Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Simondog
Bruger
Oprettet: 26-April-2010
Status: Offline
Point: 72
|
Emne: X10Y, en ommer Sendt: 10-Maj-2010 kl. 16:48 |
Hej alle,
Jeg købte for et par måneder siden et Panasonic X10Y, men jeg er åbenbart én af dem, der ikke kan tåle plasma-støjen, som TV'et udsender. Desuden fandt jeg også ud af, at 1024x768-opløsning på en 16:9-skærm, kombineret med moderat PC brug er en dårlig kombination. Jeg var også lidt skuffet over TV'ets HD-performance, det er som om billedet "hakker" ved panoreringer.. Det kører ligesom ikke super flydende.
Øv øv, jeg skulle have undersøgt sagen mere inden jeg købte, men det prøver jeg så at rode bod på nu!
Er det G20 jeg skal have i stedet for? Jeg har set et X20 og et G20 ved siden af hinanden, og jeg synes at G20'erens bevægelser kørte en del mere "smooth" og det var som om "refresh-raten" (jeg har ikke styr på termerne) var meget højere på G20. Lidt ligesom at se to gamle CRT-skærme ved siden af hinanden, hvor den ene kører 60 og den anden kører 100 Hz. Er det mig der ser nisser, eller har jeg fat i noget?
Jeg har også set et Sony EX500 LCD i en demo-tilstand som åbenbart havde en funktion der gjorde panoreringer og bevægelser helt flydende og lækre... Er det bare sådan ét jeg skal have? Hvad går jeg glip af ift. et G20 som mange jo snakker om... ?
Det jeg vil have, er et flydende og lækkert billede og et fjernsyn der ikke siger en lyd!
På forhånd tak, jeg håber I kan gøre mig lidt mindre forvirret :)
|
 |
Nexeren
Guld medlem
Oprettet: 14-August-2005
Sted: Nørresundby
Point: 605
|
Sendt: 10-Maj-2010 kl. 16:57 |
Hvis du er overfølsom for plasma buzz er det jo nok ikke et G20 du skal have. Eller et hvilket som helst andet plasma TV da de har en summen i en eller anden grad. G20 har motion systemet IFC som virker ret godt og uden en forfærdelig masse fnidder i billedet.
EX500 har Sonys Motionflow system som også skaber et mere flydende billede.
Synes ikke billedkvaliteten på EX500 er lige så god som G20 men vil du undgå buzz er EX500 nok løsningen for dig.
|
 |
Circon
Super bruger
Oprettet: 05-Januar-2005
Point: 299
|
Sendt: 10-Maj-2010 kl. 17:08 |
Hej
Min x10 y har et flydende og lækkert billede og er støjfri !!!! 
Jeg kender flere x 10 y ejer og kan slet ikke genkende det problem.
|
 |
Nexeren
Guld medlem
|
Sendt: 10-Maj-2010 kl. 17:23 |
Synes også at mit X10 panorerer naturligt. Jeg er nok en af dem der oplever diverse motion systemer som unaturlige
|
 |
Simondog
Bruger
|
Sendt: 10-Maj-2010 kl. 17:46 |
Nexeren: Hvad mener du med motion-systemerne føles unaturlige? Hvad er minusserne ved det? Jeg vil sige, at hvis G20 løser PC-opgaven (full HD er vel en 16:9 opløsning!!) og føles mere "100 Hz agtig" (jvf. min tidligere sammenligning med gamle crt-skærme) + har et godt motion system så det hele føles mere flydende, så kan jeg godt leve med plasma-buzz! Spørgsmålet er bare hvad jeg går glip af hvis jeg vælger et Sony LCD?
Circon: Mit x10y har også et godt billede hvad farver og dybde angår, jeg er bare ikke helt tilfreds med ydelsen på nogle andre punkter
|
 |
pipper
Guld medlem
Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Point: 2082
|
Sendt: 10-Maj-2010 kl. 18:18 |
Jeg har både haft et X10 og et G20.
Jeg var heller ikke tilfreds med panoreringer. På X10 var det meget dårligt. Om G20 led af det samme ved jeg ikke, men det så sådan ud. Om det så var fordi at billedet flimrede at det så sådan ud ved jeg ikke.
|
 |
Nexeren
Guld medlem
|
Sendt: 10-Maj-2010 kl. 18:21 |
Jamen hele ideén går ud på at man indsætter et eller flere billeder mellem de billeder der allerede eksisterer i signalet. Disse ekstra billeder bliver udregnet af en algoritme i fjernsynet. Nogle synes det er lækkert og andre foretrækker at deaktivere systemet, da det giver et mere flydende og "kunstigt" billede. Desuden kan man opleve artifacts og slør ved nogle motion systemer, men bla. Sony er kommet rigtig langt på det område så man oplever det ikke så tit mere hos dem.
Det er ret individuelt hvad man foretrækker...
Redigeret af Nexeren - 10-Maj-2010 kl. 18:22
|
 |
Simondog
Bruger
|
Sendt: 10-Maj-2010 kl. 19:04 |
Tak for svaret Nexeren. Det lyder som om, at jeg er én af dem som synes godt om Motion-systemer. Jeg er i hvert fald ikke i tvivl når jeg ser splitscreen demo'en henne i Føtex på et EX500
pipper skrev:
Jeg har både haft et X10 og et G20.
Jeg var heller ikke tilfreds med panoreringer. På X10 var det meget dårligt. Om G20 led af det samme ved jeg ikke, men det så sådan ud. Om det så var fordi at billedet flimrede at det så sådan ud ved jeg ikke.
|
Synes du G20 led af det samme? Har du så købt et helt 3. fjernsyn, eller hvad?
|
 |
vasif
Guld medlem
Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Point: 1773
|
Sendt: 10-Maj-2010 kl. 20:23 |
Panoreringer på et X10 var middelmådigt, bedre end så meget andet, men stadigvæk et langt stykke fra at være optimalt. Det er klart, man kunne ikke forvente det hele til det halve, og den lider af andre væsentlige billedemæssige fejl. Fint hvis man ikke kan se det.
På et G20 er panoreringer væsentligt mere stabilt og naturligt, og selv IFC fungerer faktisk ganske godt. G20 er efter min mening væsentligt bedre på det punkt end mit gamle W5500 med 100 hz Motionflow.
Redigeret af vasif - 10-Maj-2010 kl. 20:35
|
 |
sodaha
Super bruger
Oprettet: 22-November-2004
Sted: Denmark
Point: 397
|
Sendt: 10-Maj-2010 kl. 20:30 |
Circon skrev:
Min x10 y har et flydende og lækkert billede og er støjfri !!!! 
Jeg kender flere x 10 y ejer og kan slet ikke genkende det problem. |
Du kan også sætte mig på listen over tilfredse x10y ejere med en støjfrit PLASMA tv 
|
Panasonic: TX-P42X10Y, DMR-BCT820EG, DMR-EH57, DMR-EH68EC, DMR-E85H, SC-BT200 + SH-FX70, NV-GS50, DMC-LZ7, HX-DC1 Apple: iPod Touch 32gb, iPhone 6 128gb, iPad 2 WiFi 64gb&16gb, ATV 2, MAC Mini (2012)
|
 |
Simondog
Bruger
|
Sendt: 10-Maj-2010 kl. 20:34 |
Okay.. Jeg er ret tæt på at være overbevist om G20, spørgsmålet er bare om plasma buzzen er værre eller bedre end X10Y.. Er der nogen der har hørt noget? Er der i øvrigt nogen der har begivet sig ud i et DIY plasma buzz fix? Jeg har hørt at man kan isolere nogle spoler så det ikke resonerer med chassiset...!
|
 |
pipper
Guld medlem
Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Point: 2082
|
Sendt: 10-Maj-2010 kl. 20:37 |
Tror der er mere buzz i en G20 end X10.
Men tag ud og se/hør på et G20 inden du køber, så kan du jo se om du kan høre det.
|
 |