Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Ebolaebola
Bruger
Oprettet: 23-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 239
|
Emne: Overvejer at gå tilbage til plasma Sendt: 20-Juni-2009 kl. 12:50 |
Selvom jeg har haft en meget d�rlig oplevelse med et Panasonic pv70, overvejer jeg nu en lille smule at investere i et 42g10 efter at have v�ret p� LCD-vognen et stykke tid. Mit st�rste problem med pv70eren var phosphor trails og retention, som var meget, meget, meget generende for filmoplevelsen (det skal lige siges, at jeg k�rte med fornuftige indstillinger, havde en break-in periode osv. osv.) og som i sidste ende f�rte til, at jeg gik over til lcd. Inde i mine overvejelser er, som sagt, et 42g10 og jeg har bl.a. v�ret nede i TapeConnection for at se lidt p� en og, heldigvis, virkede det som om, at problemet med phosphor trailsne er blevet udbedret tilstr�kkeligt til, at det ikke vil genere mig mere. Det eneste jeg er virkelig bekymret for er det med retention. Jeg ved godt, at der er blevet sagt og skrevet meget om retention og burn-in og jeg gider ikke at h�re folk, der bare fort�ller mig, at plasmateknologien er blevet s� avanceret nu, at det simpelthen ikke l�ngere er et problem, for det var pr�cis det samme jeg fik at vide i 2007 og da var det alts� et problem for mig. Sagen er nemlig den, at jeg ikke har eller skal have et antennestik sat
i for jeg gider virkelig ikke se almindeligt tv. Mit fjernsyn bliver og
skal s�ledes udelukkende bruges til BD og dvd. Desv�rre var der p� pv70eren bare voldsom retention f.eks. efter bj�lkerne p� en film i letterbox og, ja, det kan muligvis let fjernes ved at se et par minutters tv, men, som sagt, ser jeg ikke tv og min bekymring er den, at s�danne former for retention vil "akkumulere" og blive meget, meget slemt i sidste ende. Hvis jeg over en uges tid nu f.eks. s� ti film i letterbox-format, s� kunne bj�lkerne, p� pv70eren, stadig ses hver gang jeg satte en ny film p� og blev s�ledes n�rmest "forst�rket" hver gang. Det samme med undertekster p� disse film, hvilke efterlod sig tydelige striber i l�bet af spilletiden og stadig kunne ses, n�r fjernsynet blev t�ndt igen dagen efter. Igen var der tale om en slags akkumuleringseffekt. Mit sp�rgsm�l er derfor: hvor god er g10-modellen i forhold til retention? Jeg gider simpelthen ikke skulle til at k�re sne i et d�gn og alt s�dan noget for at fjerne retention, da det jo s� begynder at blive ret omst�ndeligt og generende, for ikke at sige dyrt, at have plasma. H�ber at h�re nogle af jeres erfaringer p� dette punkt.
PS: Lad venligst v�re med at g�re tr�den til en plasma vs. lcd flammekrig.
Redigeret af Ebolaebola - 20-Juni-2009 kl. 12:53
|
William Faulkner, mit nemesis.
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 12:56 |
Ebolaebola skrev:
PS: Lad venligst v�re med at g�re tr�den til en plasma vs. lcd flammekrig.
|
Jeg kunne da egentlig godt tænke mig at gøre tråden til en krig om retention vs. burn-in. Hvad er definitionen på retention? Jeg troede, at det var billeder, som hænger fast på skærmen i sekunder eller minutter. Men nu ser jeg oftere og oftere ordet anvendt om billeder, der hænger fast på skærmen i dage eller uger.
|
 |
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 13:07 |
Allan Olesen skrev:
Hvad er definitionen på retention? |
Min personlige definition er:
- Burn-in = permanent
- Retention = forbigående
Men slemme tilfælde af retention forsvinder ikke nødvendigvis af sig selv, men kan viskes væk med en "burn-in wash" funktion (indbygget eller DVD).
/Lars
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
 |
hopgreve
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Point: 6290
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 13:10 |
Problemet er vel hvis du kun/altid ser film med sorte bjælker , er det så ikke svært at undgå , at de sorte bjælker bliver tydeligere og tydeligere?...
MVH
|
TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12456
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 13:14 |
Jeg har svært ved at forestille mig en situation hvor det ENESTE man ser er 2.35 eller 2.40:1 film.
|
 |
Ebolaebola
Bruger
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 13:22 |
Naiera skrev:
Jeg har sv�rt ved at forestille mig en situation hvor det ENESTE man ser er 2.35 eller 2.40:1 film.
|
Selvfølgelig er det ikke hver eneste film man ser der er i det format. Jeg kan kun referere til min tidligere oplevelse med pv70eren, men hvis man havde set f.eks. to-tre film i ovennævnte formater, så var én film i 1.85:1 altså ikke nok til at fjerne retentionen fra de forrige film. Nu spørger jeg imidlertid om Panasonic g10-serie og om hvordan de har det med retention.
|
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 14:04 |
Naiera skrev:
Jeg har svært ved at forestille mig en situation hvor det ENESTE man ser er 2.35 eller 2.40:1 film.
|
Hvis du kun ser 2.40:1 er retention vel ikke noget problem.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
Garfield
Bruger
Oprettet: 04-Oktober-2004
Point: 182
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 14:27 |
Ebolaebola skrev:
Selvom jeg har haft en meget d�rlig oplevelse med et Panasonic pv70, overvejer jeg nu en lille smule at investere i et 42g10 efter at have v�ret p� LCD-vognen et stykke tid....... .. .
|
Hvilket LCD tv har du i øjeblikket, som du overvejer at sælge?
|
 |
Cyberguyen
Guld medlem
Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 15:40 |
Jeg tror altid der vil være én eller anden form for retention på plasma paneler.
Men hvis der altid står en hvid tekst samme sted hver gang man ser tv uanset om det er kort tid hver gang, så efter x antal timer vil den permanent stå der. Dette skyldes at fosforen i panelet vil ældes hurtigere hvor der er hvid tekst end resten af skærmen. Men dette er burn-in og ikke retention, selvom man måske kan få det væk ved forskellige hjælpemidler.
Hvis man kun ser film i et bestemt format, så vil jeg tro at man over noget tid vil kunne komme til at se bjælker. Jeg tror dog at vi her taler om flere år, da orbiteren på eksempelvis Pioneer er ret effektiv og rykker ret meget på billedet.
Selv på Pioneer er der en rimelig stor grad af retention. I starten og slutningen af mange film vises teksterne som nogle der toner frem på en helt mørk baggrund. Hvis der er helt mørkt i rummet, så kan man på en Pioneer 9G stadig se hvor den hvide tekst har været på skærmen indtil at den nye kommer frem, eller noget kommer og visker det væk. Vi taler altså om småting, men det er der stadig og kan ses på flere meters afstand.
Jeg ved godt at ovenstående ikke kaster lys over om Panasonic 42 tommer G10 lider af retention. Men da selv Pioneer 9G gør det, så må g10'eren også gøre det.
Redigeret af Cyberguyen - 20-Juni-2009 kl. 15:44
|
 |
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 15:48 |
Men en g10 vil jeg holde mig fra, hvis det åbenbart er alle som ikke kan modtage 24p korrekt. Hvis man alså skal blu-ray. Mange vil sikkert heller ikke købe det som brugt Men en v10 koster jo lidt mere i 42. retention er ikke noget problem på en panasonic 2008 eller 2009. Men ja den har det. Har ikke hørt om en burn in skade i 2 år på et panasonic. Har bare aldrig kunne se problemet i det. har selv haft et px80 og nu pioneer. Panasonic og pioneer er dem på markedet hvor det er mindst synlig. Et plasma er har rigtig mange fordele i forhold til lidt retention.
Redigeret af xcardman - 20-Juni-2009 kl. 15:50
|
 |
Ebolaebola
Bruger
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 16:17 |
Garfield skrev:
Ebolaebola skrev:
Selvom jeg har haft en meget d�rlig oplevelse med et Panasonic pv70, overvejer jeg nu en lille smule at investere i et 42g10 efter at have v�ret p� LCD-vognen et stykke tid....... .. .
|
Hvilket LCD tv har du i �jeblikket, som du overvejer at s�lge? |
Jeg har solgt det, men jeg havde et Panasonic TX-37lzd85.
|
|
 |
Ebolaebola
Bruger
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 16:27 |
Tak til Cyberguy og Xcardman. Plasma har som sagt mange fordele og en af disse er selvfølgelig sortniveauet, hvilket da også er den væsentligste årsag til, at jeg overvejer at købe plasma igen. Mht. med orbiter (jeg går ud fra, at det er pixelshifting), er der sådan noget på Panasonics plasmaer?
|
|
 |