recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvordan er jeg sikker på lyden?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvordan er jeg sikker på lyden?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvordan er jeg sikker på lyden?
    Sendt: 26-Juli-2009 kl. 23:06
Hey!

Jeg har sådan en Onkyo 607, som jeg i hvert fald ved understøtter TrueHD fra Blu-Ray film. Jeg har sat min PS3 til receiveren og videre op i TV'et.

Det jeg er i tvivl om, er om min receiver automatisk afspiller den Blu-Ray film i TrueHD lyd, eller skal man selv slå det til hver gang?

På forhånd tak!

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2009 kl. 23:17
Det er din PS3 der sørger for dekodning af HD lyd, ikke din Onkyo. Du kan få info fra PS3 op på skærmen så du kan se hvilket format den afspiller.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2009 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er din PS3 der sørger for dekodning af HD lyd, ikke din Onkyo. Du kan få info fra PS3 op på skærmen så du kan se hvilket format den afspiller.

Super smart, det er jo genialt tusind tak for svaret, hr. kampus!
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2009 kl. 23:26
Ja glemte lige - du har vel sat den til at sende PCM ud over HDMI? Ellers kommer der ingen HD lyd.

Redigeret af Kampus - 26-Juli-2009 kl. 23:27
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2009 kl. 23:28
Altså jo, jeg har sat min PS3 op til at køre via HDMI, så jeg får 1080p.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2009 kl. 23:30
Jamen lyden skal stå til PCM. Billedet er rigtigt nok så du får 24fps.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2009 kl. 23:32
Ahh okay, så det er en lydindstilling jeg skal ind og rette på under indstillingerne på min PS3? Altså sætte "PCM til HDMI" ??
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2009 kl. 23:47

Ja og så vil der stå "multichannel" på din Onkyo. Det betyder at den modtager det dekodede signal.

Hvis din afspiller kunne sende bitstream ud, var det Onkyo'en der skulle dekode, og så ville den automatisk skifte til det format filmen er i, f.eks DTS HD MA.

Men PS3 kan _ikke_ bitstreame.

Redigeret af Kampus - 26-Juli-2009 kl. 23:49
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2009 kl. 00:02
Okay fint nok. Når jeg spiller spil på min PS3, står der bare "DVD All channel stereo" --> så går ud fra jeg ikke har sat PCM til HDMI, siden du siger der skal stå "multichannel" ??
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2009 kl. 02:04
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Det jeg er i tvivl om, er om min receiver automatisk afspiller den Blu-Ray film i TrueHD lyd, eller skal man selv slå det til hver gang?

Det er forskelligt. Nogle film starter automatisk med HD-lyd, mens det skal slås til på andre.

Her til aften har vi f.eks. ses The Dark Knight på Blu-ray, og den startede op med almindelig digital.

Hvis du har en original fjernbetjening til PS3'en kan du bladre gennem lydsporene ved at trykke på knappen "audio". For at se typen af lydspor skal du først trykke på knappen "display".

tusind tak for svaret, hr. kampus!

...og du kalder dig "damernes mand"? Du skulle bare vide...

Okay fint nok. Når jeg spiller spil på min PS3, står der bare "DVD All channel stereo" --> så går ud fra jeg ikke har sat PCM til HDMI, siden du siger der skal stå "multichannel" ??

Der er nu gode chancer for, at det er to forskellige betegnelser for det samme. Hvis du modtager bitstream, vil der sandsynligvis stå "Dolby etellerandet" eller "DTS etellerandet".

Bemærk i øvrigt, at det ikke er nok at sætte HDMI-udgangen til at køre Linear PCM. Du skal også ind i det menupunkt, hvor du vælger HDMI frem for andre lydudgange. Her skal du krydse alle mulighederne for audio-output af. Der er sandsynligvis kun sat kryds ved nogle få basale lydformater.

Pas i øvrigt på aldrig at starte PS3'en med receiveren slukket. Jeg har flere gange oplevet, at den har smidt alle HDMI-indstillingerne inkl. lydindstillingerne, og jeg tror, at det hænger sammen.

Redigeret af Allan Olesen - 27-Juli-2009 kl. 02:07
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2009 kl. 11:21
Okay Allan, jeg må lige prøve at tjekke de ting nu nævner, men jeg har slet ikke sat noget op overhovedet på min PS3, så går ud fra der skal ændres lidt.

Er det PS3'ern der smider alle indstillingerne, hvis jeg tænder den uden receiveren er tændt? Så jeg skal altså altid tænde receiver som det første, og så derefter tænde tv og PS3?

Tak for dit svar, jeg må se hvad jeg har sat min HDMI udgang til på min PS3.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2009 kl. 11:35
PS3'en smider ikke alt, men den smider nogle af de indstillinger, der er knyttet til HDMI-udgangen, såsom skærmopløsning og tilladelige lydformater. Jeg tror også, at lyden er hoppet over på den optiske udgang ved disse lejligheder, men jeg kan ikke helt huske det.

Rækkefølgen for at tænde TV og receiver betyder næppe noget. Det vigtige er, at PS3 tændes sidst. Altså baseret på mine begrænsede erfaringer.

Jeg er som sagt ikke fuldstændigt sikker på, at det hænger sammen med, at jeg har tændt PS3'en først. Men det giver på en eller anden måde mening: PS3'en finder ikke en HDMI-skærm og derfor tror den sandsynligvis, at den skal sende billedet via scart. Når den så igen bliver klar over, at der er en HDMI-skærm tilsluttet, vender den tilbage til HDMI, men åbenbart kun med grundindstillinger.

Redigeret af Allan Olesen - 27-Juli-2009 kl. 11:37
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu