|
|
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | |
MF1971 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 512 |
![]() Sendt: 02-Juli-2009 kl. 11:59 |
Hejsa ! Nu har jeg kigget længe nok på denne fantastiske side, så nu ville jeg også være medlem... Jeg har lige erhvervet mig en Nad M25 effectforstærker til min reciever Pioneer LX-81. MEN jeg vil gerne bi-ampe mine Dali helicon højtalere og jeg kan simpelt hen ikke finde ud af hvordan. Jeg har læst i et indlæg at det godt kan lade sig gøre, men jeg har ikke en ide om hvad der skal forbindes med hvad. Er der en venlig sjæl, som vil skære det ud i pap for mig. Det jeg har brug for er hvilke kabler jeg forbinder med de forskellige indgange på Nad`en og recieveren og om jeg evt. skal ændre nogle indstillinger i recieveren. Jeg benytter en 7.1 opsætning På forhånd tak ! Michael/MF1971
|
|
Mvh
Michael/MF1971 Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855 |
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
Lidt kraftigere end mit Du kan gøre som jeg.. biamp hele fronten.. jeg har også pioneer receiver og Nad effektblok og dali helicon højtalere. Der er 4 terminaler på højtaleren, du har 7 trin på effektblokken, du får kun brug for de 6. Du skal derfor bruge følgende: Signalkabel som splitter din preout L & R højtaler samt center op i 2 ... dvs 3 ledninger med hanstik i den ene ende og 6 hun stik i den anden ende, også skal du blot have 6 alm forlængerstik (sådan 1 bliver til 2). Så skal du have noget 4 leder højtalerkabel som du sætter fra højtaler til effektblok. Dvs du kører lyden fra pioneer preout - effektblok (opsplittet på 2 kanaler) - videre over i højtaleren. Jeg vil anbefale dig at biampe såvel din centerhøjtaler som dine fronter. Redigeret af rhsin - 02-Juli-2009 kl. 12:15 |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
![]() |
Vil du ikke være sød at give en tilbage melding på hvordan den LX81 spiller/lyder sammen med NAD 25. Jeg har selv lige lyttede på LX81 sammen forskellige effekttrin. Det sidste jeg afprøvet var med 2 stk. Sirius D200 på front og center. uha uha så er der magt over tingende, her sker virkelig ting og sager. Virkelig en stor musikalsk oplevelse, men ret voldsomt. Skal have prøvet med en 30.5 |
|
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
Jeg kan ihvertfald sige at jeg oplevede en nogen kraftigere og mere dynamisk lyd ud af mine højtalere efter jeg skiftede min receiver ud.. og jeg har en Nad T973 effektblok foran fronter og center... og der skete altså noget.. min pioneer receiver er en sc-lx71, og sjovt nok kan jeg også med samme "neutrale" niveau spille væsentligt højere nu end jeg kunne før... lige ved at sige det næsten er for voldsomt nu.. for havde egentligt overevejet at skifte min T973 ud med en M25.. det har jeg egentligt droppet indtil videre da jeg slet ikke har behov for mere kraft... det skulle måske kun lige være en ekstra 220v gruppe ved anlægget |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
MF1971 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 512 |
![]() |
Jeg havde aldrig prøvet at have en effektforstærker før, så det var noget af et spring. Jeg har haft mine Dali Heliconer i en måneds tid og har synes de spillede fint sammen med LX81, men der manglede noget power på samt at jeg synes diskanten var lidt for lys. Men da jeg fik M25 her forleden dag kan jeg kun sige WOW en effect der nu kom. Der var lige pludselig kommet mere bas og der var nu fuld kontrol over diskanten også. Til rhsin : Tak for svar, jeg vender lige tilbage senere for der er stadig noget jeg ikke forstår. Mvh Michael/MF1971 |
|
Mvh
Michael/MF1971 Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855 |
|
![]() |
|
![]() |
Nu skal jeg hjælpe dig med at lave en indkøbsliste.. så du kan se dem.. så kan du helt selv vælge andre kvalitetskabler efter behov. Som højtaler kabel mellem effektblok og højtaler bruger jeg dali silver wave four (jeg har faktisk noget stående endnu for jeg købte en hel rulle) og det brugte jeg på center samt front højtaleren. Som signal kabel (fra Receivers preout til y splitter) har jeg brugt 3 stk dali wave 2000. Som y splitter har jeg ikke lige typen på mine men de ser sådan her ud også 3 stk. Det du gør er du tager dit dali wave 2000 kabel og sætter i din pioneers audio pre out på feks center kanalen (kun 1 stik) dette stik sætter du så sammen med din y splitter og tager hver sin splittede signal og sætter på din indgang 1 og 2 på effektblokken. Dernæst tager du din silver wave four og hold nu styr på din rød og sorte for hh. udgang 1 og 2 )sådan du ikke får byttet om på dem på højtaleren, da det ikke vil være så godt) Husk endeligt at fjerne den bro du evt har sat mellem de 2 sæt terminaler på højtaleren Så har du tilsluttet din center, så gør du i princippet det samme med din front L og front R til du har brugt 6 af dine 7 trin på effektblokken. Som udgangspunkt skal du ikke regne med du kan komme til at spille højere ved biamping, men du får langt mere dynamik og styring over dine energikrævende højtalere. På effektblokken kører du bare lydstyrkeknappen helt op på thxlevel og lader din pioneer receiver om at justere ind.. et lille tip er at gå ind i dine højtalers nivaue efter autosetup også tjekke om dine fronter er dæmpet meget under 0, min havde kørt dem helt ned på -4 også havde den faktisk også dæmpet næsten alle andre kanaler, så der rettede jeg det op så udgangspunktet på front R var 0 også indstillede jeg manuelt alle højtalere efter det... det gav mig væsentligt mere kraft at gøre godt med. Håber dette kan hjælpe dig lidt på vej, ellers spørger du bare |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
SVP03 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4172 |
![]() |
Jeg har en Onkyo 906 og en M25. Jeg er ikke vild med Y-splittere generelt, hvis biwire heller ikke er løsningen så husk at skifte metalbøjlen bag på højtaleren med et stykke ledning, hvis du er med. Den M25 slår meget der koster det dobbelte. Redigeret af SVP03 - 02-Juli-2009 kl. 19:49 |
|
SVP03
|
|
![]() |
|
![]() |
Det var synd med din ven, men jeg havde forinden købet også undersøgt M25 på nettet og set at den havde fået rigtig gode anmeldelser. Den spiller også fantastisk Du skriver jeg heller skal bi-wire dem. Skulle det være bedre ?Jeg har ellers hørt det modsatte Til rhsin : Det var dog en rigtig god gennemgang, faktisk lige til at gå til... Det er heller ikke power jeg mangler, men jeg har også fundet ud af ( siger mange) at bi-ampe lige hiver det ekstra ud af højtalerne. Men jeg kan se at jeg skal ud og købe i nogle stik/kabler, da det er nogle single-wire Tara Labs kabler jeg bruger samt nogle y-splittere. Mvh Michael/MF1971 |
|
Mvh
|
![]() |
|
SVP03 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4172 |
![]() |
Biamp er fint, men med y-splitter hæver du med 3 db er det vist, ved ikke om det er det samme der sker inde i en receiver når man bruger baghøjtalerne til biamp, nu taler jeg selvfælgelig før effektdelen. Redigeret af SVP03 - 02-Juli-2009 kl. 20:29 |
|
SVP03
|
|
![]() |
|
![]() |
Det skal lige fremhæves for det fremgik måske ikke tydeligt af mit indlæg den Y-splitter jeg linker til er langtfra den kvalitet jeg har på min.. kan bare ikke lige finde noget link til den.. men klart køb nogle gode og korte signal kabler samt y-splittere. Om det er pengene værd kræver at man skifter om nogle gange.. men jeg havde sluttet mine til som biwire først inden jeg havde fået mine y-splittere og jeg må erkende mit første indtryk var noget mere dynamik og bund i basserne, på toppen og effektmæssigt er der ikke den store forskel.. ikke desto mindre er der adgang til så meget kraft i det forstærkersetup at jeg ikke ville bekymre mig så meget over den dæmpning som y-splitteren formentligt giver da du formentligt oplever du kan justere dig til den samme effekt for at skabe balance mellem dine bagkanaler som jo kører fra pioneeren kontra den effekt du får ud af naden.. der skal jo være balance hele vejen rundt alligevel.. og der vil effektblokken nok skulle have et par db lavere anyway pga de ekstra muskler. Så lige i det setup med de højtalere som er strømkrævende så syntes jeg nok det burde kunne svare sig at biampe.... og måske lave en ekstra strømgruppe ved skærmen for han kommer nok til at opleve det samme som mig ved eksplosioner.. nemlig at lyset dæmpes efter peaksene i lyden Redigeret af rhsin - 02-Juli-2009 kl. 20:48 |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
![]() |
Hmm, ja det med kabler er noget der bliver endevendt tit herinde Jeg må indrømme at jeg ikke umiddelbart kan høre forskel på et billigt frem for et dyrt. Mht. splittere har jeg i et par år brugt et til min sub, men det var mere fordi det fuldte med det kabel jeg købte. Det siges der skulle være forskel, men jeg kan ikke høre det... Jeg prøvede her forleden dag at bruge min recievers bagkanaler til bi-amp, og der var faktisk en smule forskel.Det er derfor jeg gerne vil prøve det rigtigt. |
|
Mvh
|
![]() |
|
![]() |
En NAD M25 går stadig i tomgang, sådan føles det
![]() |
|
SVP03
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |