recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Signalstyrke/ Boxer - Spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSignalstyrke/ Boxer - Spørgsmål

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Zeitgeist Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 18-September-2010
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: Signalstyrke/ Boxer - Spørgsmål
    Sendt: 18-September-2010 kl. 13:10

Jeg modtager lige nu tv gennem tagantenne. Hermed kan jeg altså se Tv2
DR's kanaler. Men gennem søgningen er alle betalingskanaler fra Boxer - som jeg overvejer at anskaffe mig - dukket op på listen over kanaler, omend jeg naturligvis ikke kan se
dem, hvis jeg vælger dem fra tv'ets liste. Når jeg klikker mig ind på "systemoplysninger" via fjernsynets menusystem, kan man jo som alle ved se den aktuelle kanals signalstyrke og signalkvalitet fra den aktuelle. På de kanaler jeg kan er signalkvaliteten 100 af 100, mens signalstyrken er på cirka 60 ud af 100, hvilket dog ikke giver problemer ift. billedkvaliteten.  Men hvis jeg f.eks. prøver at vælge en af de kodede kanaler - så er der sort skærm ganske vist (duuh!), men hvis jeg prøver at tjekke denne kanals signalstyrke og signalkvalitet så er den faktisk fuldstændig i bund: 5 / 100 og 0 / 100 på langt de fleste - et par af dem ligger og svinger melle, 10 og 17. Skyldes dette, at jeg ikke har noget kort i fjernsynet. Eller har det noget at sige, at jeg så dårligt kan se
kanaler i de bånd betalingskanalerne bliver sendt i? Hvis jeg satte et kort i, ville tallene så stige kraftigt, eller vil jeg risikere, at de bliver på dette meget meget lave niveau, som jo betyder, at jeg faktisk ikke vil kunne se dem, uanset hvad.

Håber I kan forstå spørgsmålet - er langt fra ekspert :)
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2010 kl. 13:20

Alt bliver sendt med samme styrke, hovedsenderne har alle en effekt på 50 Kw, så alt er med samme effekt uanset hvor det kommer fra. Den forskel du oplever er i antennen, da den sikkert ikke modtager lige godt på alle frekvenser.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2010 kl. 13:21
Ja det lyder ret underligt hvis der er så stort dyk i tallene. Men du skal være opmærksom på at Boxer kanaler er stærkt komprimerede og kræver ret god modtagelse.

Jeg har 80% modtage styrke og 100% kvalitet. Og alle FTA kanaler står klippefast uden pixelleringer. Mens Boxerkanalerne pixellerer.
Til top
Dotman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-November-2007
Sted: Denmark
Point: 194
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2010 kl. 13:39

Jeg modtager alle 5 MUX med 99% styrke og 100% kvalitet, det handler bare om at få den rigtige type antenne og installeret den ordentligt, her er det en fordel at få fat i en ordentlig antenneinstallatør der har det rigtige målerudstyr.

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2010 kl. 16:40
Okay, så det har ikke noget at gøre med, at jeg bare ikke har Boxer-kortet i?
Jeg tænker, at det måske kan hjælpe at dreje antennen? Er ikke sikker på, at den vender præcist mod Hadsten-senderen (som er den hjemmesiden anbefaler mig at bruge). Det er en "gammeldags"-tv2-antenne jeg modtager fra. Er de ikke ret retningsfølsomme?
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2010 kl. 16:46

De har ikke nogen videre stor åbningsvinkel, en 5-6 grader. Hvilken type, og hvor mange elementer.? Den er måske også tjenlig for udskiftning.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2010 kl. 16:55
Hm.. Det ved jeg faktisk ikke :-/  Den var i huset da vi flyttede ind for ikke så længe siden. Huset er fra 2003, så et gæt ville være, at det er antennen måske også. Men den kan jo være købt brugt.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19562
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2010 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af Zeitgeist Zeitgeist skrev:

Er ikke sikker på, at den vender præcist mod Hadsten-senderen (som er den hjemmesiden anbefaler mig at bruge). Det er en "gammeldags"-tv2-antenne jeg modtager fra. Er de ikke ret retningsfølsomme?

Problemet er nok at din antenne er kanalskåen, så den er god til en bestemt kanal, men storterer andre fra.

Det kan også lægge i samlefiltret.

Læs:
http://www.triax.dk/ServiceSupport/DigitaltTViDanmark.aspx#Skal%20mit%20eksisterende%20anl%C3%A6g%20udskiftes?
http://www.boxertv.dk/Global/Danish/PDF-filer/Sendemaster_og_frekvenser_pr_1november09.pdf

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2010 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Er ikke sikker på, at den vender præcist mod Hadsten-senderen (som er den hjemmesiden anbefaler mig at bruge). Det er en "gammeldags"-tv2-antenne jeg modtager fra. Er de ikke ret retningsfølsomme?

Problemet er nok at din antenne er kanalskåen, så den er god til en bestemt kanal, men storterer andre fra.

Det kan også lægge i samlefiltret.

Læs:
ServiceSupport/DigitaltTViDanmark.aspx#Skal%20mit%20eksisterende%20anl%C3%A6g%20udskiftes?
http://www.boxertv.dk/Global/Danish/PDF-filer/Sendemaster_og_frekvenser_pr_1november09.pdf

Klaus

Nu spørger jeg sikkert dumt, men hvad er samlefiltret? jeg har en lille samledåse i huset, som min svigerfar siger blot bruges til at samle ledningerne i, altså en samledåse. Der står Triax på den og har en indgang/udgang? på den ene side og tre tilsvarende på den anden.
Men sidder der et filter i den som sorter noget fra i modtagelsen? jeg er mest tilbøjelig til at tro, at det blot er en fordeler og ikke er et "filter". Er lidt forvirret over hvor dette filter skulle være.
Kablet fra selve antennen går ind i den og så fører et nyt kabel signalet ned til fjernsynet... det er vel bare det?

Vil nok prøve at få den drejet mere præcist mod Hadsten, som er den nærmeste hovedsender. De små sendere på den liste du linker til - kan det være en idé at prøve dem, hvis hovedsenderen ikke kan nås tilstrækkeligt?

Håber ikke der skal købes en ny antenne. Det er vel ret dyrt?

Redigeret af Zeitgeist - 19-September-2010 kl. 14:31
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2010 kl. 14:39

I den Analoge tid blev der brugt filtre til at blokere for bestemte signaler, det skal der IKKE bruges til Digitalt nu hvor der anvendes flere frekvenser, ligeledes skal antennen også være i stand til at modtage alt UHF (21- 69). En ny antenne vil godt kunne koste dig en 3-500 Kr. Den dåse du omtaler er givetvis bare en fordeler.. Har den kun forbindelse til yderligere TVer.?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19562
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2010 kl. 20:04

Nu spørger jeg sikkert dumt, men hvad er samlefiltret? jeg har en lille samledåse i huset, som min svigerfar siger blot bruges til at samle ledningerne i, altså en samledåse. Der står Triax på den og har en indgang/udgang? på den ene side og tre tilsvarende på den anden.

Samlefiltret er den, hvor du samler din FM antenne (radio) VHF antenne (DAB) og UHF antenne (DVB-T). HAr du ike flere antenner har du næppe et filter.

[QUOTE=Zeitgeist]
Vil nok prøve at få den drejet mere præcist mod Hadsten, som er den nærmeste hovedsender. De små sendere på den liste du linker til - kan det være en idé at prøve dem, hvis hovedsenderen ikke kan nås tilstrækkeligt?

Det kommer an på, hvor du bor.

En del antenner i østjylland er solgt med et filter i antennen der skærer de øvre frekvenser væk.

Har du en sådan, så kan du let modtage Mux1 (DR osv), men ikke boxer kanalerne.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2010 kl. 22:43
Du skal ikke regne med at kunne tage boxer kanalerne bare fordi du kan tage tv2 og dr, har selv lige fået boxer abb. dum som jeg var trode jeg at jeg kunne modtage boxers kanaler med en stue antenne da jeg kun har 6 km til hove senderen i fugleflugt(jeg kan se senderen senderen fra mit hus i dagslys) men det gav en masse pixeleringer, og mange gange udfald på signalet, hvor den skriver kanalen er kodet. så jeg købte så en tag antenne, en triax til 300 kr, og monterede på taget, der kom mindre pixeleringer, men stadig jævnligt udfald hvor den skrev kanalen er kodet..

Skal siges at Dr1, tv2 og de andre ukodet kanaler kan jeg modtage med et antenne kabel uden antenne på. uden pixeleringer eller udfald..
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu