recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny stereoforstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny stereoforstærker?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér julle.p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny stereoforstærker?
    Sendt: 29-Juni-2016 kl. 16:25

Hej Alle.

Jeg har et efterhånden halvgammelt setup, med en surround receiver og 2 gulvhøjttalere. Det er nok 10+ år gammelt.

Højtaler:

Paradigm Monitor 9 Front, nok serie v1 vil jeg tro.

Forstærker:

Sony STR-DB790

6 * 100 W, ved 8 Ohm.

Jeg overvejede om jeg skulle finde mig en god stereo receiver, som måske kan trække højtalerne endnu bedre end den eksisterende surround receiver.

Jeg er dog blevet lidt overrasket over, at jeg synes man får temmelig lidt for pengene ved en steoro receiver. Den nuværende jeg har, gav jeg ca. 4.000 kr for – jeg synes ikke jeg kan finde noget til under den pris der ser interessant ud…

Umiddelbart synes jeg ikke jeg har råd til at skifte mine gulbhøjtalere, og jeg synes egentlig også de spiller meget godt.

Har i nogle råd og ideer?

Mvh. Alex
Til top
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér julle.p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2016 kl. 16:26
Vil desuden lige nævne, at jeg udenlukkende bruger anlægget til min Sonos Connect.
Mvh. Alex
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2016 kl. 19:07
Køb brugt. Der findes rigtig meget til billige penge. Var selv så heldig (syntes jeg selv) at finde en ganske fin Rotel RB-980BX til 600,- på DBA
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2016 kl. 20:33
Køber du brugt, så kan du for omkring 1.000 kr få noget, der spiller røven ud af bukserne på din gamle Sony.
Men er det er krav med digital indgang, nu du bruger din Sonos? Eller har du allerede en DAC eller er analog fint nok?
Til top
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér julle.p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2016 kl. 21:42
Det lyder spændende. Men jeg er helt blank på hvad jeg skal lede efter...

Sonos har følgende udgange:
Analog phono (L hvid og R rød)
Digital Coax (orange)
Optisk
Mvh. Alex
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2006
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2016 kl. 21:52
Så feks NAD 317 til 1000,- på dba. Den vil give god bund og lyd. Sonos DAC er vel ok til at starte med.
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér julle.p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2016 kl. 21:57
Jeg bruger pt Coax tilslutning og kan høre en del statisk støj, både når der ikke spilles musik men også ved svag lydniveaue.

Bør jeg bruge det analoge signal i stedet?
Mvh. Alex
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 01:31
Oprindeligt skrevet af julle.p julle.p skrev:

Jeg er dog blevet lidt overrasket over, at jeg synes man får temmelig lidt for pengene ved en stereoreceiver. Den nuværende jeg har, gav jeg ca. 4.000 kr for – jeg synes ikke jeg kan finde noget til under den pris der ser interessant ud…

Denne er faktisk velspillende, med digitale indgange og mulighed for at streame lyd til den:
https://tapeconnection.dk/product/yamaha-r-n500-5126/

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 01:32
Oprindeligt skrevet af julle.p julle.p skrev:

Jeg bruger pt Coax tilslutning og kan høre en del statisk støj, både når der ikke spilles musik men også ved svag lydniveaue.

Bør jeg bruge det analoge signal i stedet?

Det lyder som om din receiver har et problem.

M.v.h.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 10:00
Du kan få rigtig meget god lyd hvis du kigger efter en brugt stereoforstærker til under 2000 kan du få et kæmpe løft i lyden. Der masser at vælge imellem på brugtmarkedet

endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér julle.p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 10:18
Tak for input.
Nu har jeg lige brugt et par timer på at lytte på forskellige indstillinger som min nuværende receiver kan.
Jeg har hidtil brugt Coax fra min Sonos og så har receiveren bare stået på Auto. Der var lige meget støj uanset om jeg skiftede mellem Coax, optisk eller analog phono.
Men så prøvede jeg analog phono samt sagde til forstærker den skulle kører i Analog Direct mode. Nu er der intet støj! Er digital delen af receiveren stået af, eller bare gammel?

Hvis jeg skal finde noget på brugt markedet hvad skal jeg så gå efter? Nogle søgeord eller specifikke modeller som i har i tankerne?
Mvh. Alex
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 12:50
jeg har ikke hørt specielt mange stereoforstærkere og synes det er lidt forkert at anbefale noget udfra fornemmelse.

hvis du køber brugt så sørg for at få en der virker 100%. den skal helst ikke skratte når man drejer på volumenknappen eller have andre mislyde. det er selvfølgelig bedst hvis alle indgange også virker. Ellers bliver du alligevel ikke rigtigt tilfreds.

Da det er gulvhøjttalere, så skal den have lidt muskler. Find eventuelt selv nogle eksempler på DBA og få noget refleksion på dem?

Hvis du kun har sonos tilsluttet, er der ingen grund til at der er en masse ekstra indgange og alle mulige knapper på fronten. Jeg er selv mest til et simpelt design, men det er jo en smagssag.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu