|
Formattere C-drev i Windows XP?? |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | |
Thorvald
Guld medlem Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7885 |
Emne: Formattere C-drev i Windows XP?? Sendt: 15-Januar-2005 kl. 13:22 |
Hvordan formatterer jeg mit C-drev på min bærbare, der kører Widows XP?????? |
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
snowatom
Bruger Oprettet: 04-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 234 |
Sendt: 15-Januar-2005 kl. 13:31 |
Hvis du alligevel skal reinstallere, så kan du bare boote op fra din Windows CD, og så kan du vælge ny installation af Windows, det formatere også din harddisk. Du kan vælge normal eller quick. Der er ingen grund til at vælge normal, bare længere ventetid. Hvis du ikke skal reinstallere, så kan du benytte dig af FDISK. Som findes som et dos util. snowatom |
|
bluej
Bruger Oprettet: 17-Februar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 130 |
Sendt: 15-Januar-2005 kl. 13:42 |
du ligger din windows xp cd i og boot op på cd efter et stik tid kom nogel menu for du kan vælge hvilke et drev du vil format der efter install du windows xp fra cd på den webside kan du ser hvordan med billed http://www.blackviper.com/Articles/OS/InstallXPPro/installxp pro1.htm webside er godt nok på eng men billed siger jo mere end ord Redigeret af bluej |
|
Thorvald
Sendt: 15-Januar-2005 kl. 13:43 |
Hvordan formatterer den harddisken, hvis jeg blot reinstallerer Windows - det er jeg ikke stødt på... Jeg tror jeg hellere vil bruge den barske metode, med at formattere hele C-drevet, med alt hvad der er installeret på det. Men hvordan kommer jeg ud i Dos, sådan at jeg kan få lov til at skrive: format C: ?? Fdisk, det er til at oprette/arbejde med partitioner, så vidt jeg husker? I Windows98 kunne man genstarte computeren i Dos mode, det kan man ikke i XP????? |
|
Thorvald. |
|
snowatom
Sendt: 15-Januar-2005 kl. 13:48 |
Tro mig hvis du vælger ny installation ved at boote op fra CD'en så sletter den patitionen, så alt er væk. Du kan være helt rolig. Det er måden at gøre det på. DOS findes jo ikke mere i XP verdenen Hvis det kan hjælpe så er jeg IT-administrator, så jeg burde jo vide hvad jeg taler om... At forklare hvorledes du laver boot-diskette, og bruger FDISK, er ikke helt så nemt igen. Du kan ikke lave en sådan disk med Windows XP, men man kan hente bootdisk's på nettet. Eller lave en fra en Windows 98 installation. snowatom Redigeret af snowatom |
|
bluej
Bruger Oprettet: 17-Februar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 130 |
Sendt: 15-Januar-2005 kl. 13:48 |
jo og nej kom and på om du din harddisk er i ntsf eller fat 32 i ntsf kan du ikke i dos mode i fat 32 kan du godt |
|
snowatom
Sendt: 15-Januar-2005 kl. 13:53 |
Selvom du kører FAT32, kan du stadigvæk ikke boote op i DOS mode via XP. Men med en DOS boot diskette vil du kunne se indholdet af din harddisk, det vil du ikke kunne hvis den er formateret med NTFS. Med mindre man bruger Tool'en NTFS4DOS. En ting du dog skal vide med henblik på installation af Windows XP, det er altid bedst at vælge NTFS, dette er hurtigere og du kan meget mere med henblik på sikkerhed af dine data. FDISK kan dog godt formatere din DISK hvad enten den er FAT32 eller NTFS. snowatom Redigeret af snowatom |
|
Thorvald
Sendt: 15-Januar-2005 kl. 13:54 |
Så I siger, at det nemmeste er, at bruge Windows XP-CD'en til at formattere C-drevet og geninstallere XP!? Jeg er ved at printe ud fra bluej's link, det ser ud til at være til at forstå. Jeg vil dog lige prøve at finde en bootdisk på nettet med fdisk, hvis nu det andet glipper. Jeg kender godt fdisk (tror jeg). |
|
Thorvald. |
|
Thorvald
Sendt: 15-Januar-2005 kl. 14:11 |
Hvor finder jeg sådan en Dos-boot diskette????? ...
|
|
Thorvald. |
|
Thorvald
Sendt: 15-Januar-2005 kl. 14:18 |
Her ser det ud til: http://www.bootdisk.com/
|
|
Thorvald. |
|
Torben
Bruger Oprettet: 25-Oktober-2003 Status: Offline Point: 122 |
Sendt: 15-Januar-2005 kl. 14:47 |
Jeg henter en http://www.killdisk.com/, som automatisk kastes på en diskette. Killdisk ensretter samtlige "et'er og nul'er på harddisken, på nær bootsektoren. Starter computeren og ved at trykke "delete" kommer jeg ind i Bios, hvor jeg sikrer at computeren starter på cd/dvd drevet - og så er den ged grundigt barberet. Torben |
|
Thorvald
Sendt: 15-Januar-2005 kl. 14:57 |
|
|
Thorvald. |
|
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |