hvad andre med mine ønsker har gjort - for jeg kan umuligt være den eneste.
Den overordende setup skulle omhandle - PC med medie center placeret godt af vejen. - Medie extenders til de forskellige steder med TV/forstærker
PC'en med et medie center placeres i kælderen hvor ADSL og Stofa TV signalet kommer ind. Så kan den stå der og larme i et aflukket rum. PC'en vil fungere både som centralt datalager, samt TV-optager og medie center. Medie extenders er enten kablet ethernet eller WiFi (efter behov).
Tunere i PC Der skal en tuner til hver kanal som skal kunne vælges separat af en enhed (extender eller PC optager). Med tre tunere kan PC'en eks. optage fra én kanal mens der ses to forskellige kanaler andre steder i huset. Tre tunere vil derfor være en passende start, med mulighed for senere at udvide (eks. når den lille også vil ha' TV på værelset).
Problematik omkring anonnement services For at kunne få digitalt spejl af kanalerne, samt andre services (eks. HD kanaler), abonnerer man på en Stofa service, og får tilsendt et kort. Dette kort ville man normalt sætte i deres Zaptor boks, men med PC setup'et sættes det i en kortlæser med CAM modul, hvorved signalet kan dekrypteres (Stofa kører tilsyneladende med en Irdeto kryptering). Det betyder så vidt jeg forstår at der skal bruges en tuner med kortlæser (~1500 kr.), et CAM modul (~500 kr.), et kort-abonnement PR KANAL jeg vil kunne vælge separat. Tre kanaler vil derfor koste 3 x ~2000 kr. + 3 x kort-abonnementer(!) Der må vel findes en løsning hvor man kan bruge ét Stofa-kort + én kortlæser + ét CAM modul, som så kan dekryptere signalet fra alle installerede digital tunere? Næsten alle familier har idag mere end ét TV og har ikke nødvendigvis lyst til at se den samme kanal på dem alle - og der er jo ikke meget ved at kun ét af TV'erne kan vise det digitale spejl eller HD kanalerne, men resten må nøjes med det alm. analoge signal.
Valg af medie center software
Vista Media Center Min oprindelige plan var at købe en PC med Vista Windows Media Center (VMC) og så købe enten en Linksys extender eller en XBox konsol (omend den ikke er lydløs). Jeg har dog fået fortalt at VMC ikke fuldt ud understøtter DVB-C, og max. understøtter to tunere. Extenderne kan åbenbart heller ikke vække Vista af dvale (grundet strømforbrug er det planen at det automatisk går i dvale når det ikke benyttes).
Media Portal Jeg har fået anbefalet Media Portal, men deres system-model lyder ikek til at understøtte konceptet omkring extendere, hvilket betyder jeg skulle ha' en fuld udbygget PC ved hvert TV. Ret dyrt, knapt så lydløst og ikke ligefrem nemt at sætte op.
SageTV Nogen har foreslået SageTV. Det lyder umiddlbart brugbart men før jeg investerer i dette ville det være interessant om det har samme eller lignende problematikker som VMC. Har ikke noget problem i at det er et købeprodukt.
Andre? Der er en del andre medie center produkter (både kommercielle og freeware), og ret beset er jeg åben for alt så længe det kan opfylde kravet.
De overliggende krav til hele løsningen er - Det skal være nemt at bruge (dvs. fjernbetjening) - Det skal køre stabilt, dvs. det bør være en rimelig sammenhængende løsning. Jo flere uafhængige del-komponenter der skal installeres og konfigureres, des større risiko for at en eller flere af dem ikke fungerer sammen eller kører usabile. - Det må ikke kræve for megen manuel vedligeholdelse (også jvf. stabiliteten) - Det skal understøtte eventuelle programguider (til brug for bla. optagelse) - Medie exenders skal være lydløse - Det må ikke være uforholdsmæssigt dyrt (eks. er +2000 kr. pr. tuner/CAM + abonnement i overkanten)
Bemærk at alt ovenstående er den konklusion jeg er kommet frem til efter at ha' talt med adskillige samt læst diverse fora og reviews. Hvis jeg helt har misforstået en central del i koncepterne (især omkring den noget tuner/CAM delen) så gør endelig opmærksom på det :)
|
 |
jonaskp
Guld medlem
Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
|
Sendt: 16-Oktober-2008 kl. 12:21 |
Jørn G. skrev:
Jeg er ved at overbevise familien (dvs. konen) om at der kan laves en nemmere, smartere og mere fleksibel sammenbinding mellem vore TV, radio og PC enheder. |
Welcome to the wonderfull world of HTPC. Det er et spændende projekt du starter på, og jeg kan garantere dig for at det kommer til at koste tid, blod og tårer (en del af dem af glæde).
Jørn G. skrev:
Tunere i PC Der skal en tuner til hver kanal som skal kunne vælges separat af en enhed (extender eller PC optager). Med tre tunere kan PC'en eks. optage fra én kanal mens der ses to forskellige kanaler andre steder i huset. Tre tunere vil derfor være en passende start, med mulighed for senere at udvide (eks. når den lille også vil ha' TV på værelset). |
Hvis I bor i hus og har en antenne, kunne du som supplement anskaffe en DVB-T tuner. Med denne ville du så kunne trække DR1, DR2, TV2 og DR Update gratis, uden at trække på DVB-C tunerene. Vær også opmærksom på at hvis du har 3 extendere og gerne vil kunne se tv på alle 3 samtidigt, så kan du ikke optage noget andet (læs kommentarer under MediaPortal for lidt uddybning/alternativer).
Jørn G. skrev:
Problematik omkring anonnement services For at kunne få digitalt spejl af kanalerne, samt andre services (eks. HD kanaler), abonnerer man på en Stofa service, og får tilsendt et kort. Dette kort ville man normalt sætte i deres Zaptor boks, men med PC setup'et sættes det i en kortlæser med CAM modul, hvorved signalet kan dekrypteres (Stofa kører tilsyneladende med en Irdeto kryptering). Det betyder så vidt jeg forstår at der skal bruges en tuner med kortlæser (~1500 kr.), et CAM modul (~500 kr.), et kort-abonnement PR KANAL jeg vil kunne vælge separat. Tre kanaler vil derfor koste 3 x ~2000 kr. + 3 x kort-abonnementer(!) Der må vel findes en løsning hvor man kan bruge ét Stofa-kort + én kortlæser + ét CAM modul, som så kan dekryptere signalet fra alle installerede digital tunere? Næsten alle familier har idag mere end ét TV og har ikke nødvendigvis lyst til at se den samme kanal på dem alle - og der er jo ikke meget ved at kun ét af TV'erne kan vise det digitale spejl eller HD kanalerne, men resten må nøjes med det alm. analoge signal. |
Jeg har TDC, men forestiller mig at STOFA fungerer lidt på samme måde. Du skal ikke betale ekstra for dine "standard" kanaler, altså dem som du allerede har analogt. Disse kanaler kræver blot en tuner, CAM og et STOFA-kort. Har du ekstra-kanaler (HD-pakker, Film-kanaler osv.) så skal du købe et abonnement til hvert STOFA kort.
Alternativt findes der noget som hedder SmartWii, hvor du propper et STOFA kort i, og dette sender så signalet videre til nogle kort som sidder i dine CAMS. Du kan derfor nøjes med et STOFA kort, til alle tunere. Hvordan dette fungerer med hensyn til Ekstra-kanaler, ved jeg ikke. Patriarken har det vist haft det kørende, så det ved han nok mere om end jeg gør.
Jørn G. skrev:
Valg af medie center software |
Her er der meget delte meninger, men skal da lige kort opridse lidt af det jeg ved.
Jørn G. skrev:
Vista Media Center Min oprindelige plan var at købe en PC med Vista Windows Media Center (VMC) og så købe enten en Linksys extender eller en XBox konsol (omend den ikke er lydløs). Jeg har dog fået fortalt at VMC ikke fuldt ud understøtter DVB-C, og max. understøtter to tunere. Extenderne kan åbenbart heller ikke vække Vista af dvale (grundet strømforbrug er det planen at det automatisk går i dvale når det ikke benyttes). |
Bruger det ikke men har haft det testet. VMC burde virke med flere end 2 tunere, selvom jeg ikke er sikker. For at få undertekster på DVB, skal du også have fat i TVPack2008 som pt kun findes i en leaked version, og sandsynligvis kun bliver udgivet til fremtidige OEM Installationer.
En fed ting ved Vista er Webguide. Med Webguide opsat kan du se LiveTV, Optaget TV, film, Billeder, høre musik etc. (har jeg glemt noget) fra en hvilken som helst computer over nettet. Det skulle fungere rigtigt godt.
Jørn G. skrev:
Media Portal Jeg har fået anbefalet Media Portal, men deres system-model lyder ikek til at understøtte konceptet omkring extendere, hvilket betyder jeg skulle ha' en fuld udbygget PC ved hvert TV. Ret dyrt, knapt så lydløst og ikke ligefrem nemt at sætte op. |
Nu kommer vi jo til den del jeg glæder mig til, da MediaPortal jo er min personlige favorit. I din situation er det dog måske ikke det bedste. Der findes pt ikke nogen "hardware extendere" og der kræves derfor en rigtig computer. Tilgengæld kan det køre på meget forskellig hardware, hvilket gør at hvis du har en gammel bærbar eller lignende, så skulle denne godt kunne fungere som extender.
Vi er dog enige om, at hvis du skal ud og investere i nye computere til alle 3 rum, så er det en dyrere fornøjelse end med extendere. Ved ikke hvad en extender står i. Har selv overvejet at købe en Asus EeePC stationær og se hvordan denne har det med MP. Sådan en står i under 3000 kr.
Det er dog langtfra svært at sætte op, synes jeg (har dog også haft med det at gøre i lang tid efterhånden). Initial opsætning er ganske nem, tager under 1 time og så er du kørende. Efterfølgende kan det så tweakes i en uendelighed indtil du får lige præcist det mediecenter med det look og feel som du kan lide. En af de større ulemper ved VMC er for mig at man ikke kan skifte skin i det - man er låst fast til den blå, som jeg ikke er specielt vild med (medmindre dette har ændret sig siden sidst jeg kiggede).
MediaPortal kan også optage flere DVB kanaler, hvis de ligger på samme MUX (frekvens), med kun en enkelt tuner. Dette betyder at jeg med kun en DVB-T tunere, kan se/optage alle fire DVB-T kanaler herhjemme (DR1, DR2, TV2 og DR Update). Det samme gør sig gældende for DVB-C. Med 3 tunere vil du derfor kunne se/optage væsentligt flere kanaler end 3, dog kan du jo ikke selv bestemme hvilke - da det kræver de er indenfor samme MUX. Men med 3 tunere bør man i praksis ikke have problemer med at optage og se alt det som man vil. Mener også at DVBViewer har denne mulighed, men tror ikke at VMC kan.
Jørn G. skrev:
SageTV Nogen har foreslået SageTV. Det lyder umiddlbart brugbart men før jeg investerer i dette ville det være interessant om det har samme eller lignende problematikker som VMC. Har ikke noget problem i at det er et købeprodukt. |
Jeg bruger det ikke og har aldrig gjort. Prøvet det en enkelt gang, men var ikke noget for mig. Ingen kommentarer til SageTV.
Jørn G. skrev:
Andre? Der er en del andre medie center produkter (både kommercielle og freeware), og ret beset er jeg åben for alt så længe det kan opfylde kravet. |
DVBViewer. Samme som ovenstående, jeg kender det ikke.
Redigeret af jonaskp - 16-Oktober-2008 kl. 12:25
|
 |
Jørn G.
Bruger
|
Sendt: 16-Oktober-2008 kl. 13:44 |
Damn det var hurtigt svar!! :D
jonaskp skrev:
hvis du har 3 extendere og gerne vil kunne se tv på alle 3 samtidigt, så kan du ikke optage noget andet |
Nej, men jeg ville vel godt kunne optage en af de kanaler som er valgt af en af extenderne.
Holder medie centrene selv styr over hvilken tuner en extender har fat i, eller skal man selv ind og vælge tuner? Det jeg tænker på er: Når nu jeg tænder TV+extender, skal jeg så først til at finde en "ledig" tuner jeg må skifte kanal på før jeg kan komme videre? :)
jonaskp skrev:
Du skal ikke betale ekstra for dine "standard" kanaler, altså dem som du allerede har analogt |
Jeg *tror* faktisk at hos Stofa er digitale kanaler en ekstra pakke man skal abonnere på, dvs. ha' kort til.
jonaskp skrev:
Alternativt findes der noget som hedder SmartWii, hvor du propper et STOFA kort i, og dette sender så signalet videre til nogle kort som sidder i dine CAMS. |
Læste lige om SmartWi. Det er en 1-til-3 løsning mht. selve kortet, men kræver stadig én CAM pr. SmartWi kort, dvs. investeringen er stadig tunerkort+kortlæser+CAM - man slipper kun for X antal ekstra kort-gebyrer.
Med den processorkraft der ligger i nye maskiner idag forekommer det mig underligt at man ikke kan lave et opsæt hvor jeg med en kortlæser og mit Stofa kort kan dekryptere signalet softwaremæssigt, istedet for at bruge et CAM modul . Så ville løsningen jo hedde X antal tunerkort + én kortlæser + ét Stofakort?
jonaskp skrev:
En fed ting ved Vista er Webguide. Med Webguide opsat kan du se LiveTV, Optaget TV, film, Billeder, høre musik etc. (har jeg glemt noget) fra en hvilken som helst computer over nettet. Det skulle fungere rigtigt godt. |
Ser nice ud. SageTV har vist tilsvarende feature , men hvordan ser det ud med Media Portal på den front?
jonaskp skrev:
Vi er dog enige om, at hvis du skal ud og investere i nye computere til alle 3 rum, så er det en dyrere fornøjelse end med extendere. Ved ikke hvad en extender står i. Har selv overvejet at købe en Asus EeePC stationær og se hvordan denne har det med MP. Sådan en står i under 3000 kr. |
Altså hvis CPU + GPU performance ikke har betydning for de PC'ere som skal vise indhold fra Media Portal serveren, så er det naturligvis en anden sag. Atom bundkort koster under 500kr. så en komplet maskine af den type burde kunne bygges for ~1500 kr. - hvilket er det samme som en hardware extender koster. Skal den ha' super GPU (grafikkort) for at klare skærende er det derimod en helt anden sag. Kender du kravene?
jonaskp skrev:
MediaPortal kan også optage flere DVB kanaler, hvis de ligger på samme MUX (frekvens), med kun en enkelt tuner |
Hmm ok - lidt lotteri-agtigt, men afgjort brugbart og man må vel kunne finde en oversigt over Stofa's MUX
|
 |
jonaskp
Guld medlem
|
Sendt: 16-Oktober-2008 kl. 14:59 |
Så kører Quote-festen :-D
Jørn G. skrev:
Damn det var hurtigt svar!! :D
jonaskp skrev:
hvis du har 3 extendere og gerne vil kunne se tv på alle 3 samtidigt, så kan du ikke optage noget andet | Nej, men jeg ville vel godt kunne optage en af de kanaler som er valgt af en af extenderne. |
Ja, det burde du sagtens kunne. Den kanal er jo allerede "aktiv" i en af tunerne. Man kan i MediaPortal, tror også man kan i VMC.
Jørn G. skrev:
Holder medie centrene selv styr over hvilken tuner en extender har fat i, eller skal man selv ind og vælge tuner? Det jeg tænker på er: Når nu jeg tænder TV+extender, skal jeg så først til at finde en "ledig" tuner jeg må skifte kanal på før jeg kan komme videre? :) |
Den finder selv automatisk en ledig tuner. Du har på forhånd (i opsætningen) indstillet hvilke tunere der kan tune hvilke kanaler.
Jørn G. skrev:
jonaskp skrev:
Du skal ikke betale ekstra for dine "standard" kanaler, altså dem som du allerede har analogt | Jeg *tror* faktisk at hos Stofa er digitale kanaler en ekstra pakke man skal abonnere på, dvs. ha' kort til. |
Det lyder godtnok dyrt, hvis man stadig skal betale for tvkanalerne analogt. Hos TDC betaler du kortgebyr 200kr hvert halve år, for at få lov at se alle dine analoge kanaler digitalt.
Jørn G. skrev:
jonaskp skrev:
Alternativt findes der noget som hedder SmartWii, hvor du propper et STOFA kort i, og dette sender så signalet videre til nogle kort som sidder i dine CAMS. | Læste lige om SmartWi. Det er en 1-til-3 løsning mht. selve kortet, men kræver stadig én CAM pr. SmartWi kort, dvs. investeringen er stadig tunerkort+kortlæser+CAM - man slipper kun for X antal ekstra kort-gebyrer.
Med den processorkraft der ligger i nye maskiner idag forekommer det mig underligt at man ikke kan lave et opsæt hvor jeg med en kortlæser og mit Stofa kort kan dekryptere signalet softwaremæssigt, istedet for at bruge et CAM modul . Så ville løsningen jo hedde X antal tunerkort + én kortlæser + ét Stofakort? |
Dette er jeg ikke særligt meget inde i, der må være nogle andre der ved noget om det. Da jeg kun har 1 tuner med 1 kort pt, så har jeg ikke funderet dybere over det
Jørn G. skrev:
jonaskp skrev:
En fed ting ved Vista er Webguide. Med Webguide opsat kan du se LiveTV, Optaget TV, film, Billeder, høre musik etc. (har jeg glemt noget) fra en hvilken som helst computer over nettet. Det skulle fungere rigtigt godt. | Ser nice ud. SageTV har vist tilsvarende feature , men hvordan ser det ud med Media Portal på den front? |
MediaPortal har et Webinterface hvorfor du kan tilgå din TvGuide og planlægge optagelser. Ham der udvikler det er for kort tid siden begyndt at lege med muligheden for streaming af LiveTV eller optaget TV, men det er pt stadig på forsøgsbasis. Det er vist ca en måneds tid siden han startede på det, og jeg synes allerede der er sket store fremskridt, men det er stadig lidt omstændigt. På et tidspunkt kommer det, er jeg sikker på, men hvis det er en vigtig faktor for dig nu, så kan MP det altså ikke.
Jørn G. skrev:
jonaskp skrev:
Vi er dog enige om, at hvis du skal ud og investere i nye computere til alle 3 rum, så er det en dyrere fornøjelse end med extendere. Ved ikke hvad en extender står i. Har selv overvejet at købe en Asus EeePC stationær og se hvordan denne har det med MP. Sådan en står i under 3000 kr. | Altså hvis CPU + GPU performance ikke har betydning for de PC'ere som skal vise indhold fra Media Portal serveren, så er det naturligvis en anden sag. Atom bundkort koster under 500kr. så en komplet maskine af den type burde kunne bygges for ~1500 kr. - hvilket er det samme som en hardware extender koster. Skal den ha' super GPU (grafikkort) for at klare skærende er det derimod en helt anden sag. Kender du kravene? |
Pt kører jeg MP på en Core2Duo E4400 med et onboard grafikkort. Så grafikkortet er ikke det vigtigste. CPU forbrug ligger også for det meste omkring 10-30% ved afspilning af LiveTV - højere ved HD kanaler. Min kæreste har lige investeret (hvis man kan kalde 2700 det) i en Acer One Mininote, der netop har en Atom Processor. Skal på et tidspunkt have prøvet at installere MP på den, for at se hvordan den klarer det. Lige nu har jeg bare en TV-klient installeret, så hun kan se tv på den, sålænge hun er derhjemme på vores eget netværk.
De "rigtige" minimumskrav må være at finde et sted på deres hjemmeside, men mener ikke at de er høje. Jo mere lir og andre sjove ting du vil have den til at trække, jo højere bliver de jo så.
Jørn G. skrev:
jonaskp skrev:
MediaPortal kan også optage flere DVB kanaler, hvis de ligger på samme MUX (frekvens), med kun en enkelt tuner | Hmm ok - lidt lotteri-agtigt, men afgjort brugbart og man må vel kunne finde en oversigt over Stofa's MUX |
MP Styrer selv hvilke kanaler der er tilgængelige. En ting jeg mangler, og har foreslået, er at man i TVguiden kan vælge en liste hvor man kun kan se de pt tilgængelige kanaler. Lige nu kan du ikke se i TVguiden om kanalen er tilgængelig eller ej. Du kan derimod få en kanalliste frem der viser alle kanalerne og fortæller nuværende og næste program - her er de tilgængelige kanaler markeret tydeligt.
Jeg vil så også sige at hvis du har 3 tunere, så er chancen for at du kan finde en ledig tuner jo også væsentligt større end hvis du kun har 1 tuner (som mig ). Det er nok sjældent at du ser og optager så mange programmer at du bruger mere end 3 MUX, men det er rigtigt, i teorien er det lidt lotteri.
Tænk mere på det som en ekstra mulighed, end som et argument for at spare en tuner væk.
|
 |
Patriarken
Guld medlem
Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
|
Sendt: 16-Oktober-2008 kl. 16:18 |
En computer kan sagtens dekryptere de fleste Krypteringssystemer til DVB. Problemet er udbyderne, og softwareproducenterne. Ingen software producent ville kunne få lov til at sælge et produkt hvor der ikke er specifikke aftaler med udbyderne og betingelserne for afkryptering og "cardsharing"
Hvis man vil, og dette er på kant med loven. Så kan man købe sig en CAS3 læser som kan fungere i Phoenix mode, og bruge en af de mange cardsharing programmer der findes(Som dog som regel er ustabile, eller slet og ret ikke fungerer) Dette kræver så at du bruger noget software der understøtter dette. ProgDVB, DVBviewer(Via Plugins), så skal du dernæst køre noget third party software der kan mappe din tuner til MCE, SageTV eller lignende. (Media Portal Understøtter dog også Cardsharing men om det virker ved jeg ikke) Dette er absolut ikke for nybegynderne...Og slet ikke holdbart...
Men ift alt det bøvl dettegiver er det ikke besværet værd. Et digitalt stofa abonnement koster 375 pr år(inkl et kort), og efterfølgende kort koster 50 kr(De efterfølgende kort har samme funktionalit som hovedkortet...Abbonerer du på HD pakker på hovedkortet, er disse også tilgængelige på de efterfølgende kort)
Jeg er selv ejer af Smartwi btw og det er skam et OK produkt omend det ikke virker med T-0 kort (Zaptorkort)
I øvrigt koster CAM moduler ikke 500kr men 250kr hos DVBshop.net ligesom tunere kan købes til 1300kr hvis det skal være FireFloppy DTV.....Technotrend c-1501 koster 700kr ca...
Redigeret af Patriarken - 16-Oktober-2008 kl. 16:24
|
Mit SetupThe Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
|
 |
Jørn G.
Bruger
|
Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 08:27 |
Patriarken skrev:
Hvis man vil, og dette er på kant med loven. Så kan man købe sig en CAS3 læser som kan fungere i Phoenix mode, og bruge en af de mange cardsharing programmer der findes(Som dog som regel er ustabile, eller slet og ret ikke fungerer) Dette kræver så at du bruger noget software der understøtter dette. ProgDVB, DVBviewer(Via Plugins), så skal du dernæst køre noget third party software der kan mappe din tuner til MCE, SageTV eller lignende. (Media Portal Understøtter dog også Cardsharing men om det virker ved jeg ikke) Dette er absolut ikke for nybegynderne...Og slet ikke holdbart... |
Hmm, forsår nu ikke det ligefrem skulle være ulovligt, jeg betaler jo Stofa for ydelsen, men sådan er der jo så meget. Kan dog høre det absolut ikke er en vej jeg vil overveje at gå når stabilitet skal være i højsædet.
Patriarken skrev:
Men ift alt det bøvl dettegiver er det ikke besværet værd. Et digitalt stofa abonnement koster 375 pr år(inkl et kort), og efterfølgende kort koster 50 kr(De efterfølgende kort har samme funktionalit som hovedkortet...Abbonerer du på HD pakker på hovedkortet, er disse også tilgængelige på de efterfølgende kort) |
Ok, ja hvis det er det 50kr. pr. år pr. ekstra kort så er det jo en fair pris.
Patriarken skrev:
I øvrigt koster CAM moduler ikke 500kr men 250kr hos DVBshop.net ligesom tunere kan købes til 1300kr hvis det skal være FireFloppy DTV.....Technotrend c-1501 koster 700kr ca... |
Ok tak, lader til jeg ikke har kigget priser der rigtige steder :) Er de to nævnte tunere lige gode eller er FireDTV hardware den dobbelte pris værd?
Iøvrigt tak for de super svar I kommer med herinde - det er lige præcis den slags info jeg skal bruge for at ha' en chance for at komme videre 
Jeg sidder lidt og tænker på om Vista Media Center (VMC) ikke ville være den mest oplagte løsning for mig. Nu det er fastlagt at investering i tuner+CAM+kort ikke er helt så dyrt som jeg havde læst mig frem til, og hvis VMC kan håndtere 3+ tunere samt undertekster, så har den jo reelt de features jeg skal bruge (med mindre der er noget jeg har overset).
Jeg er hverken MS hater eller lover - ønsker blot det bedste medie center software til mit behov, hvadenten der er fra MS, er opensource eller et tredie-parts kommercielt produkt 
Media Portal lyder interessant, men kan i mit tilfælde falde på dens arkitektur, dvs. at den ikke benytter sig af extendere. Prisen på hardware extendere taget i betragtning kunne det naturligvis være spændende at se om man kunne bygge små lydløse Atom PC'ere til at agere "extender" for Media Portal til samme pris. Det kræver dog en nærmere undersøgelse af hvad ydelseskravet er til en sådan maskine - det er jo forholdsvist små singlecore CPU'er som kører mellem 1-2Ghz, samt integreret grafikkort, så det er måske en showstopper 
|
 |
Jørn G.
Bruger
|
Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 12:13 |
Jørn G. skrev:
Jeg sidder lidt og tænker på om Vista Media Center (VMC) ikke ville være den mest oplagte løsning for mig.... hvis VMC kan håndtere 3+ tunere samt undertekster, så har den jo reelt de features jeg skal bruge (med mindre der er noget jeg har overset) |
Nu har jeg så læst mig frem til at VMC rent faktisk har en begrænsning som hedder to digitale tunere, og oven i købet kan jeg åbenbart heller ikke samtidigt bruge en analog tuner.
Prikken over i'et er så at MS reelt ikke supporterer Vista Medie Centeret hvis det kører på Home Premium - det er i alt fald min mening omkring deres valg med kun at udgive feature opdateringen til Vista Ultimate.
Jeg må vel se i øjenene at dette desværre diskvalificerer VMC 
Så med mindre der kan findes en fornuftig løsning på "extendere" til Media Portal er det spørgsmålet om SageTV kan løse opgaven tilfredsstillende?
|
 |
jonaskp
Guld medlem
|
Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 12:58 |
Jørn G. skrev:
Nu har jeg så læst mig frem til at VMC rent faktisk har en begrænsning som hedder to digitale tunere, og oven i købet kan jeg åbenbart heller ikke samtidigt bruge en analog tuner.
Prikken over i'et er så at MS reelt ikke supporterer Vista Medie Centeret hvis det kører på Home Premium - det er i alt fald min mening omkring deres valg med kun at udgive feature opdateringen til Vista Ultimate. |
Det er en af grundene til at jeg fra start fravalgt MCE. Microsoft har foretaget nogle, i mine øjne, tåbelige designvalg som jeg ikke kan finde nogen som helst logisk forklaring på og ej heller en teknisk begrænsning, da tingene virker i andre HTPC-programmer.
Max antal af tunere, kun en type tuner (analog eller DVB), ingen indbygget undertekstsupport, ingen extender-funktionalitet til andre MCE installationer (kun til Hardware-extendere) er bare nogle af eksemplerne. MS har foretaget nogle andre valg der indskrænker mulighederne, men tilgengæld gør det lettilgængeligt (såsom ingen muligheder for andre skins), men ovenstående har jo intet med det at gøre.
Hvis jeg får tid i weekenden så prøver jeg at installere MP på min kæreste Acer One, for at se hvordan det kører. Er også selv lidt spændt på om det kan lade sig gøre, for så kan man altså få en rigtigt lille og god HTPC ud af Intels Atom-platform.
Redigeret af jonaskp - 17-Oktober-2008 kl. 13:00
|
 |
confused
Guld medlem
Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
|
Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 13:12 |
Man burde lave det her "comparison chart" over de forskellige mediecenter softwares.
|
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
|
 |
MCenterFreak
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
|
Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 17:51 |
confused skrev:
Man burde lave det her "comparison chart" over de forskellige mediecenter softwares.
|
http://www.microsoft.com/danmark/windows/products/windowsvis ta/editions/n/choose.mspx
EDIT: Det var nok ikke det du mente, kan jeg se da jeg nærlæste
Redigeret af MCenterFreak - 17-Oktober-2008 kl. 17:53
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
 |
confused
Guld medlem
Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
|
Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 20:51 |
MCenterFreak : prøv lige at klikke på dit link ;-)
Nej jeg synes det kunne være fedt med en direkte sammenligning at det mest populære software til mediecentre. Det er jo nok ikke noget man kan lave alene, men hvis man nu samler en gruppe af folk, der hver har deres favorit(min er helt klart MP og MCenterFreak's er muuuuuligvis, jeg er ikke helt sikker.... men måske DVBViewer ).
Så ridser man op i punktform hvilke fordele ens favorit har, og evt. hvilke ulemper man kan se ved de andre produkter, siden man ikke har valgt netop dem, og til sidst når vi forhåbentlig et punkt, hvor vi selv, og især nystartere inden for denne verden, har en minimal chance for et overblik, for det kan sgu være forvirrende.
Redigeret af confused - 17-Oktober-2008 kl. 20:57
|
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
|
 |
MCenterFreak
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
|
Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 23:45 |
confused skrev:
MCenterFreak : prøv lige at klikke på dit link ;-)
Nej jeg synes det kunne være fedt med en direkte sammenligning at det mest populære software til mediecentre. Det er jo nok ikke noget man kan lave alene, men hvis man nu samler en gruppe af folk, der hver har deres favorit(min er helt klart MP og MCenterFreak's er muuuuuligvis, jeg er ikke helt sikker.... men måske DVBViewer ).
Så ridser man op i punktform hvilke fordele ens favorit har, og evt. hvilke ulemper man kan se ved de andre produkter, siden man ikke har valgt netop dem, og til sidst når vi forhåbentlig et punkt, hvor vi selv, og især nystartere inden for denne verden, har en minimal chance for et overblik, for det kan sgu være forvirrende.
|
Som jeg skrev i min EDIT har jeg nok misforstået dit indlæg
Ja jeg er til DVBViewer og jeg vil gerne bidrage med hvorfor.
Først vil jeg sige at jeg synes DVBviewer er en gang l..t, men jeg har ikke kunnet finde noget andet der tilfredsstiller mine behov. Det gør underlige ting. Det der har fungeret fint længe holder pludseligt op med at fungere.
Men det crasher meget sjældent og det fungerer med H.264 og undertekster både på DVB-S/C/T. Det fungerer fint med at optage (til .TS) som efterfølgende kan redigeres med ProjectX (bortset fra H.264)
En vigtig ting for mig er at en maskine kan optage f.eks. Fjernsyn for dig, og så kan vi fra en anden maskine, via en share, bare afspille optagelsen fra starten, medens optagelsen fortsætter. Det har jeg oplevet problemer med i andre programmer
Udviklingen af DVBViewer foregår i en lukket kreds, men der sker udvikling. Fokus er desværre mere på nye fancy faciliteter, fremfor udbedring af fejl. Supporten er sparsom og arrogant, men finder en af udviklerne dit spørgsmål interessant er der svar dagen efter.
Jeg har mange andre for og imod, men det var nogle få af dem
Jeg er enig med dig i at det ville være godt med et samlet skema hvor alle Media Centre funktioner bliver listet. Hvornår kan du have et oplæg færdigt? Så vil jeg, og sikkert alle andre, bidrage
Redigeret af MCenterFreak - 18-Oktober-2008 kl. 00:16
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
 |