|
Forskel på DVD og blue ray? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
grebnesor
Ny bruger Oprettet: 24-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8 |
Emne: Forskel på DVD og blue ray? Sendt: 02-Januar-2009 kl. 09:57 |
|
Er der ubetinget forskel? Eller afhænger det ikke af teknikken bag filmen? Kan man f.eks. den første indiana Jones udgives på blue ray og får man bedre oplevelse af det istedet for dvd? Grunden til jeg spørger er, at jeg så min første blue ray film på vores ps3 den anden dag (children og men), og jeg var IKKE imponeret, så min tanke er bare, at hvis "rå-båndet" er det samme, hvor er så gevinsten? |
||
Vanderlay
Guld medlem Oprettet: 01-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1168 |
Sendt: 02-Januar-2009 kl. 10:26 | |
Der findes vist ingen ubetingede forskelle inden for hverken lyd eller
billede, men jeg synes der er stor forskel. Der er stor variation fra den ene skive til den anden, men det er der jo også mellem dvd-film. De gamle Indiana Jones-film er ikke udgivet på Bluray, men hvis de bliver, tror jeg helt sikkert de vil blive mærkbart bedre end dvd. Jeg så Godfather igår aftes på Bluray og det var rigtig godt. Jeg har kun set Children of Men på HD-DVD, men husker den som om kvaliteten var god. Fidusen er, at 'rå-båndet' er i langt bedre kvalitet end dvd kan vise, og derfor kommer bluray langt tættere på, hvis det er lavet ordentligt. |
||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
Sendt: 02-Januar-2009 kl. 10:29 | |
Det kommer jo meget an på det materiale der ligger til grund for filmen. Det er både billed og lyd. Men alene det at man kan lave en større opløsning på BD i forhold til DVD, så vil det man på de fleste film kunne hente det ud af original materialet. Men det kommer jo nok også meget an på hvad det er for et TV man har. Den første Indiana Jones er jo også meget gammel! Fra 1981, over 25 år gammel. |
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 02-Januar-2009 kl. 13:30 | |
Det er de færreste film hvor råmaterialet ikke vil have en kvalitet der retfærdiggør højere kvalitet end DVD. Den ældste udgivede film til dato er svjv Robin Hood fra 1938 (på HD-DVD), og her er der _markant_ forskel på DVD og HD. Om éns tv så er i en kvalitet og størrelse der gør at man har noget ud af den ekstra kvalitet, det er så en anden snak. |
||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
Sendt: 02-Januar-2009 kl. 13:47 | |
Problemet er jo indimellem at det ikke behøves at være mediet der er bedre, men mere processen/udstyret der er brugt til digitaliserer med, der gør udslaget. Som jeg også skriver så vil det meste film materiale sagtens kunne scanne i 1080 og give en bedre opløsning end DVD, som max kan tilbyde en opløsning på 576 linier. |
||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Sendt: 02-Januar-2009 kl. 19:53 | |
Jeg kan kun gi' dig ret! Children Of Men var meget skuffende at se i blu-ray. Heldigvis er der da langt imellem sådanne lowbudget udgivelser. De allerfleste udgivelser er langt bedre end tilsvarende dvd. Har selv flere film på begge medier.
|
||
musicus
Guld medlem Oprettet: 10-Juli-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 2149 |
Sendt: 02-Januar-2009 kl. 20:07 | |
"Children of Men" er jo netop lavet på en sådan måde, at det skal se lidt dokumentar-TV agtigt ud. Derfor de hoppende billeder og 'grynene' i det. Men jeg er helt enig: det er bestemt ikke i en sådan film, at man oplever nogen vanvittig flot HD wauw-effekt. Hmmm .... Gad vide, om nogen påtænker at udsende Lars von Triers "Riget" på Blu-ray disc ....... i "High Definition"? Redigeret af musicus - 02-Januar-2009 kl. 20:22 |
||
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930 2x Toshiba HD-XE1, Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500 Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800 2x DVDO Edge |
||
Mr. Pioneer
Guld medlem Oprettet: 04-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 693 |
Sendt: 02-Januar-2009 kl. 20:16 | |
Lowbudget, du ved hivs ikke rigtigt hvad du snakker om, filmen havde et produktions budet på 76 millioner dollars det kalder man ikke lowbudget. Desuden synes jeg at det var en flot film HD-DVD. |
||
grebnesor
Ny bruger Oprettet: 24-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8 |
Sendt: 04-Januar-2009 kl. 14:21 | |
ok - rart med feed back. Jeg vil kaste mig over en anden film og håbe jeg er mere heldig denne gang. |
||
Startrek
-- Bruger stoppet på recordere.dk Oprettet: 02-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5740 |
Sendt: 04-Januar-2009 kl. 16:11 | |
Hehe, tro ikke at nogle af Lars von Triers film, ville få glæde af blive
udgivet på Blu-ray, især dem der er blivet skud på amatør SD video kamera, men nogle af de nye Lars von Triers film er skud i HD video (mene at det var samme kamera system, som blive bruget til at optage Star Wars I-III med). |
||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Sendt: 04-Januar-2009 kl. 19:30 | |
Ja du kunne jo vælge en i samme stil: I Am Legend. Her er verden også helt af lave, men billedkvaliteten er mums
Redigeret af Kampus - 04-Januar-2009 kl. 19:30 |
||
broeman
Super bruger Oprettet: 08-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 291 |
Sendt: 04-Januar-2009 kl. 21:03 | |
Som Otto siger, er der også en del ting der skal være opfyldt for at få mere ud af blu-ray, f.eks. et 1080p HDTV som ikke er alt for lille og surround sound (jeg får dog meget ud af stereo, men jeg savner det nu).
Udover det, naturligvis film som også er restaureret/produceret ordentligt. Se f.eks. blu-ray.com m.v. før man køber en blu-ray i stedet for DVD. |
||
Samsung LE40M86BDX
Onkyo TX-SR606, Jamo Elegance 08, Harbosound HP109 Sony Playstation 3/40, 250GB Triax HD409VA (m/Boxer) XMBCUbuntu HTPC |
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |