recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problemer med at sende e-mail & spamlevel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProblemer med at sende e-mail & spamlevel

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7973
Direkte link til dette indlæg Emne: Problemer med at sende e-mail & spamlevel
    Sendt: 22-September-2009 kl. 13:22

Hej.

Som nævnt i et andet emne, havde jeg problemer med at sende en mail til Sydenergi. Der er også andre modtagere der ikke kan få mine mails - og det er pga. noget med spam.

Det er nok for meget at gengive hele historien, men nedenstående var Cirque's svar. Cirque er min bredbåndsudbyder. Hos Webhosting har jeg oprettet mail hotel til arbejdet og e-mail adresse til mig og min chef. Jeg bruger Webhosting's smtp til udgående mail. Men det er ikke dér mailen bliver afvist som spam - det er ved "min" (dvs. Cirque's ip-adresse).

Men altså så mener Cirque at løsningen kunne være at jeg køber en "offentlig" ip adresse. Så vidt jeg forstår betyder det at jeg får min egen ip og kobles fra den ip som generelt bruges til boligforenings nettet. Mener han så ikke at det er en privat ip jeg køber - hvorfor kalder han det offentlig?

Nu ser jeg lige om problemet fortsætter. Inde i opsætningen på mail hotellet har jeg hævet spamlevel for min pop3 - så ser jeg lige først om det virker. Fordi jeg synes det er meget at betale 250,- for noget der ikke er min skyld. Men på den anden side, hvis jeg med min egen private ip-adresse, får en klippe stabil e-mail afsendelse og modtagelse, så er det vel også ok. Jeg har jo allerede brugt mere tid på det end svarende til 250,-

Webhosting siger de ikke kan gøre noget, men foreslog at jeg hævede spamlevel, hvilket jeg jo så har prøvet. Herunder svar fra hhv. Sydenergi og Cirque:

Hej Thorvald.

Dine mails bliver afvist hos os, fordi vi bruger et filter som vedligeholdes af www.spamhaus.org. Jeg slog din udbyders IP adresse op på www.spamhaus.org og du kan resultatet, hvis du klikker på linket herunder. Her kan du også se, hvorfor IP-adressen er spærret.

http://www.spamhaus.org/query/bl?ip=80.72.152.166

Kort fortalt afvises IP-adressen af 2 årsager:

1.    Der er registreret masseafsendelse af virus eller spammails fra IP-adressen / mailserveren.

2.    Dit mailprogram er ikke sat op til at ”sikre” at afsender-adressen er den korrekte.

Det er desværre ikke noget, vi har mulighed for at hjælpe yderligere med, idet det der højst sandsynligt skal ændres i både dit mailprogram og hos din internetudbyder, men jeg vil foreslå, at du ringer til din internetudbyders kundeservice og beder dem om hjælp – evt. videresende denne mail til dem.

Med venlig hilsen

Carsten Midtgaard
IT-koordinator

IT-afdelingen
SYD ENERGI Holding A/S

-------------------

Hej

Det vi kan gøre for at lave dette er at du køber en offentlig IP. Dette koster 250,- i oprettelse og 25,- om måneden.

--
Med venlig hilsen

Dampfærgevej 27-29, 2100 København Ø

Langb

Michael S.
Supporter

tel: 70220304
fax: 77337101
email:
kundeservice@cirque.dk
Langb

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Thorvald Johannes Pedersen (TDP) [mailto:tdp@ramboll.dk]
Sendt: 22. september 2009 12:22
Til: Carsten Midtgaard
Cc: Cirque Kundeservice; support@webhosting.dk
Emne: SV: Afviste mails

Hej.

Tak for meldingen. Jeg oplever i øjeblikket problemer med at sende til nogle modtagere (men ikke alle). Om dette er en del af problemet, kan jeg ikke se. Jeg vil hermed spille bolden videre til Cirque (internetudbyder) og evt. Webhosting (som jeg bruger til udgående smtp).

Mvh. Thorvald.

Fra: Carsten Midtgaard [mailto:cami@sydenergi.dk]

Sendt: ti 2009-09-22 09:20

Til: Thorvald Johannes Pedersen (TDP)

Cc: Jan Vang

Emne: Afviste mails

Hej Thorvald.

Dine mails bliver afvist hos os, fordi...

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2009 kl. 13:47

Jeg har haft samme problem på et tidspunkt med Cirque. Du ksal bare få dem til at løse problemet.

Problemet er hos din internet udbyder (forbindelsen). Du har en forbindelse sammen med an masse andre naboer og når I går ud på internettet bliver I alle "nattet" til samme IP adresse, dvs. at I alle får samme IP adresse og vil blive opfattet på nettet som EN person/pc. Problemet er nu at der en eller flere pc'er på netværket der er virus/malware inficeret og det er blevet opdaget på internettet, så den IP adresser er markeret som en virus/malware adresse.  Dette går såud over alle.

Cirque må finde de pc'er på deres/jeres netværk der er inficeret og spreder og få den renset eller de må gi dig en fast ip adresse uden omkostninger for dig.

/Per

Redigeret af PerW - 22-September-2009 kl. 13:56
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2009 kl. 17:54

Ja, det synes jeg også du har ret i at det må være rimeligt. Forhåbentligt er resultatet er deres undersøgelse ikke at det er mig der er skyld i blokeringen, hahaha...

Nå, jeg vil prøve og se om ikke de kan overtales til at give mig en fast ip uden omkostninger ud over de 25,- om måneden. Oprettelses gebyret bør de selv klare. En fast ip ville jo nok være det rareste i længden.

Thorvald.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2009 kl. 18:14
@Thorvald,

Spamfilteret hos WebHosting gælder kun indgående post (pop3), og jeg forstår dette problem som at Sydenergi afviser dine mails?

Sydenergi bruger Spamhaus, og din IP Cirque adresse er i dette filter. MEN Spamhaus listerne er kun beregnet til anvendelse på den SMTP server som connecter til modtageren, og det er WebHosting's SMTP server som du skriver. Det er forkert brug af Spamhaus block lists at kigge på tidligere IP adresser i kæden, selv om de kan læses i headeren. Et sådant check kan i hvert fald ikke stå alene.

Punkt #2 fra Sydenergi kan læses som at du ikke har SPF på dit domæne, men det er der ikke ret mange som har, så det giver ingen mening at Sydenergi skulle stille dette som generelt krav.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2009 kl. 20:23

Hej JesperLund. Nu må du huske at det nu, ikke kun er Sydenergi, der ikke kan få mine mails. Andre - og vigtigst, min chef, får heller ikke mine mails - samt enkelte andre af og til. Men jeg synes det er lidt mærkeligt at nogle mails slipper igennem og andre ikke. Men det kan måske have noget at gøre med at jeg sender mange mails til min chef, pga. arbejdet - og at filteret så opfatter de mange mails som spam, fordi der nu engang p.t. konstateret spam på Cirque's ip-adresse.

Hvis jeg ellers har forstået det rigtigt, så sker blokeringen ved Cirque's ip og det er her det kører af sporet. Så som PerW også er inde på, så er den eneste der kan løse det, Cirque. Hverken Webhosting, Sydenergi eller jeg selv kan gøre noget. Er det korrekt forstået?

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2009 kl. 05:50

Har imidlertid løst problemet ved at hæve mail systemets spamlevel og ikke kun pop3'erne på mail hotellet. Cirque ville ikke umiddelbart ikke give mig en fast ip adresse uden omkostninger og kunne ikke se at det var dem, der blokerede. Har skrevet til dem at det er ved deres ip-adresse at blokeringen er og afventer svar på det.

Vi kan ikke oprette en offentlig IP uden omkostninger til dig, vi har heller ikke mulighed for at rense folks pc’er da det ikke er noget vi gør.

Det er ikke os som blacklister de mail du sender, det er modtageren så jeg kan ikke svare på hvorfor du oplever nogle kommer igennem og andre ikke.

Thorvald.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2009 kl. 08:07
Det er DERES IPadresse der står anført som spammer og dermed kan man ikke sende email fra deres netværk, så Cirqur har ET PROBLEM, de må løse. Sidst jeg havde problemet kunne jeg ikke sende til folk der havde deres email hos TDC, så det var mange. Det tog også noget tid før de fik løst det.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2009 kl. 12:59

Her er den seneste besked fra Cirque, i sagen:

Hej

Det er rigtigt at det er vores ip adresse, der bliver spærret, og der er også en gratis løsning.

”Problemet” er at vi (imodsætning til de fleste andre udbydere) har åben for port 25 (standard port til afsendelse af mail), hvilket betyder 2 ting:

Hvis man har sit eget domain som dig, kan man sende via sin egen smtp server, på standard porten.

Hvis man har en virusinficeret computer, har den frit spil for at spamme mails ud.

Om vi kan gøre mere for at undgå disse spamsager vil jeg lade være op til vores teknikkere, men du kan komme uden om det, ved at sende via vores smtpserver, når du sidder på vores internet linje. Mails sendt via vores smtp server, vil undgå at blive bremset af divserse spamfiltre.

Redigeret af Thorvald - 25-September-2009 kl. 13:00

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2009 kl. 13:02

Og dette var så mit svar:

Jeg har p.t. løst det ved at hæve spamlevel i mit mail hotel opsætning. Alternativet er at jeg kunne bruge Jeres smtp - ja, den eneste ulempe er Jeres begrænsning på størrelse af mails, som jeg ikke lige kan huske hvad er.

Og ellers kunne jeg købe min egen ip-adresse. Men det tænker jeg lige over.

----------

Forresten bruger jeg port 2525 til udgående smtp.

Thorvald.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2009 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Og dette var så mit svar:

Jeg har p.t. løst det ved at hæve spamlevel i mit mail hotel opsætning. Alternativet er at jeg kunne bruge Jeres smtp - ja, den eneste ulempe er Jeres begrænsning på størrelse af mails, som jeg ikke lige kan huske hvad er.

Og ellers kunne jeg købe min egen ip-adresse. Men det tænker jeg lige over.

----------

Forresten bruger jeg port 2525 til udgående smtp.

Det vil ikke gøre nogen forskel at bruge Cirque's SMTP server, medmindre denne SMTP server skjuler den IP adresse som submitter til serveren, og det sker typisk ikke. Sydenergi m.fl. checker på alle IP adresser som optræder i headeren.

Ligeledes gør det ingen forskel om du bruger port 25 eller 2525 som SMTP submission port til WebHosting. 2525 er alene lavet for de personer der har udgående port 25 blokeret, såsom TDC ADSL kunder.

Men... du kan overveje Gmail, da Gmail faktisk ikke inkluderer den IP adresse som mailen stammer fra i headeren.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2009 kl. 16:49

KJeg tror også det er en gang varm luft fra Cirque.

Jeg har mit domaine hos b-one og jeg bruger deres SMTP server, da jeg har en bærbar og er på forskellige net. Så jeg har også haft problemet og som Jesper sige, så bliver alle adresserne i mailen checket om imord spamhous, så bare at din pc soidder på Cirque netværk er nok til at mails ikke ankommer.

Du kan jo evt. prøve at bruge deres SMTP server.

u kan også gå ind på spamhouse og slette din adresse, men det virker ikke ret længe, så længe der er en pc'er på Cirques netværk der spamer.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2009 kl. 18:14
Jeg gider ikke G-mail. Jeg vil have det så simpelt som muligt - dvs. som jeg har det nu. Og så længe det virker er det jo heller ikke noget problem. Og det er jo heller ikke noget problem at bestille en privat ip-adresse, bortset fra at jeg synes oprettelses afgiften er relativ høj.

Thorvald.
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu