|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
Strange ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 03-Marts-2008 Status: Offline Point: 3199 |
![]() Sendt: 13-November-2008 kl. 13:49 |
Jeg er rystet over Elgiganten og håber nogen kan hjælpe mig med at fortælle om jeg er helt galt på den. Evt. Sandal som jeg ved er inde i jura. 2. At de afhenter TV’et og erstatter det med et nyt. Ingen af delene kan i henhold til dem lade sig gøre. De siger at jeg selv skal returnere TV’et for at få et nyt eller betale dem for at komme og afhente det og erstatte det med et nyt. |
|
![]() |
|
thor-thor ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2008 Status: Offline Point: 1924 |
![]() |
Det er væsentligt at du oplyser at du har købt og betalt tv'et i Elgigantens fysiske butik og dermed ikke falder ind under reglerne for nethandel, som man ellers kunne tro! Som jeg skrev i din anden tråd mener jeg ikke du har ret til gratis transport! Kan ikke forstå at du er "rystet" over det. Det er først med nethandel at transport ved reklamation er blevet forhandlerens ansvar! I "gamle dage" ringede man heller ikke bare og bestilte afhentning! Man måtte ned i butikken og klage Redigeret af thor-thor - 13-November-2008 kl. 14:11 |
|
![]() |
|
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3850 |
![]() |
Nu har du jo selv afhentet TV'et i butikken, og da det ikke er alvorlige fejl/mangler ved TV'et tror jeg helt ærlig ikke de er forpligtet til at afhente TV'et for at afhjælpe fejlen.
|
|
![]() |
|
![]() |
|
quadrago ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 504 |
![]() |
Det handler om størrelsen af produktet, havde det været et 50" var du i din fulde ret til at få TV'et ombyttet på adressen, men 32" har af præcedens været til ombytning i butikken.
|
|
![]() |
|
Strange ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 03-Marts-2008 Status: Offline Point: 3199 |
![]() |
Det kan ikke passe jo. Om det er en væsentlig fejl eller mangel er vel irrelevant, det er en fejl. Desuden er der da masser af andre butikker der afhenter uden man har bestilt ekstraforsikring. Sidst men ikke mindst, så husk at TV'et ikke engang er 14 dage endnu.
Er I jurister og ved det med sikkerhed, eller gætter I? Jeg vil meget gerne hvis nogen der er 100 % i dette kunne svare? |
|
![]() |
|
thor-thor ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2008 Status: Offline Point: 1924 |
![]() |
Vi bliver nok nødt til at få juristerne på banen. Jeg var ret sikker på at jeg havde ret i at du ikke havde ret til gratis transport, men så checkede jeg lige købeloven, (§78 Stk. 4.): Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning. Men er i tvivl om "uden udgift" bare betyder at du kan få betalt busbilletten, når skærmen ikke er større Redigeret af thor-thor - 13-November-2008 kl. 15:06 |
|
![]() |
|
Puma ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 596 |
![]() |
Hejsa Det er normal kutume, at små apperater kan kræves indleveret af køber hvor imod større apperater eks. en 50" plasmaskærm som kan medfører omkostninger til fragt for køber kan kræves afhentet.....man kan altså ikke forlange de skal afhente en defekt Ipod eller mobil Jeg tror udgangspunktet for denne vurdering har du selv kørt apperatet hjem i egen bil, så vil de som udgangspunkt også forvente, at du også ved egen hjælp kan bringe det tilbage for ombytning....For havde de solgt fragten til dig i forbindelse med købet skulle de selvfølgelig også skulle holde dig skadesløs på dette område. Såfremt det var mig havde jeg straks kørt ind for at få skæmen ombyttet, for man kan sige meget skidt om Elgiganten men returnering eller ombytning plejer normalt giver de store problemer hos dem. Redigeret af Puma - 13-November-2008 kl. 15:18 |
|
![]() |
|
furious jt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3730 |
![]() |
Som Puma er inde på, er det så ikke bare om at få startet bilen og få smidt tv'et ind til dem, istedet for alt det her bøvl. Det trækker jo bare sagen i langdrag. |
|
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs |
|
![]() |
|
madass32 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2008 Status: Offline Point: 199 |
![]() |
den gang jeg arbejde for elgiganten betalte vi for fragtmanden eller
benzinpenge, hvis kunden spurgte, men tror ikke det er et lovkrav.
|
|
![]() |
|
Jacob P ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 181 |
![]() |
Er en 32" skærm en let transportabel genstand? Forbrugerstyrelsen sætter skiller umiddelbart ved en computer, så jeg vil ikke sige en 32" er let transportabel. Prøv og ring til forbrugerstyrelsen hvis de mener den er det så skal du selv ned i butikken med den. http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/25/ http://www.forbrug.dk/faq/transport/ Redigeret af Jacob P - 13-November-2008 kl. 17:52 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
Jeg kan ikke helt forstå at du er "rystet" over Giganten? Det er et lavpris varehus, og du har sikkert valgt at købe TVet der fordi det var billigst. Og hvorfor er det så det? Fordi de har skåret til benet hvad angår service. Har du måske nogensinde oplevet at få bragt varer ud af Netto? |
|
![]() |
|
Sandal ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
![]() |
Jeg vil godt starte denne besked med et surt opstød. Hvornår stopper folk med at udtale sig skråsikkert om noget, de absolut intet ved om? Det er klart, at der hersker så meget forvirring omkring forbrugerrettigheder, når alle har en mening om, hvad der gælder. Reglerne omkring reklamation er PRÆCIS de samme, uanset om købet er foretaget i en fysisk butik eller online. Det er købelovens regler der finder anvendelse. Køberen har som udgangspunkt ret til at kræve et nyt produkt, hvis der er mangler ved produktet, men det følger af købelovens § 78, stk. 2 at: "Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger." Sælgeren har derfor som udgangspunkt ret til at afhjælpe manglen, uanset at køberen kræver omlevering. Du bliver derfor nød til at lade El-giganten forsøge at afhjælpe manglen. Det følger af købelovens § 78, stk. 4, at: "Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen." Uden udgift betyder, at sælgeren skal betale enhver omkostning i forbindelse med reklamationen. Sælgeren kan godt kræve, at køberen betaler i første omgang, mod at sælgeren senere godtgøre disse omkostninger. Uden væsentlig ulempe har primært betydning for transporten i forbindelse med en reklamation. Der er to forhold der har betydning i denne sammenhæng. Den ene er afstanden til sælgeren, det andet er produktets størrelse/form. Hvis afstanden mellem køber og sælgeren er af en størrelse, der vil gøre det til en væsentlig ulempe for køberen at bringe den til sælgeren, så er sælgeren forpligtet til at afhente produktet eller bede køberen om at sende produktet (hvis dette er nemt at fragte til posthuset - se næste afsnit). Her kan have betydning hvorvidt køberen har en bil eller skal benytte den offentlige transport. Hvis produktet er nemt at fragte (til at tage under armen), så skal køberen selv fragte produktet til sælgeren (det er stadig sælgeren der betaler omkostningerne), da dette ikke er en væsentlig ulempe for køberen. Hvis produktet derimod er besværligt at fragte pga. størrelse eller form, så skal sælgeren afhjælpe manglen på købers bopæl eller afhente produktet. Betingelserne for, at sælgeren kan kræve at køberen selv fragter produktet er derfor, at afstanden til sælgeren er rimelig lille og at produktet er nemt at fragte. Det er min vurdering, at en fladskærm på 32" ikke er nem at fragt (primært pga. form og skrøbelighed), hvorfor El-giganten er forpligtet til at afhente skærmen på dine forældres bopæl. Redigeret af Sandal - 13-November-2008 kl. 19:40 |
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |