|
|
Besvar ![]() |
Side 123 6> |
Forfatter | |
bibihest ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1435 |
![]() Sendt: 19-Maj-2009 kl. 09:41 |
Dengang Philips kom med deres Digital Natural Motion, som også udregner ekstra billeder, der kom billedet til at se meget falskt ud.
Når man fx så en film, så det ud som en soap serie og bevægelserne så helt forkerte ud selvom det "flød" meget bedre. Lidt svært at forklare, men kan huske der var andre der nævnte det herinde dengang. Vil det ikke være det samme ved de her nye tv med 200hz? Jeg har haft mit digital natural motion slået fra siden jeg fik mit tv for der er ikke meget "natural" over det. Nu er jeg så lidt i tvivl om det kan betale sig at gå efter 200hz hvis det alligevel vil se unaturligt ud og skal slåes fra. Eller er det to vidt forksellige ting som jeg blander sammen? |
|
![]() |
|
xcardman ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
![]() |
100-200hz systemet er blevet bedre, men ingen af dem er perfekte. De er jo også kun lavet fordi et lcd panel er for langsom af dens natur. Et plasma behøver ikke disse systemer fordi de er hurtige nok.
det er jo en computer som regner på disse billeder og den laver alså nogle regne fejl. |
|
![]() |
|
Rod83 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 681 |
![]() |
Hvis det kun er på baggrund af "motion" at du vil gå efter et nyt tv med 200Hz så synes jeg ikke at det at det kan betale sig - med mindre det er andet galt med dit nuværende tv Anbefaling mht til 100-200 Hz systemer er de enten skal være på off/lav/standard da de laver for mange "artifacts" ved de højere indstillinger. I dag er disse systemer ganske udmærket og der vil jeg så vidt anbefale at man slår dem til, men blot på den laveste indstilling. Men om 200Hz er så meget bedre at man skal betale det mere for det (eks. sonys w4500 vs z4500), der er jeg endnu ikke blevet overbevist |
|
Panasonic TX-P50G20E (anmeldelse)|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim
|
|
![]() |
|
mkirkelund ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Januar-2008 Sted: 2635 Ishøj Status: Offline Point: 2358 |
![]() |
Jeg har endnu ikke set et 100hz/200hz eller hvad det nu bliver kaldt TV, der ikke så unaturligt ud.
Ak ja, det ser da skide godt ud på de philips reklame film hvor alle panoreringer er helt flydende, meeeen i film ødelægger det totalt oplevelsen. |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
Der er mange forskellige problemstillinger ved bevægelser på tv, og der findes ikke én feature der i sig selv løser de problemer. |
|
![]() |
|
bibihest ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1435 |
![]() |
Det er ikke pga de 200hz jeg køber mit næste tv, det vil ganske enkelt være i det og var bare nysgerrig efter om det var forbedret :) Fx. Philips reklamerer både med 200hz OG Natual motion HD på deres kommende topmodeller, så et eller andet sted burde det være to vidt forskellige ting, men var lidt i tvivl. Ikke andet for end at vente og se :) |
|
![]() |
|
mach3 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 14-August-2006 Status: Offline Point: 366 |
![]() |
Så vidt jeg har forstået, er 100hz (eller derover) på lcd'er blot en måde at udjævne bevægelser på.
Derimod giver det på plasma et roligere billede (plus mere glidendee bevægelser hvis der beregnes "mellembilleder" ligesom på lcd). Et lcd fungerer ved, at der er en lyskilde i baggrunden, som lyser "hele tiden" (40000hz - 70000hz i følge denne artikel fra 2004 http://www.designnews.com/article/34-How_to_Backlight_an_LCD .php) De 200hz betyder, at computerstyringen i lcd'et er i stand til at opdatere (dreje) hver enkelt pixel 200 gange i sekundet. Med andre ord betyder 200hz, at hver pixel kan få en ny "kommando" hver 5ms. Her synes jeg advarselslamperne blinker. Et lcd kan da godt have over 5ms i responstid (den tid det tager fra en pixel modtager kommando om at flytte til position x til den har udført kommandoen), så med 200hz når den ikke at komme til den ønskede position, før den får en ny kommando. Godt for billedekvaliteten? På plasma giver høj opdateringsfrekvens mening for et roligere billede, men på lcd giver det ikke et roligere billede. Backlight på 40000hz - 70000hz fungerer jo uafhængigt af, om computerstyringen er i stand til at sende kommandoer til den enkelte pixel med 50hz, 100hz eller 200hz. Efter min mening er der ikke brug for 100hz eller derover på lcd'er. Hvis det kommer sammen med et panel som har lavere responstid, så er det fint. Men det er jo stadig ikke takke være de 100hz, at tv'et kan vise hurtigere bevægelser bedre. Giver det mening? Hvis der er noget i min forståelse som ikke stemmer overens med virkeligheden vil jeg gerne blive klogere. |
|
![]() |
|
clausewitz ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1115 |
![]() |
Nu når vi har gang i emnet Hz kan du så evt. forklare mig hvorfor hurtig bevægende horizontale tekster (eks. sluttekster "DR2 Udland" etc.) på mit px80 kun er læsbare ved 50 hz og ikke 100 hz som ellers er at foretrække. |
|
![]() |
|
mach3 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 14-August-2006 Status: Offline Point: 366 |
![]() |
Lcd med 100hz har i øvrigt ikke altid bedre responstid.
Så vidt jeg ved, har sony's w4000 og w4500 begge 8ms, men kun w4500 har 100hz. |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
Ikke lige på stående, det må jeg lige efterprøve næste gang jeg er i nærheden af én. |
|
![]() |
|
![]() |
Du har fuldstændigt ret - 100, 200 eller flere Hz flytter i sig selv ikke noget på LCD tv, det implementeres for at kunne muliggøre nogle øvrige ting, såsom motion interpolation. Dit eksempel med en opdatering hver 5 ms hvor skærmen måske har 8 ms er et godt eksempel, det vil give mindre skarpe billeder ved bevægelser (men dog ikke mindre skarpe end at køre 50 Hz på samme 8 ms panel, forstås). Det er med andre ord klog markedsføring fra producenternes side at få fokus rettet mod frekvensen frem for opdateringshastigheden, og i det hele taget at rette fokus mod hvorvidt panorering hakker eller ej (hvilket kan "løses" med interpolation), og ikke på hvorvidt billedet er skarpt ved bevægelser. "Se hvor dejligt flydende bevægelserne i billedet er!". Jo tak, men når det hele så er en stor udflydende, utydelig grød, så kan det jo lissom være lige meget. |
|
![]() |
|
![]() |
Nu vi er ved Hz, et spørgsmål til 24p.
Hvorfor køres der på lcd'er et multiplum af 24 billeder i sekundet (72Hz, 96Hz) fremfor blot 24Hz? I kildematerialet kan en pixel højst ændre sig 24 gange i sekundet. Så hvorfor skal lcd'et sende den samme kommando ud til hver pixel 3 (72Hz) eller 4 (96Hz) gange før pixelen har ændret sig i kildematerialet? Som nævnt før, giver højere opdateringsfrekvens jo ikke et roligere billede på et lcd, da den bagvedliggende lyskilde lyser med 40000Hz - 70000Hz uanset hvad. Det er måske for at kunne sætte ekstra billeder ind for at få mere flydende bevægelser? Men jeg troede, at dette var no-go når man ser film i 24p - så skal det være så tæt på kilden som muligt. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |