recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - projekter. Størrelse af rum?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketprojekter. Størrelse af rum?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Emne: projekter. Størrelse af rum?
    Sendt: 27-August-2009 kl. 10:57

Vores flytte planer er skubbet, pga jeg muligvis skal udstationeres i USA om et år. og vi derfor regner med begge at forsøge at gøre karriere derovre.

Derfor holder vi fast på vores 87kvm ejerlejlighed, men har altid haft lyst til et lærred og projekter.

Mit største problem lige nu er, HVOR meget kan man tillade?.

eneste rum jeg kan dedikere til det er mit kontor, men er usikker på størrelsen.

DEt er vel ca 4 meter dybt og 3.4meter bredt. og projektoren jeg kigger på er en Z3000 fra Sanyo. ER det for lille et rum til en projekter.

Det bliver ikke et setup med STORE højtalere, og skal stadig have plads til et skrivebord, og min sekundære 37" som komme til at hænge bag lærred når det bliver hevet ned.

Men spg er.

ER det stort nok, eller skal jeg opgive?

HVis jeg går videre, hvad størrelse lærred vil i anbefale, Vil gerne så langt op som muligt, har leget en del med 103" plasma, og det er da en fin størrelse, men må gerne være lidt større.

Hvad kan må få af "pris fornutige" lærreder som kan hives ned, men stadig giver et godt billede, og ikke krøller selvom det er oprullet lærred.

Fastrammet er desværre ikke en mulighed, da jeg gerne vil have løsningen "usynlig" i hverdagen.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

DEt er vel ca 4 meter dybt og 3.4meter bredt. og projektoren jeg kigger på er en Z3000 fra Sanyo. ER det for lille et rum til en projekter.

Det kan sagtens lade sig gøre, men hvis du vitterligt vil lave så stort et billede som du har i tankerne i det rum, så skal du lige være opmærksom på projektorens throw ratio.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 11:13

hmm, kiggede lidt på AV connections tilbud, dog kun med 103" lissau lærred, men sådan en Z3000 og det lærred? vil det hænge sammen?

og det skal vel være vægmonteret på beslag sådan et lærred, da jeg har 2.5 meter til loftet, og gerne vil have den ned og dække for tv´et, som hænger max 80cm fra gulvet.

Sad og nævnte det for kæresten i går, og hun hoppede på ide´en med det samme, så er sådan lidt trigger happy.

Lige en anden lille ting, jeg har tapeseret enkelte vægge i andre dele af huset, men MEGET goft mørkt tapet med mønster, det vil vel kun være en fordel, at væggen hvor lærred og skærm er, er Mørk?

Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 11:16

Hvad kan må få af "pris fornutige" lærreder som kan hives ned, men stadig giver et godt billede, og ikke krøller selvom det er oprullet lærred.
De to krav er desværre noget selvmodsigende...

Jeg tror ikke at der findes nogen "almindelige" rullelærreder der ikke bølger/krøller i een eller anden grad. Alternativet er tab-tension lærreder, men de er generelt temmelig pebrede i prisen.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
prinder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Juni-2005
Point: 278
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Det kan sagtens lade sig gøre, men hvis du vitterligt vil lave så stort et billede som du har i tankerne i det rum, så skal du lige være opmærksom på projektorens throw ratio.

Du kan evt. se bruge Projector Centrals beregner til at finde ud af om lærredstørrelse, og throw ratio passer sammen for den aktuelle projektor:
http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z3000-projection-c alculator-pro.htm

Umiddelbart lyder 100" rigtig stort i så lille et rum.
Prøv evt. at kigge på denne beregner:
http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancemetric.htm l

Der refereres bla. til hvilket forhold der bruges i rigtige biografer.

/Peter

Sony KDL-46D3000 | BenQ PE8720 | Medion HTPC Blu-Ray, HD-DVD | Linksys DMA2100 | Logitech Harmony 895
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 11:53

problemet er bare, går man meget ned, så nærmer vi os alm tv størrelser, så ser jeg ikke den helt store grund til at købe en projektor.

kan godt se at et stykke over 2 meter bliver stort, i et lille værelse, men så skal vi nok omkring 80" vil gerne tæt på de 2 meter bredt. så der lige kan være en højaler i begge sider, og en center under.

Billedet må gerne være stort.

Så forresten U571 klip på en 103" pana plasma i åbent rum HD, og så hele batman forever bluray på den i et test rum (panasonics panel - dog speciel motor og kalibrering) synes det stod FANTASTISK. selvom man gik ind til 2 meter, så var ikke slemt skuffet over pixeltætheden

kan vel regne med samme kvalitet, minimum på en projektor? eller har de mange svagheder (kan mørklægge)

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 20:35

Undskyld jeg går lidt amok med spørge time, men bare lækkert folk gider svare men har lidt tillæg til forrige post.

HVad med lærred, nu når det ikke har TAB tension eller er et fast lærred, så kan man jo se at det bølger lidt, er det noget der er MEGET synligt under film?

JEg har 2.6x meter til loftet, og projektoren vil ca kommme 3.6-3.8 meter bagud i rummet (kan se det er optimalt for 80") det skal så skyde et billede ned hvor bunden er lige under mit TV, så ca 80 cm fra jorden, er det et stort problem at man skyder billedet så skråt nedaf? kan forstille mig at man får sådan et trapez formet billede, men det kan vel justeres.

Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2352
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2009 kl. 05:33

Undskyld jeg går lidt amok med spørge time, men bare lækkert folk gider svare men har lidt tillæg til forrige post.

HVad med lærred, nu når det ikke har TAB tension eller er et fast lærred, så kan man jo se at det bølger lidt, er det noget der er MEGET synligt under film?

JEg har 2.6x meter til loftet, og projektoren vil ca kommme 3.6-3.8 meter bagud i rummet (kan se det er optimalt for 80") det skal så skyde et billede ned hvor bunden er lige under mit TV, så ca 80 cm fra jorden, er det et stort problem at man skyder billedet så skråt nedaf? kan forstille mig at man får sådan et trapez formet billede, men det kan vel justeres.

Det svinger meget fra lærred til lærred hvor meget de buler/bølger. Typisk vil det være værst i siderne, men der kan også være ujævnheder andre steder. Det vil typisk være mest synligt når der bliver panoreret.

Z3000 har lensshift så du kan flytte linesen, men jeg har ikke tjekket om dit setup er uden for dens rækkevidde. Hvis du ikke kan få billedet ned så bunden er 80 cm. fra gulvet uden at tilte projektoren, vil du få et trapez formet billede. Det kan nok rettes op med Keystone, men det kan ikke anbefales, da det går ud over billedkvaliteten. Så hellere hænge projektor lavere.

Redigeret af kaizer - 28-August-2009 kl. 05:53
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2009 kl. 10:05

Takker for hjælpen..

Tror jeg ender med følgende setup.

Sanyo Z-3000

Har hørt positivt om den, og har set den i aktion + at den er lydsvag, hvilket er meget vigtigt for mig.

Hivilux 84" lærred med Tab Tension og motor (sort kassette)

ER lidt nervøs for kvaliteten af selve lærred, for prisforskellen på dette og et Tab Tension fra Lissau er jo ENORM, men så et par billeder fra folks hjemme biografer, og kan se store lærreder uden tabtension faktisk buler meget, tror (mit eget gæt) at dette er mere irriterende for mig end at det lysforstærkende i lærredet ikke er helt top notch.

Vogels væg ophæng

Ja, den bliver nok ikke loft monteret, grunden til dette er at jeg vil have lærred ned så den er min 80cm fra jorden, og vil undgå keystone, eller hvad det nu hedder, altså det trapez formede billede.

Ender nok med AV kommer til at levere alt undtagen Lærred.

Til top
slate Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-August-2007
Sted: Struer, Denmark
Point: 589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2009 kl. 10:05

Mht størrelsen af rummet så har min kælderbio cirka samme mål.
Den er dedikeret så der er ikke andet møbelment som fylder.

I praksis fungerer det godt, men det bliver lidt lummert når man sidder 3 mand og ser film.... der skal luftes ud og strækkes ben mellem hver film

Mit lærred er 92" - overvejede 100" men det var blevet for stort til rummet/afstanden

Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2009 kl. 11:01

er også blevet enig med mig selv om at det bliver dedikeret.

Så nu er PC´en sat til salg, så det er slut med skrivebord. (må leve med firma laptop)

Desværre bliver lydsetuppet ikke så skarpt, bliver 4xBeolab 4 pc højtalere med en pod center og en GAAAAMMMEL Dali 10" 125W sub.

Bliver lavet om til pod speakers løbende.

Til top
.FTH' Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2009
Sted: København
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 13:01
Hvordan går det med projektet?
JVC - Quality Screen - XTZ - ONKYO - Parasound - PS3
Til top