recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Længde på højttalerkabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLængde på højttalerkabler

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 313
Direkte link til dette indlæg Emne: Længde på højttalerkabler
    Sendt: 14-Maj-2009 kl. 09:34

Er der nogen af jer der har erfaring med hvor meget længden af højttalerkabler har af betydning for lyden, hvis nogen overhovedet?

Min receiver (Pioneer SC-LX81) er placeret på den ene sidevæg hvilket gør at der som minimum skal bruges 4 meter kabel fra den fronthøjttaler (Elac FS 247) som står længst væk. Har p.t. sat 4 meter på begge fronter og center så længden er ens. Men i stedet for at have kablet liggende på gulvet vil jeg egentlig gerne benytte nogle tomrør jeg i forvejen har i væggene og så trække det over loftet. Dette vil dog bevirke at det skal bruge et sted omkring 8-9 meter kabel til den fronthøjttaler som er længst væk.

Vil i mene der vil være hørbar forskel på at bruge 8-9 meter kabel i stedet for 4 meter?

Pt. bruger jeg noget Supra Rondo 2x4.0 biwire kabel og tror jeg vil holde mig i prisgruppen 80-150,- meteren (især hvis jeg skal have 9 x 3 meter for at holde fronter og center ens).

Ser frem til jeres input.

Redigeret af Willer - 14-Maj-2009 kl. 09:35
Kristian
Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-September-2007
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 09:39
Nej, du vil ikke kunne høre forskel!
Så du kan roligt trække dem i tomrør, efter min bedste overbevisning...
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables

Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 09:44

Tak for svaret Simon.

Burde nok have testet det inden jeg klippede de 12 meter Supra Rondo op i 3 x 4 meter. Men nemt at være bagklog.

Men helt kønt er det ikke med kablerne på gulvet.

Kristian
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 09:47
Ja, man kan altid være så f****** klog BAGEFTER, sådan går det også tit for mig...
Det ser iøvrigt rigtig godt ud, lige bortset fra kablerne på gulvet...  
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos

Atlas Cables

Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 09:56
Takker. Laver en "min hjemmebio" post når jeg er kommet lidt nærmere det endelige resultat. Lige nu er der langt igen. Og det er svært at stoppe med at se film og komme videre her i starten.
Kristian
Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 11:30

Hmmm hvad skal jeg dog vælge for noget kabel (hvis det overhovedet gør en forskel) til at sætte sammen med Elac 240 serien og Pioneer SC-LX81???

Overvejer:

• Nordost WyreWizard Dreamcaster biwire - 140,-/m
  • Nordost WyreWizard Spellbinder - 70,-/m
  • Supra Rondo 2x4.0 biwire (som nu) - 100,-/m
  • Supra Ply 3.4S - 90,-/m
  • Blue Jeans Cable Twelve White - ca. 20,-/m + levering
  • andre???

Kristian
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 11:34
Tjaeh,
Nu har jeg både Dreamcaster, Spelbinder OG BJ...
Dog vil det ikke være en fair sammenligning da de sidder på forskellige højtalere. Men kvaliteten af produkterne, den er lige god - altså byggekvaliteten!
Dog er der noget lækkert over Nordost massive ledere. Mens dere r noget frækt over finishen (snoningen) som BJ leverer!
Jeg tror dog umiddelbart at BJ sagtens vil kunne gøre arbejdet, så medmindre du syntes du har for mange penge, så vil det være min anbefaling!
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 12:00

Tror det bliver Nordost WyreWizard Dreamcaster biwire til center og fronter. Har også talt lidt med CSN-Teknik, men så taler vi ca. 400,- per meter og det vil godt nok blive mere end mit blodtryk kan klare ved 3 x 8-9 meter.

Nogen anelse om Dreamcaster vil spille sammen med Supra Classic 2.5 som jeg p.t. benytter til de 4 side/bag-højttalere?

Tillykke med dine nye Dynaudio C1 - er IKKE spor misundelig . Har godt nok kigget længe efter dem (bl.a. her), men besluttede mig for at starte i det lidt mindre med Elac'erne. Hvornår får du dem hjem eller er de ankommet?

Kristian
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 12:32

Har du prøvet med noget ganske almindeligt HT-kabel 2,5mm2, som man for eksempel kan købe i Harald Nyborg ?

Hvis ikke så prøv med en rulle, se om du kan høre forskel ?

Du skal IKKE tænke på hvad det koster, men om du reelt KAN høre forskel på de kabler du har nu og så HN kabler.

Jeg "tror" jeg kan høre forskel på de slanger jeg har til fronten nu og så det jeg brugte tidligere. Om der reelt er forskel er jeg ikke 100% sikker på, men flotte er de .

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af Willer Willer skrev:

Tror det bliver Nordost WyreWizard Dreamcaster biwire til center og fronter. Har også talt lidt med CSN-Teknik, men så taler vi ca. 400,- per meter og det vil godt nok blive mere end mit blodtryk kan klare ved 3 x 8-9 meter.

Nogen anelse om Dreamcaster vil spille sammen med Supra Classic 2.5 som jeg p.t. benytter til de 4 side/bag-højttalere?

Tillykke med dine nye Dynaudio C1 - er IKKE spor misundelig . Har godt nok kigget længe efter dem (bl.a. her), men besluttede mig for at starte i det lidt mindre med Elac'erne. Hvornår får du dem hjem eller er de ankommet?

Det kan sagtens spille sammen, Supra og Dreamcaster. SÅ stor forskel i lyden er der heller ikke...
Jeg syntes ikke jeg har været generet af at bruge Audiovector til baghøjtalere og B&W/Elac/Dynaudio som fronter...

Mange tak!  Ja C1 er en super lækker højtaler. Den kan bare noget som ikke mange højtalere kan... Det er en top-klasse allround performer, den er ikke rigtig god til noget, den er god til det hele!
Nu er det jo i Steinway pianolak jeg skal have den, og den skal til DE på flygelfabrikken og lakkeres... Det tager en 12 ugers tid  
Skal på ferie i hele juli (rundrejse på Cuba ), så får dem nok ikke sat til før slut juli/start august!

De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 12:55

Opbevarer dem gerne for dig indtil du er tilbage

Underligt egentlig at man ikke kan bestille dem i Hvid Steinway lak. Men måske man kan hvis man spørger pænt?

Hans - jeg tror det er lidt tanken om at jeg føler mit anlæg "fortjener" kabler af en hvis kvalitet - uden at det skal være vildt. Men ja, jeg er også selv i tvivl om at jeg kan høre forskel på goe gamle Haralds og så WyreWizard f.ek.s. Men det finder jeg jo først ud af når jeg har kablerne mellem hænderne. Så hellere beslutte mig for et og blive glad for det end at købe 5 forskellige og så bagefter købe igen. Vil sikkert ikke kunne bedømme det endnu alligevel da både forstærker og højttalere er helt nye og slet ikke er spillet til endnu.

Kristian
Til top
A_Nielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2008
Point: 754
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 12:56
Jeg bruger Nordost Dreamcaster Bi-wire til mine Elac 243 som fronter, og Elac 241 som center, og det fungerer upåklageligt.  
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu