|
|
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | |
Rasmusjc ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 67 |
![]() Sendt: 09-Januar-2009 kl. 00:27 |
Hej Allesammen. Jeg er i fuld gang med at bygge hus, har lige sat spær, og vil derfor gerne have lidt råd omkring hvad jeg i synes jeg skal gøre for at få lyd/billede rundt i huset. Jeg har 5 værelser, 2 badeværelser, et køkken og stue. Må være ærlig og inderømme at jeg ikke har specielt meget viden omkring dette emne, og da der jo er en del løsninger vil jeg gerne høre hvilken der bedst. Jeg har som sådan ikke noget budget, og det er heller ikke et must at det hele fungere fra start af, bare forarbejdet er gjort så det er muligt at tilslutte. Pt. har jeg parabol, hvilket jeg også skal have i huset, udover det skal jeg ud og invistere i alt hvad der skal til, anlæg, mediecenter (hvis det er løsningen) osv. Håber at høre fra jer. |
|
Rasmus Christensen
|
|
![]() |
|
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
Hej Rasmus,
Du kan trække det meste med et almindeligt netværkskabel, forudsat at du har medieklienter ved hvert display. Derfor er min anbefaling, at du trækker tomrør til hvert rum, når du bygger. Dernæst skal du have RJ-45-stik efter det forventede behov (x1½) Men alt det andet kan du beslutte senere... Husk dog, at det er nemmere at trække et nyt kabel i fremtiden, hvis der er plads nok ![]() Venligst Søren Redigeret af Breddam - 09-Januar-2009 kl. 00:46 |
|
![]() |
|
Rasmusjc ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 67 |
![]() |
Hej Søren. Så bliver det 34mm der kommer i væggene. Jeg får IHC indlagt har set at de har en mediepakke som tilvalg ved ikke om det var en løsning at tage? Mht. anlæg/tv (panasonic 42"px70) er jeg rimeligt klar over hvordan det skal sidde i stuen. Som i nok kan høre har jeg ikke meget forstand på det, men man skal jo starte et sted. Tak for svaret. |
|
Rasmus Christensen
|
|
![]() |
|
Zulu ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
![]() |
RJ-45 er der ikke lavet om på.
Det du tænker på er nok Cat-5, Cat-5e og Cat6. Cat5e er nok til at køre gigabit netværk, men hvis der ikke er den store forskel på prisen så køb cat6. |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Det er der ikke, så køb cat6... |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
Willer ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 23-Januar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 313 |
![]() |
Hej Rasmus Vi blev færdige med at bygge hus i 2008. Vores installation er baseret på IHC og IHCnet. Der er 16 dobbelte IHC net stik fordelt over hele huset (i alt 32 net stik) fordelt således:
Ved alle IHCnet stik er der også sat mindst et strømudtag, for bedst muligt at kunnne skjule fremtidige ledninger. IHCnet kan bruges både til analog TV, digitalt TV /DVB-t), DVB-S og så netværk og telefoner. på den måde har vi en standardiseret kabeltrækning i hele huset. Vi havde 100% styr på hvor højttalere, anlæg og TV skulle være i stuen, så der har vi trukket højttalerkabler, diverse AV-kabler (HDMI, Optisk, o.s.v.) i væggene. På den måde er alle kabler helt skjult. Derudover har vi installeret et Russound multirums-lydanlæg (A-Bus system) i de to badeværelser, gæsteværelse, børneværelse, soveværelse alrum, kontor og overdækket terrase. Så der er betjeningspaneler i væggene (bruger også cat-5 kabel) og fra panelerne er der trukket højttalerkabler op på lofterne til indbyggede højttalere. Som lydkilde til multirumsanlægget har vi 1 CD afspiller og 3 Logitech SqueeseBox Duets i teknikskabet. I alt kan vi have 8 seperate lyd kilder som kan spille vilkårligt i de 8 zoner vi har. De eneste steder jeg har fået trukket ekstra tomrør er i kontoret, som måske skal have surround installeret også (er 14 kvm) og så i den sidste væg i stuen hvor vi valgte ikke at få nogle IHCnet stik - primært fordi området ved den væg er gangareal. Lige nu har vi kun tag-antenne som TV-signal-kilde. Denne komemr ned i teknikskabet hvor vi så har et IHCnet TVmodul, som tager DVB-t signalet og konvertere det så det kan distribueres via netværkskablingen (til i alt 6 TV per modul). Til hvert TV har vi så et IHCkabel med netværksstik i den ene ende og antennestik i den anden. Signalet går klart og tydeligt igennem til alle 4 Tv vi har. Vi har brugt rigtig mange timer på at planlægge det hele og jeg vil sige, her et år efter vi er flyttet ind, nyder vi installationen hver eneste dag og har ikke fundet nogle ting vi ville have lavet om. Det eneste jeg arbejder på nu er en løsning til nem distribution af video til de forskellige fjernsyn - det bliver nok noget med en mini-mediacenter eller mediaafspiller boks sat op skjult bag de forskellige TV. Elektrikeren der hjalp os mener han har brugt over 3 km kabel i vores hus på hele installationen. Så det er ikke så lidt. Der bruges specielt skærmet Cat6 kabel til IHCnet som er noget dyrere end almindeligt uskærmet netværkskabel. Vi valgte dog at ofre pengene på det, for det er ikke lige noget man laver om bagefter hvis man fortryder det. Om IHCnet's TV/Sat moduler osv. kan bruges over almindeligt Cat5/5e/6 kabel ved jeg ikke. God fornøjelse med planlægningen. og skriv endelig hvis der er ting du ønsker uddybet. Hilsen Kristian
|
|
Kristian
|
|
![]() |
|
![]() |
Hej igen. Det var nemlig Cat6 kabler jeg tænkte på Wilsky. Har egentlig en del spørgsmål til det, men har ikke lige tiden pt. så jeg vender lige tilbage i morgen eller mandag. Jeg fik oplyst af min elektrikker at standard IHC pakken vil koste 25.000 ekstra i forhold til det tilbud jeg allerede havde fået. Det var for standard pakken. Har du nogle billeder af det færdige resultat? |
|
Rasmus Christensen
|
|
![]() |
|
Willer ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 23-Januar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 313 |
![]() |
Hej Rasmus Jeg kan desværre slet ikke huske hvad merprisen var for IHCnet delen. Vi fik først et tilbud på hele el-entreprisen på omkring 280.000,- inkl. IHC og IHCnet. Dette syntes vi godt nok lød temmelig dyrt. Vi havde så heldigvis kontakt til en elektriker som havde lavet noget el i vores gamle hus under noget renovation. Vi spurgte så ham om et tilbud. Der fik vi en pris på 160.000,- Den pris krævede dog at jeg selv legede arbejdsdreng når han skulle have lidt hjælp til kabeltræk samt at jeg hjalp med at montere IHCnet stikkene i væggene og selv programmerede hele installationen. Men syntes selv det var ret ok at spare 120.000,- ved at kaste nogle timer ind i det og så samtidgi sætte mig ind i programmeringen af det. En fordel ved at bruge ham, var at vi sammen gik rundt i huset når væggene var rejt og satte markeringer på vægge og lofter hvor der skulle være multirumspaneler, IHCnet udtag, højttalerkabler og det hele. Desuden var han også åben over får ændringer undervejs uden at det kom til at koste kæmpe tillæg. Én ting er at planlægge alle stik og kabel placeringer når man sidder med en plantegning, noget helt andet er at gå rundt i huset når væggene er rejst og taget er lagt på. Vi tog simpelthen nogle havestole med ud i huset og satte os i den rå stue og forestillede os præcist hvor sofaerne skulle stå og hvor på væggen TVet skulle hænge og hvor højttalerne ville være placeret bedst. Det var klart en stor fordel at vi kunne dette. Havde vi f.eks. bygget med et typehusfirma, havde alt skulle have det hele aftalt inden byggeriet overhovedet gik i gang. Vi har nogle billeder på siden www.roasvej.dk. Desværre har vi ikke haft tid til at lave siden færdig, så den er sidste opdateret oktober 2007 og hvor huset mere eller mindre blev færdigt i januar 2008. Men grundet flytningen, ankomsten af vores søn og ikke mindst temmmelig meget arbejde i 2008 blev færdiggørelse af siden nedprioriteret og næsten gået i glemmebogen. Har dog ikek opgivet håbet om at få den færdig med de sidste billeder og beskrivelser m.m. Der er nogle billeder af den færdige stue her:
Eneste ændring der er foretaget siden, er at hele anlægget nu er inde i et væghængt Clic møbel, så det også er helt gemt af vejen, og så hænger min Wii fast bag på TVet, godt skjult, men stadig nem at komme til. Og nårh ja, så er vores have også blevet en del pænere siden da.
Redigeret af Wilsky - 11-Januar-2009 kl. 13:35 |
|
Kristian
|
|
![]() |
|
![]() |
Hej Wilsky. Det ser godt nok lækkert og stilrent ud. Har været inde på rosavej.dk (fandt linket i et andet af dine indlæg), har også planlagt at få det hele ind på en hjemmeside (rasmusjc.dk) har købt den men har ikke lige haft tid til at opdatere den og få den ordentlig igang, men det kommer. Ved du hvordan det forholder sig med parabol og omfordeling af signalet? Skal også lige have fat på min elektrikker, det er heldigvis ikke et typehus, så jeg for lov til at vælge alt selv. |
|
Rasmus Christensen
|
|
![]() |
|
![]() |
Hej igen Rasmus Jeg har desværre ikke den store erfaring med Parabol via IHCnet, men som jeg har forstået det, kan man bruge det samme TV-modul med en parabol. Parabolen går direkte til TV-modulet og du distribuere så signalet ud til de forskellige rum via Cat6 og bruger så et Cat6->Sat kabel og kan så have en parabolmodtager ved hvert TV. På den måde kan du se forskellige kanaler de forskellige steder. Og med flere hoveder på parabolen vil du kunne tage fra flere satelliter samtidig. Men da jeg ikke selv har prøvet det, vil det nok være en rigtig god idé at få det verificeret. Selv venter vi (u)tålmodigt på Boxers indtog. Har godt nok fået indlagt DONG Energy fiber, men TV delen af deres udbud er efter min mening slet ikke modet nok endnu. Vi havde FastTV på prøve i nogle måneder og blev efter få dage enige om at boksene var for langsomme, ustabile og signalet var heller ikke noget særligt. |
|
Kristian
|
|
![]() |
|
![]() |
Så er jeg tilbage med nogle spørgsmål. Er lige blevet færdig med at sætte undertag og lægter op så nu tager det lidt til med at finde en løsning. IHC Løsningen er ikke helt dum, har dog en fornemmelse af at det ikke kommer til at hænge helt sammen med budgettet. Jeg har været i gang med at tegne plantegningen ind målene holder ikke helt men generelt er det sådan huset kommer til at se ud. Jeg har lavet nogle 0-tegn for hvor jeg forventer at der skal være lyd. 1) Hvilke type højtalere skal jeg vælge til Hvordan skal jeg placere rørene i forhold til loftet f.eks 20- 30 cm nede og i midten af lokalet i forhold til vinduerne-og vægen. 3) Kabler. 4) Styrring/udstyr. 5) Tv-signal Tror det var det hele jeg lige kunne komme op med lige nu. O-erne er der hvor jeg forventer der skal være højtalere |
|
Rasmus Christensen
|
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() |
Var det en idé også at kable til lyd på en evt. terrasse?
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |